Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ακριβότερες οι επενδύσεις για νέες ελληνικές μονάδες φυσικού αερίου

Πόσο ανεβαίνουν τα έξοδα κατασκευής καθώς καλπάζουν οι ανατιμήσεις σε υλικά, μηχανολογικό εξοπλισμό. Πώς επιδρούν συνακόλουθα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης. Η εικόνα ανά εταιρεία.

Ακριβότερες οι επενδύσεις για νέες ελληνικές μονάδες φυσικού αερίου

Επιβαρύνσεις και αναθεωρήσεις επέφερε η ουκρανική κρίση στους προϋπολογισμούς και των επενδύσεων για νέες μονάδες φυσικού αερίου. Ωστόσο, φαίνεται ότι αυτό δεν συνιστά λόγο αναβολής για την υλοποίηση των αρχικών σχεδίων. Απλά, εμφανίζουν μικρή χρονική μετάθεση.

Έτσι κι αλλιώς, το εγχώριο ηλεκτρικό σύστημα θα ενισχυθεί φέτος με επιπλέον ισχύ, πρώτα, με τη μονάδα φυσικού αερίου της Mytilineos, ισχύος 826 MW, από τα τέλη του καλοκαιριού και στη συνέχεια με τη λιγνιτική μονάδα της ΔΕΗ, Πτολεμαϊδα V, ισχύος 660 MW, από τα τέλη του έτους.

Οι ανατιμήσεις σε υλικά, μηχανολογικό εξοπλισμό, αλλά και συνακόλουθα προβλήματα που έχουν ανακύψει στην εφοδιαστική αλυσίδα, εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, που ενέτεινε το ουκρανικό, είχαν ως συνέπεια να ανεβούν και τα κόστη κατασκευής των μονάδων φυσικού αερίου που είχαν στα σκαριά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Motor Oil, η Elpedison και ο όμιλος Κοπελούζου.

‘Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, η δεύτερη μονάδα της Elpedison που θα γίνει στη Θεσσαλονίκη επιβαρύνεται με ένα επιπλέον κόστος της τάξης του 5%, χωρίς, όμως, αυτό να επηρεάζει τη λήψη της επενδυτικής απόφασης. Ο όμιλος Κοπελούζου, από την άλλη, θα ολοκληρώσει στο επόμενο δίμηνο το αναθεωρημένο Business Plan για τη μονάδα στην Αλεξανδρούπολη, για να καθοριστούν οι αυξημένες επενδυτικές δαπάνες και να ληφθεί η σχετική απόφαση.

Επιπλέον κόστη ανακύπτουν και για τη μονάδα των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil, στην Κομοτηνή, χωρίς, ωστόσο, να έχουν προσδιοριστεί επί του παρόντος. Η έναρξη κατασκευής της, που προγραμματιζόταν ως τα τέλη Μαρτίου, πήγε πίσω και για έναν ακόμη λόγο. Όπως έγινε γνωστό, η οικοδομική άδεια εκδόθηκε στις αρχές Μαΐου.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Motor Oil

Εδώ και λίγες ημέρες έχουν ξεκινήσει οι χωματουργικές εργασίες για την ανέγερση από την εταιρία «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής Μονοπρόσωπη Α.Ε.» στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής της μονάδας ισχύος 876,6 MW. Στην εταιρία συμμετέχουν ισόποσα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Motor Oil.

Το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης της δεν επηρεάζεται, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές. Προγραμματίζεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις αρχές του 2024. Η Siemens Energy θα προμηθεύσει τον SGT5-9000 HL, τον πρώτο του είδους gas turbine που θα έρθει στη χώρα μας.

Elpedison

Μέχρι τέλη Ιουνίου η διοίκηση της Elpedison θα λάβει την τελική επενδυτική απόφαση της για την τρίτη κατά σειρά παραγωγική μονάδα της. Το πλάνο αυτό δεν άλλαξε, παρά το γεγονός ότι προέκυψαν αυξημένα κόστη για την κατασκευή της. Ο νέος σταθμός σχεδιάζεται να γίνει στη Θεσσαλονίκη, δίπλα στον υφιστάμενο και θα έχει ισχύ 826 MW.

Ήδη, έχουν ξεκινήσει οι εργασίες διαμόρφωσης του χώρου για την ανέγερση της νέας μονάδας, η οποία στόχος είναι να λειτουργήσει το 2025 μαζί με το FSRU που σχεδιάζει να λειτουργεί η Elpedison στον Θερμαϊκό Κόλπο.

Όμιλος Κοπελούζου

Χρονική μετάθεση παίρνει η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης από την «Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης Μονοπρόσωπη Α.Ε.», θυγατρική του ομίλου Κοπελούζου, για την κατασκευή μονάδας, ισχύος 840 MW, στη ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης. Ήταν να ληφθεί ως τα τέλη Μαρτίου, αλλά τώρα πηγαίνει ως τα τέλη Ιουλίου. Προφανώς, η μικρή αυτή καθυστέρηση θα επηρεάσει και το χρονοδιάγραμμα της κατασκευής της. Έτσι, αντί να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2024, πιθανόν να πάει για τις αρχές του 2025.

Σε κάθε περίπτωση, ο όμιλος Κοπελούζου επιδιώκει να υλοποιήσει τη συγκεκριμένη επένδυση, καθώς με αυτήν θα εισέλθει για πρώτη φορά στην παραγωγή συμβατικής ηλεκτρικής ενέργειας. Επιπλέον, η νέα μονάδα συνδυάζεται με τη λειτουργία των δύο FSRU της Gastrade, θυγατρικής του ομίλου, στην Αλεξανδρούπολη, που προβλέπεται να έχουν τεθεί σε λειτουργία, το πρώτο στα τέλη του 2023 και το δεύτερο στα μέσα του 2024.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v