Την επίπτωση στους σχεδιασμούς και στις δεσμεύσεις της Ελληνικής Εταιρεία Περιουσίας και Συμμετοχών (Υπερταμείο), μετά την απόφαση του ΣτΕ να θεωρήσει αντισυνταγματική τη μετοχική συμμετοχή σε ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, αναγνωρίζει το τελευταίο report αξιολόγησης της Κομισιόν για την ελληνική οικονομία.
Στην ανάλυση, αφού σημειώνεται η πρόοδος έγκρισης του επικαιροποιημένου Στρατηγικού Σχεδίου τον περασμένο Ιανουάριο για τη μετατροπή του Υπερταμείου σε ένα δημόσιο επενδυτικό fund, αναφέρεται ότι μετά την παραπάνω εξέλιξη δεν μπορεί να προχωρήσει η σχεδιαζόμενη οριζόντια αποτίμηση περιουσιακών στοιχείων, ώστε να δοθεί μια αξιόπιστη αγοραία αποτίμηση ολόκληρου του χαρτοφυλακίου.
Μετά το «μπλόκο» του ΣτΕ, η διοίκηση του Υπερταμείου αντί για την πλήρη αποτίμηση που είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον Ιούλιο, θα πραγματοποιήσει πιλοτική εφαρμογή κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Κατά την ΕΕΣΥΠ, η παραπάνω άσκηση θα δώσει μια «fair» εικόνα αποτίμησης, ωστόσο κατά το σχόλιο της Κομισιόν, «μια διεξοδική αποτίμηση θα ήταν σημαντική για την αξιόπιστη μέτρηση της απόδοσης του χαρτοφυλακίου». Σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της ΕΕΣΥΠ, μια πρώτη ενημέρωση για τις οικονομικές επιδόσεις της θα είναι διαθέσιμη τον Σεπτέμβριο του 2022, ενώ ταυτόχρονα προχωρά στην κατάρτιση δεικτών με βάση τα κριτήρια ESG.
Μέχρι τον Οκτώβριο του 2022 -σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην τελευταία έκθεση αξιολόγησης-, η ΕΕΣΥΠ έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει τα ακόλουθα βήματα σε σχέση με τη διαχείριση του δημόσιου ενεργητικού της.
- Υιοθέτηση νομοθεσίας για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για τις κρατικές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένης της ανεξάρτητης εμπορικής λειτουργίας των εταιρειών του χαρτοφυλακίου της Εταιρείας. Μετά την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή, η μεταρρύθμιση αναμένεται να εγκριθεί έως τον Ιούνιο. Αυτή αναμένεται να είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση για την ενίσχυση της διακυβέρνησης των κρατικών επιχειρήσεων.
- Να σχεδιάσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την ΕΤΑΔ, η οποία εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμη τέλη Μαΐου, ενώ προβλέπεται και μεταβίβαση των επιλέξιμων ακινήτων που περιλαμβάνονται στο πακέτο του 2018 της ΕΤΑΔ στην ΕΕΣΥΠ.
Το ΟΑΚΑ
Μέσα στον Ιούνιο του 2022 αναμένεται η εκκίνηση του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου (ΟΑΚΑ), στο πλαίσιο της μελλοντικής μεταβίβασής του στην ΕΕΣΥΠ.
Ήδη έχει ξεκινήσει η προπαρασκευή των μελετών σκοπιμότητας αλλά και το business plan για την αξιοποίηση του ΟΑΚΑ (μελέτες που τρέχει η μονάδα PPF του ΤΑΙΠΕΔ). Η μελέτη σκοπιμότητας θα βασίζεται στις κατευθυντήριες γραμμές του στρατηγικού σχεδίου δράσης συμβούλων, το οποίο οριστικοποιήθηκε στις 13 Μαΐου 2022, και θα αξιολογήσει ζητήματα όπως το βάθος της αγοράς, προκειμένου να αξιολογηθεί η οικονομική σκοπιμότητα των διαφόρων υπό εξέταση χρήσεων. Ο αντίστοιχος διαγωνισμός αναμένεται να ξεκινήσει τον Ιούνιο του 2022 και η λεπτομερής μελέτη σκοπιμότητας αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2023.
Βασικός στόχος της συνολικής προσέγγισης για το Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο θα είναι να διασφαλίσει ότι μπορεί να αποφέρει αρκετά έσοδα, για να εξασφαλίσει την οικονομική βιωσιμότητα μιας υψηλής ποιότητας αστικής εγκατάστασης μακροπρόθεσμα, που καλύπτει όχι μόνο τη συντήρηση αλλά και τις αναμενόμενες βελτιώσεις και επενδύσεις κεφαλαίου.
Σε ό,τι αφορά τους υφιστάμενους διαγωνισμούς αποκρατικοποιήσεων, ιδιωτικοποιήσεων και παραχωρήσεων - πέρα από τις καθυστερήσεις για τους διαγωνισμούς των περιφερειακών λιμανιών-, η Κομισιόν κρούει «καμπανάκι» για την πρόοδο της τελικής συμβασιοποίησης της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.
Ειδικότερα, η Κομισιόν αναγνωρίζει πως παρά την πρόοδο, συσσωρεύονται καθυστερήσεις και «υπάρχει κίνδυνος ο αυτοκινητόδρομος να μην είναι έτοιμος για παράδοση στον επιλεγμένο παραχωρησιούχο (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - EGIS) έως το τέλος του 2022, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί. Κατά την Κομισιόν, μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να δημιουργήσει απαιτήσεις αποζημιώσεων από το κράτος προς την ανάδοχη κοινοπραξία, η οποία έχει αναλάβει μια επένδυση 1,5 δισ. ευρώ και επιπλέον τακτικές αποδόσεις προς το ελληνικό δημόσιο.