«Ομοφωνία» στην ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων, προκειμένου να απορροφηθεί το αυξανόμενο κόστος κατασκευής, εκφράζουν τα θεσμικά όργανα των εργοληπτικών εταιρειών της χώρας, με τον ΣΑΤΕ να ξεκαθαρίζει σε χθεσινή του ανακοίνωση πως είναι ορατός ο κίνδυνος παύσης υλοποιούμενων έργων και διάλυσης συμβάσεων.
Τα αιτήματα έχουν πολλάκις εκφραστεί δημόσια, όσο και σε σχετικές διαβουλεύσεις με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, και κινούνται σε όλο το φάσμα -από τον μαξιμαλισμό της πλήρους αναθεώρησης τιμών και διακοπής όποιων έργων «δεν βγαίνουν», έως τις πιο συμβιβαστικές προτάσεις επιμήκυνσης χρονοδιαγραμμάτων και μερικής αναπροσαρμογής τιμών. Επιπλέον, στο τραπέζι της διαβούλευσης έχουν «πέσει» και πιο μακρόπνοες παρεμβάσεις που ενέχουν και μακροοικονομικό χαρακτήρα.
Ειδικότερα, ο ΣΤΕΑΤ -που εκπροσωπεί τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας- με δημόσια επιστολή του τις προηγούμενες εβδομάδες πρότεινε στην κυβέρνηση ακόμη και τη διαπραγμάτευση μνημονιακών όρων, προκειμένου να εξασφαλιστούν κεφάλαια που θα υποστηρίξουν τα μεγάλα έργα υποδομών.
Ειδικότερα, ο ΣΤΕΑΤ πρότεινε την ανακατανομή του 50% των εσόδων που προέρχονται από παραχωρήσεις και αποκρατικοποιήσεις μέσω των διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ προς τη χρηματοδότηση νέων έργων. Υποστήριξε δε ότι η «αντιμετώπιση της μείωσης του χρέους πρέπει να γίνεται από πόρους που προκύπτουν από την αύξηση της παραγωγής που ενισχύεται ουσιαστικά από την εκτέλεση έργων, πολύ περισσότερο μετά τις αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις (πανδημία, ουκρανική κρίση) που προκλήθηκαν απρόβλεπτα και χωρίς ευθύνη της χώρας».
Στην επιστολή δε τίθεται επίσης η ανάγκη αναθεώρησης της κατανομής κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και η προώθησή τους σε πιο σίγουρους τομείς απορρόφησης (όπως π.χ. οι υποδομές), συζήτηση πάντως που έχει ανοίξει και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Πέραν των αιτημάτων, η διαπραγμάτευση των εργοληπτών με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών φαίνεται να καταλήγει σ’ έναν κοινό τόπο. Σύμφωνα με εκπρόσωπο θεσμικού οργάνου των κατασκευαστικών εταιρειών, αν υποτεθεί ότι το μέσο κόστος έχει αυξηθεί κατά 20%, οι κυβερνητικές παρεμβάσεις ενδεχομένως να το περιορίσουν στο 12%-13%.
Την ίδια ώρα, η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών φέρεται να καταλήγει άμεσα σε νέα αναθεώρηση τιμών (για το δ’ τρίμηνο του 2021) αλλά και στην παράταση χρονοδιαγραμμάτων σε έργα και συμβάσεις. Έμμεση επίσης υποστήριξη αναμένεται να δοθεί, εφόσον κλειδώσουν οι παρεμβάσεις για τη συγκράτηση του ενεργειακού κόστους, οι οποίες σχεδιάζεται να ανακοινωθούν εν ευθέτω χρόνω.