Τα έδωσαν όλα οι έμποροι την τελευταία εβδομάδα των εκπτώσεων για να ενισχύσουν το ταμείο τους λίγο πριν αρχίσουν να πληρώνουν τις δόσεις για τις υποχρεώσεις που συσσώρευσαν στην πανδημία.
Από την έναρξη της σεζόν (10/1) μέχρι σήμερα ακόμη και μεγάλες αλυσίδες και επώνυμα καταστήματα παρατηρούν χαμηλό αγοραστικό ενδιαφέρον, καθώς και περιορισμένη επισκεψιμότητα και μέση δαπάνη ανά συναλλαγή.
Οι μικρές επιχειρήσεις δεν κατάφεραν να “σταυρώσουν φράγκο”, όπως λένε χαρακτηριστικά επαγγελματίες σχολιάζοντας την εμπορική κίνηση κατά την χειμερινή εκπτωτική περίοδο που τελειώνει την ερχόμενη Δευτέρα, 28 Φεβρουαρίου επαναλαμβάνοντας το “Πάρε Κόσμε” (της κινηματογραφικής παραγωγής του Θανάση Βέγγου το 1967).
Οι επιχειρήσεις βγαίνουν με πιο δυναμικές εκπτώσεις και τιμές μειωμένες πάνω από 40-50% τις τελευταίες ημέρες, λανσάροντας παράλληλα και τις ανοιξιάτικες συλλογές. Στο 45% κυμαίνεται κατά μέσον όρο η πτώση τιμών για παλτά, μπότες και πλεκτά στη Zara και στις περισσότερες αλυσίδες ένδυσης.
Για “τελικό ξεκαθάρισμα τιμών” ενημερώνουν τους πελάτες τους τα Factory Outlet που πρόσφεραν σε όλη τη σεζόν εκπτώσεις έως 70%, όπως και τα καταστήματα στο McArthur Glen. Τα πολυκαταστήματα attica προσφέρουν δελεαστικές εκπτώσεις ειδικά στα καλλυντικά, μέχρι 60% ενώ τα notos galleries που πρόσφεραν επιπλέον 20% το Φεβρουάριο στις εκπτώσεις που έφταναν το 50%, κλιμάκωσαν τις ενέργειές τους προσφέροντας και επιστροφή του ΦΠΑ της αξίας των αγορών.
Σε πιο δυναμικές ενέργειες προβαίνουν το τελευταίο δεκαήμερο των εκπτώσεων και οι μεγάλοι λιανέμποροι όπως Κωτσόβολος, Public, Πλαίσιο που “φορτώνουν” αυτό τον καιρό τις αποθήκες και τα ράφια τους με κλιματιστικά, ψυγεία, πλυντήρια και σχετικά προϊόντα ενόψει του προγράμματος επιδότησης ενεργοβόρων ηλεκτρικών συσκευών.
Κόντρα στο κλίμα ακρίβειας οι λιανέμποροι, μεγάλες αλυσίδες και μικρά καταστήματα, ελπίζουν σε καλύτερες εισπράξεις από αυτές των προηγούμενων ημερών και ευελπιστούν να κερδίσουν μέρος από τον χαμένο τζίρο των ημερών που τα καταστήματα έμειναν κλειστά λόγω του χιονιά, περί τα τέλη Ιανουαρίου. Δύσκολα βέβαια θα καλύψουν την υστέρηση που ήρθε από την κακή ψυχολογία και το περιορισμένο εισόδημα λόγω κυρίως της ενεργειακής κρίσης, που κλιμακώνεται με τις εξελίξεις στην Ουκρανία πυροδοτώντας φόβο για κύμα ανατιμήσεων και πτώση των δαπανών για μη τρόφιμα.
Πάντως οι έμποροι επισημαίνουν ότι οι τιμές δεν έχουν αυξηθεί ουσιαστικά στα είδη ελληνικής παραγωγής. Παρά τις αυξήσεις στις πρώτες ύλες, οι αυξήσεις στα νέα προϊόντα είναι μονοψήφιες, σε αντίθεση με τα εισαγόμενα. Αυτή την περίοδο οι εμπορικές επιχειρήσεις δειγματίζουν και διαπιστώνεται ότι πολλά εισαγόμενα προϊόντα που μπαίνουν στις παραγγελίες εμφανίζουν αυξήσεις που ξεπερνούν το 30-35%.
