«Μια ασφαλής πρόβλεψη είναι πως εάν ισορροπήσουν τα πράγματα σε δύο μήνες, το μέσο καλάθι θα έχει ανατιμηθεί γύρω στο 10% σε σχέση με το περασμένο καλοκαίρι», δηλώνει στο Euro2day.gr ο επικεφαλής της METRO Αριστοτέλης Παντελιάδης.
Ο κ. Παντελιάδης, από τους αισιόδοξους του κλάδου, εκτιμούσε στις αρχές της χρονιάς πως το ανατιμητικό κύμα δεν θα κρατούσε όλο το έτος. Πίστευε, όπως είχε πει στο Euro2day.gr σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει προ της ρωσο-ουκρανικής κρίσης, πως στα μέσα της φετινής χρονιάς η κατάσταση θα άρχιζε να διορθώνεται και σύντομα θα σταματούσε η άνοδος των τιμών.
Σήμερα, τρεις μήνες μετά από εκείνη τη συνέντευξη, ο κ. Παντελιάδης εμφανίζεται απαισιόδοξος για την πορεία των τιμών, δηλώνοντας «δεν έχουν ξαναγίνει ποτέ σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα τέτοιες ανατιμήσεις».
Όπως αναφέρει, οι ανατιμήσεις έρχονται συνεχώς και απ’ ό,τι φαίνεται, θα συνεχίσουν να έρχονται. «Είναι μια ευθεία γραμμή προς τα πάνω που δεν ξέρουμε πότε θα σταματήσει. Θέλω να ελπίζω ότι αν ηρεμήσει η κατάσταση με την Ουκρανία, κάπως θα εκλογικευτεί αυτό το πράγμα. Αλλά δεν θα επιστρέψει εκεί που ήταν».
Μέχρι στιγμής οι ανατιμήσεις που έχουν φθάσει στο μέσο καλάθι είναι 5-6% «και αυτό γιατί έχουμε αποθέματα, άρα έχουμε και άλλο μπροστά μας», λέει.
Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μια ανατιμητική προσδοκία. «Ακόμη και προϊόντα που δεν έχουν δεχθεί αύξηση στην πρώτη ύλη, ακόμη και προϊόντα προηγούμενης σοδειάς που συσκευάζονται και πωλούνται σήμερα, περιλαμβάνουν πάνω ανατιμήσεις ενόψει της νέας παραγωγής που έχει αυξημένο κόστος», συμπληρώνει.
Και για τις αυξήσεις των μισθών τονίζει πως «πρέπει να έρθουν, γιατί λεφτά δεν υπάρχουν για τον κόσμο», όμως όπως λέει «τροφοδοτούν τις ανατιμήσεις». Σε ό,τι αφορά ενδεχόμενες ελλείψεις σε βασικά προϊόντα όπως είναι το ηλιέλαιο και η επιβολή πλαφόν στην πώλησή τους, ο κ. Παντελιάδης σημειώνει πως γίνεται διαχείριση των αποθεμάτων για να εξυπηρετηθούν όλοι, κυρίως στα cash & carry -δίκτυο που εξυπηρετεί τους επαγγελματίες. «Γιατί το ηλιέλαιο, που είναι το πιο προβληματικό προϊόν αυτή τη στιγμή, δεν είναι προϊόν σούπερ μάρκετ, είναι επαγγελματικό προϊόν».
Αναφορικά με τις τάσεις της κατανάλωσης, ο κ. Παντελιάδης δεν διαπιστώνει αγορές πανικού. «Έχουν αρχίσει να αυξάνονται οι αγορές σε ζυμαρικά αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι κινήσεις Covid». «Άλλωστε», όπως λέει, «οι τιμές αυξάνονται και ο καταναλωτής το σκέφτεται να πάει να πάρει 20 πακέτα για να τα βάλει στο ντουλάπι του».