Μόνο για πέντε ημέρες επαρκούν τα υφιστάμενα αποθέματα της Ρεβυθούσας, μαζί με το αζέρικο αέριο από τον TAP, για την τροφοδοσία του εγχώριου ενεργειακού συστήματος, στην περίπτωση που γινόταν σήμερα σύρραξη Ρωσίας-Ουκρανίας και σταματούσε η ροή του ρωσικού φυσικού αερίου.
Οι αριθμοί το πιστοποιούν. Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, αυτή τη στιγμή τα αποθέματα στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας, του ΔΕΣΦΑ, βρίσκονται λίγο κάτω από 1.000.000 MWh. Η ζήτηση, λόγω και του γεγονότος ότι είμαστε σε χειμερινή περίοδο, υπολογίζεται σε 200.000 MWh την ημέρα. Το επόμενο φορτίο LNG στη Ρεβυθούσα έχει προγραμματιστεί να έρθει στις 20 Φεβρουαρίου. Ακολουθούν ακόμη δύο προγραμματισμένα, στις 22 και 24 Φεβρουαρίου. Τα φορτία αυτά, που φέρνουν ΔΕΗ, Mytilineos και Elpedison, ανέρχονται αθροιστικά σε 1.258.000 MWh.
Η συνεχιζόμενη ένταση στις σχέσεις Ρωσίας-Ουκρανίας σήμανε συναγερμό στο Μαξίμου, όπου πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί ευρεία σύσκεψη, παρουσία του Πρωθυπουργού και με τη συμμετοχή, μεταξύ άλλων, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, της ΡΑΕ, της ΔΕΠΑ Εμπορίας, της ΔΕH και του καθηγητή Παντελή Κάπρου.
Σε κατάσταση alert βρίσκεται, όμως, και η Ευρώπη. Η αρμόδια Επιτροπή του ENTSO-G (Ευρωπαϊκό Δίκτυο Διαχειριστών Μεταφοράς Αερίου) Gas Coordination Group, σε συνεργασία με την Κομισιόν, ήδη καταρτίζει σενάρια για την ασφάλεια του ευρωπαϊκού συστήματος.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του Euro2day.gr, ο βαθμός των συνεπειών για τη χώρα μας από έναν ενδεχόμενο πόλεμο των δύο κρατών θα εξαρτηθεί εν πολλοίς από το είδος των κυρώσεων που θα λάβουν οι Βρυξέλλες και την υποχρεωτικότητά τους από τα κράτη-μέλη. Ένα ενδεχόμενο γενικό μποϊκοτάζ κατά της Ρωσίας θα δυσκόλευε την Ελλάδα να πάρει το ρωσικό αέριο, καίτοι η οδός μεταφοράς του δεν περνά από την πυρίκαυστη ζώνη της Ουκρανίας. Ο αγωγός που φέρνει ως εμάς το αέριο αυτό συνδέει απευθείας τη Ρωσία με την Τουρκία, διακλαδώνεται στη Βουλγαρία και κατεβαίνει στο εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου στο σημείο σύνδεσης, στο Σιδηρόκαστρο. Σε αυτόν στηρίζεται το θετικό σενάριο για τις επιπτώσεις που ενδεχομένως να υποστεί η Ελλάδα. Να μην επηρεαστεί η τροφοδοσία της, γιατί περνά μέσα από την τουρκική δίοδο.
Από την άλλη πλευρά, η Ελλάδα, σε μια τέτοια δύσκολη κατάσταση, εκτός από το εγχώριο σύστημα, θα κληθεί να συνδράμει και τη Βουλγαρία, στο πλαίσιο των διακρατικών διμερών σχέσεων. Συνεπώς, ένα μέρος των φορτίων LNG θα χρειαστεί να διοχετευτούν στη γειτονική χώρα, για να κρατήσει ζωντανό και το δικό της σύστημα. Να υπενθυμίσουμε ότι η Βουλγαρία δεν παίρνει ακόμη φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του αγωγού IGB, που θα συνδεθεί με τον TAP.
Με δεδομένο, λοιπόν, ότι θα απομείνουν μόνο δύο πηγές προμήθειας φυσικού αερίου, πάντα υπό το σενάριο διακοπής του ρωσικού αερίου, εξετάστηκαν και τέθηκαν στο τραπέζι οι εξής εναλλακτικές λύσεις:
- Να γυρίσουν σε πετρελαϊκές πέντε μονάδες φυσικού αερίου, που διαθέτουν αυτήν τη δυνατότητα. Πρόκειται για τις δύο μονάδες της ΔEΗ, ΑΗΣ Λαύριο 4 και ΑΗΣ Κομοτηνή Ι, τις δύο της Elpedison, στη Θεσσαλονίκη και τη Θίσβη και μία της ΗΡΩΝ. Με αυτόν τον τρόπο εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθούν περί τις 50-60 GWh παραγωγής με φυσικό αέριο την ημέρα.
- Να ζητηθούν επιπλέον φορτία LNG από την Αλγερία, στο πλαίσιο της σύμβασης που έχει η ΔΕΠΑ Εμπορίας με την κρατική Sonatrach.
- Να ζητηθούν, επίσης, επιπλέον φορτία αζέρικου φυσικού αερίου μέσω TAP.
Σε κάθε περίπτωση, αρμόδιες πηγές που μίλησαν στο Euro2day.gr εξέφρασαν έντονες ανησυχίες για τις επιπτώσεις που θα υπάρξουν στο εγχώριο ηλεκτρικό σύστημα, στο ενδεχόμενο της σύρραξης Ρωσίας-Ουκρανίας. Για δύο λόγους: πρώτον, γιατί είναι χειμώνας, άρα η ζήτηση ηλεκτρισμού είναι αυξημένη. Δεύτερον, γιατί η εναλλακτική λύση του LNG θα οδηγήσει εύλογα στην αύξηση της ζήτησής του, άρα και των τιμών του, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τις ήδη απαγορευτικές χονδρεμπορικές τιμές του ρεύματος.