Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Φυσικό αέριο: Πιέσεις για αναβάθμιση του αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας

Ρόλο σε μεγαλύτερη κλίμακα αποκτά ο αγωγός IGB. Θα μεταφέρει όχι μόνον αζέρικο αέριο προς τη Βουλγαρία αλλά και LNG από τα FSRU της Αλεξανδρούπολης. Αγώνας δρόμου να λειτουργήσει την 1η Ιουλίου.

Φυσικό αέριο: Πιέσεις για αναβάθμιση του αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας

Αγώνας δρόμου είναι σε εξέλιξη, με ασφυκτική πίεση προς την κατασκευάστρια εταιρεία, προκειμένου ο διασυνδετήριος αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδος-Βουλγαρίας, IGB, να τεθεί σε εμπορική λειτουργία την 1η Ιουλίου.

Η παρούσα συγκυρία με το ουκρανικό και τις ανατροπές που συνεπάγεται για την απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο αναδεικνύουν τη σημασία και τον ρόλο του αγωγού αυτού σε μεγαλύτερη κλίμακα από αυτήν που είχε αρχικά σχεδιαστεί.

Δεν θα είναι μόνον ο αγωγός που θα μεταφέρει αζέρικο φυσικό αέριο προς τη γειτονική χώρα, μέσω της σύνδεσής του επί ελληνικού εδάφους με τον TAP. Θα προσφέρει, επίσης, τη δυνατότητα προμήθειας αερίου και προς τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και πιο βόρεια ακόμη, καθώς θα συνδεθεί με το ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου που διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ, σε συνέργεια με τα δύο FSRU που προβλέπεται να κατασκευασθούν στην Αλεξανδρούπολη. Συνεπώς, το LNG που θα φθάνει στον ακριτικό νομό θα μπορεί να διοχετεύεται και προς την ευρύτερη γειτονιά μας.

Λίγο πριν από την επίσημη επίσκεψη του Βούλγαρου πρωθυπουργού Κιρίλ Πέτκοφ, τον οποίο θα υποδεχθεί αύριο, Παρασκευή, στο εργοτάξιο της Κομοτηνής, εκ μέρους του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη που νοσεί με Covid, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, οι Εκτελεστικοί Διευθυντές της ICGB, εταιρείας του έργου, πραγματοποίησαν διήμερη επιθεώρηση σε όλη τη διαδρομή του αγωγού, σε ελληνικό και βουλγαρικό έδαφος.

Η Τεοντόρα Γκεοργκίεβα και ο Κωνσταντίνος Καραγιαννάκος σε δηλώσεις τους επισήμαναν ότι «κάνουμε ό,τι είναι δυνατό για να επιτύχουμε την 1η Ιουλίου ως καταληκτική ημερομηνία, για να τεθεί ο αγωγός σε θέση λειτουργίας. Παραμένει εξαιρετικά σημαντικό για τον εργολάβο κατασκευής να εκπληρώσει τις δεσμεύσεις του ως τα τέλη Μαΐου, το αργότερο».

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, ολοκληρώνεται σύντομα όλο το γραμμικό τμήμα του αγωγού και στις δύο χώρες. Στο 75% της διαδρομής έχουν ολοκληρωθεί, επίσης, οι υδροδοκιμές, που αποτελούν και την τελική φάση των εργασιών στο γραμμικό τμήμα του έργου. Ταυτόχρονα, υπερπηδήθηκε ένα από τα προβλήματα καθυστέρησης του project και το οποίο αφορούσε στις παραδόσεις των βαλβίδων φραγής. Ήδη, έχουν παραδοθεί όλες και τώρα προχωρά η εγκατάστασή τους σε όλη τη διαδρομή.

Η κατασκευάστρια εταιρεία AVAX δεσμεύθηκε ως τα μέσα Απριλίου να έχουν τελειώσει όλες οι υδροδοκιμές και η τοποθέτηση των βαλβίδων φραγής.

Εξάλλου, από τους δύο απαραίτητους μετρητικούς σταθμούς φυσικού αερίου (GIS), ο ένας στη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας έχει ολοκληρωθεί και απομένει αυτός στην Κομοτηνή. Όπως επισήμαναν η κ. Γκεοργκίεβα και ο κ. Καραγιαννάκος, «από δω και στο εξής, ο μετρητικός σταθμός φυσικού αερίου κοντά στην Κομοτηνή πρέπει να είναι ο κύριος στόχος του εργολάβου».

Για τη διευκόλυνση της ολοκλήρωσης του έργου, έχει συσταθεί διυπηρεσιακή ομάδα εργασίας, με εκπροσώπους όλων των αρμόδιων κρατικών φορέων, ώστε να επιταχυνθούν οι διοικητικές διαδικασίες πριν από την εμπορική λειτουργία του IGB.

Να θυμίσουμε ότι ο αγωγός υλοποιείται από την κοινοπραξία ICGB AD, στην οποία μέτοχοι είναι η βουλγαρική BEH EAD (50%) και η IGI Poseidon (50%). Στην τελευταία, μέτοχοι με ισόποσα μερίδια είναι η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison. Το μήκος του αγωγού είναι 182 χλμ., με δυναμικότητα μεταφοράς 3 δισ. κ.μ. ανά έτος, με κατεύθυνση από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία. Έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μπορεί να αυξηθεί η δυναμικότητά του έως και 5 δισ. κ.μ. ανά έτος και με αντίστροφη ροή, από Βουλγαρία προς Ελλάδα, αφού εγκατασταθεί και ένας ακόμη Σταθμός Συμπίεσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v