Τα τελευταία δύο χρόνια, τέτοια εποχή, καταναλωτές, έμποροι και επαγγελματίες, ανέμεναν την άρση των περιοριστικών μέτρων, ευελπιστώντας ότι η ζωή τους θα επιστρέψει στα προ covid επίπεδα.
Εφέτος, όπου η χρήση της μάσκας στους κλειστούς χώρους καταργείται και δεν θα απαιτείται η επίδειξη του πιστοποιητικού εμβολιασμού, οι καταναλωτές αλλά και η εθνική οικονομία βρίσκονται αντιμέτωποι με μια νέα άτυπη καραντίνα. Αυτή της ακρίβειας που τους εμποδίζει, όπως προκύπτει από σχετικές μελέτες, να καταναλώσουν και δεν επιτρέπει σε επαγγελματίες της εστίασης, της λιανικής (εκτός τροφίμων), του τουρισμού, κ.ά. να σηκώσουν κεφάλι και να ρεφάρουν τις απώλειες της τελευταίας διετίας.
Αν επιβεβαιωθούν τα στοιχεία της εταιρείας μέτρησης της κατανάλωσης Nielsen IQ, βάσει των οποίων οι καταναλωτές σκοπεύουν να περιορίσουν την εκτός του σπιτιού διασκέδαση, τότε έχουμε μπροστά μας μια πολύ δύσκολη Άνοιξη και ένα ακόμη πιο δύσκολο δεύτερο εξάμηνο.
Σύμφωνα με την έρευνα της Nielsen IQ, οι καταναλωτές συνολικά σκοπεύουν να ξοδέψουν λιγότερα τους επόμενους 12 μήνες. Τα πεδία εκείνα που θα επηρεαστούν περισσότερο είναι η εκτός σπιτιού εστίαση και διασκέδαση, τα ταξίδια ενώ σημαντικές επιπτώσεις από τον περιορισμό του διαθέσιμου εισοδήματος αναμένεται να έχει ο κλάδος της ένδυσης, οι αγορές ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων ακόμη και το delivery και το take away.
Στον αντίποδα αυξημένες, λόγω και της ακρίβειας, αναμένεται να είναι οι δαπάνες για την εξυπηρέτηση πάγιων εξόδων όπως είναι οι λογαριασμοί κοινής ωφέλειας, τα έξοδα για δάνεια, ενοίκια, βενζίνη, η διασκέδαση στο σπίτι και οι δαπάνες για είδη διατροφής.
Την ίδια στιγμή το 32% των Ελλήνων, έναντι 23% του παγκόσμιου μέσου όρου, δηλώνει ότι έχει υποστεί οικονομικές απώλειες κατά την πανδημία και δεν έχει επανέλθει. Οπότε μάλλον λογικό ακούγεται ότι το 27% των συμπατριωτών μας, έναντι 30% του παγκόσμιου μέσου όρου σκοπεύει να αλλάξει τις καταναλωτικές του συνήθειες. Το 45% αναφέρει ότι θα επαναξιολογήσει τις προτεραιότητες του, ενώ το 15% θα διατηρήσει αμετάβλητη την καταναλωτική του συμπεριφορά.
Σύμφωνα πάντως με έρευνα του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ, σημαντικός αριθμός νοικοκυριών διαβιεί επί μακρόν σε συνθήκες οικονομικής επισφάλειας, καθώς το μηνιαίο εισόδημα για περισσότερα από 4 στα 10 νοικοκυριά δεν επαρκεί για όλο τον μήνα, αλλά για 19 ημέρες (μεσοσταθμικά).
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, η πτώση πωλήσεων για καφέ, εστιατόρια και άλλες επιχειρήσεις εστίασης φτάνει και το 80% κάποιες ημέρες της εβδομάδας, ενώ και τα Σαββατοκύριακα η ζήτηση απέχει μακράν από την εποχή της κανονικότητας.