Οι λιανέμποροι απορροφούν ένα μέρος, αλλά σημαντικό ποσοστό της αύξησης θα περάσει στην τιμή καταναλωτή, κάτι που αναμένεται να αρχίζει να αποτυπώνεται στην αγορά από το καλοκαίρι και πιο έντονα το φθινόπωρο, όπως σημειώνουν επαγγελματίες που κάνουν παραγγελίες δύο σεζόν πριν. Παρατηρείται δε ότι στο budgeting ενσωματώνεται ρίσκο περαιτέρω ανόδου των πρώτων υλών και προεξοφλείται στην τιμολόγηση δυνητική αβεβαιότητα στο περιβάλλον λόγω των εξελίξεων στο ουκρανικό μέτωπο και τις πιέσεις στην αγορά ενέργειας και μεταφορών.
Ενόψει αβεβαιότητας στο βραχύ μέλλον τα έσοδα αυτής της περιόδου είναι κρίσιμης σημασίας αν και όπως εξελίσσεται “η εκπτωτική σεζόν μπορεί να είναι και η χειρότερη των τελευταίων πολλών ετών”, όπως αναφέρει στο Euro2day.gr ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ).
Πρόκειται εξάλλου για τη συνέχεια των τάσεων της εορταστικής περιόδου. Σύμφωνα με τα στοιχεία για τον Δεκέμβριο, που επεξεργάστηκε η ΕΛΣΤΑΤ για λογαριασμό του ΕΣΑ, ο δείκτης πωλήσεων στο λιανεμπόριο -χωρίς τους κλάδους τροφίμων, οχημάτων και καυσίμων- επιδεινώθηκε καταγράφοντας συνολική πτώση κατά 2,2% (τον Δεκέμβριο), ενώ το γενικό σύνολο του Δείκτη Λιανικής που περιλαμβάνει και τους κλάδους οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων, δείχνει άνοδο 5,11%. Μάλιστα η πτώση σε ορισμένους τομείς, όπως λιανικό εμπόριο σε μη εξιδικευμένα καταστήματα, ξεπερνά το 40%. Το 30% ξεπέρασε η πτώση τον Δεκέμβριο στα καταστήματα μουσικής & εικόνας και πάνω από 25% έφτασε στα καταστήματα με μεταχειρισμένα είδη. Στα καταστήματα καλλυντικών και ηλεκτρικών ειδών η πτώση ξεπέρασε το 16% και 22% αντίστοιχα.
Σημειώνεται, πάντως, ότι συνολικά το 2021 ο κύκλος εργασιών στο λιανεμπόριο σημείωσε αύξηση 12%, στα 54,15 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.
Αν και δεν υπάρχουν ακόμη επίσημα στοιχεία για τους πρώτους μήνες του 2022, την περίοδο των εκπτώσεων, τα μηνύματα είναι παρόμοια στο σύνολο της επικράτειας, σύμφωνα με τον Γιώργο Καρανίκα, πρόεδρο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), που κάνει τη δική του πανελλαδική έρευνα αυτή την περίοδο, μέσω του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ.
Όπως αναφέρει στο Euro2day.gr, η κίνηση στην αγορά παραμένει υποτονική και δεν αναμένεται σημαντική διαφοροποίηση όσο τα έξοδα για διατροφή και ενέργεια αυξάνονται περιορίζοντας την όρεξη για δαπάνες σε μη αναγκαία αγαθά. Δεν διακινδυνεύει πρόβλεψη για την έκβαση της εκπτωτικής σεζόν αλλά μεταφέρει την άποψη των εμπόρων ότι η κίνηση δεν είναι αυτή που θα ήθελαν, ούτε σε επίπεδο εσόδων ούτε σε επίπεδο κερδών.
Η υστέρηση
Η αποτίμηση των εκπτώσεων, με βάση ανεπίσημα στοιχεία, κινείται κάτω από τα επίπεδα των 5,3 δισ. ευρώ του συνολικού τζίρου του 2020, με τον εμπορικό κόσμο της Περιφέρειας Αττικής να γράφει έσοδα πολύ μακριά από τα 2,5 δισ. ευρώ που του αναλογούν, με βάση στοιχεία του προέδρου του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη.
Οι εκτιμήσεις επιχειρηματιών συγκλίνουν σε μια πτώση κατά μέσον όρο 20% συγκριτικά με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2020 μιας και το 2021, τη συγκεκριμένη περίοδο η αγορά λειτούργησε με περιορισμούς. Διαπιστώνονται σημαντικές διαφορές μεταξύ γεωγραφικών περιοχών και κλάδων του λιανεμπορίου.
Όπως αναφέρουν θεσμικοί παράγοντες, στο σύνολο της επικράτειας μεσοσταθμικά η πτώση πωλήσεων κυμαίνεται από 15% έως 25%, αλλά υπάρχουν περιοχές όπως η Αττική όπου καταγράφεται πτώση της τάξης του 40-50% για μια πληθώρα επιχειρήσεων.