SOS εκπέμπουν τα ξενοδοχεία χειμερινού τουρισμού

Παρά την ικανοποιητική πληρότητα στις γιορτές στα καταλύματα δημοφιλών ορεινών προορισμών της χώρας, οι απώλειες τζίρου είναι τεράστιες. Έντονος προβληματισμός για την επόμενη ημέρα επικρατεί στις τάξεις των επιχειρηματιών του κλάδου. Τι ζητούν.

SOS εκπέμπουν τα ξενοδοχεία χειμερινού τουρισμού

Ικανοποιητική πληρότητα, τηρουμένων των αναλογιών, που σε κάποιες περιοχές ξεπέρασε ακόμη και το 95% καταγράφηκε στα καταλύματα των δημοφιλών χειμερινών προορισμών της χώρας κατά την περίοδο των εορτών. Οι ξενοδόχοι, ωστόσο, εκπέμπουν σήμα κινδύνου σχετικά με τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους, επισημαίνοντας ότι η ζήτηση των προηγούμενων ημερών δεν μπορεί να καλύψει τις απώλειες που έχει προκαλέσει η πανδημία του κορωνοϊού τα τελευταία δύο χρόνια.

Μπορεί η ζήτηση για τα Χριστούγεννα να ήταν ισχυρή, με την πληρότητα σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια να υπερβαίνει ακόμη και το 95%, θυμίζοντας κάτι από τα παλιά, όμως, η έξαρση των κρουσμάτων σε συνδυασμό με την ανακοίνωση νέων περιοριστικών μέτρων με στόχο την ανάσχεση της εξάπλωσης της παραλλαγής Όμικρον λειτούργησε αποθαρρυντικά για τους δυνάμει ταξιδιώτες, οδηγώντας την πληρότητα των καταλυμάτων σε φθίνουσα πορεία την Πρωτοχρονιά και τα Θεοφάνια.

Σε χαμηλά επίπεδα διαμορφώνεται πάντως η πληρότητα στους ορεινούς προορισμούς για το υπόλοιπο της χειμερινής σεζόν, καθώς οι ταξιδιώτες προχωρούν μόνο σε κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, αποφεύγοντας τον προγραμματισμό σε βάθος δύο ή και περισσότερων εβδομάδων.

«Πλέον οι κρατήσεις που καταγράφουμε είναι μηδαμινές και αρκετές επιχειρήσεις έχουν ήδη αναστείλει τη λειτουργία τους. Για την περίοδο των εορτών, ο τζίρος μας διαμορφώθηκε περίπου στο 70% του 2019», επισημαίνει στο Εuro2day.gr ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων Στάθης Σιούτης. Στο 1/3 του 2019 εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε ο τζίρος των ξενοδόχων της Μαγνησίας, ενώ πτώση κατά 20% σε επίπεδο εσόδων σε σχέση με το 2019 κατέγραψαν οι επιχειρηματίες στα Καλάβρυτα, οι οποίοι πλέον δεν σημειώνουν πληρότητα άνω του 30%-40% για τις επόμενες ημέρες.

Η εικόνα των εορτών

Η πληρότητα στα ξενοδοχεία τις ημέρες των Χριστουγέννων ξεπέρασε το 95% σε κάποιους εκ των προορισμών πρώτης γραμμής, με την Αράχωβα, το Πήλιο και τα Καλάβρυτα να κρατούν τα πρωτεία, και το Μέτσοβο, τα Ζαγοροχώρια, την Καλαμπάκα, τα Τρίκαλα, το Καρπενήσι και το Περτούλι να έπονται.

Ωστόσο, η ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων και τα μέτρα που ανακοινώθηκαν λίγες ημέρες πριν από την έλευση του νέου έτους άλλαξαν εν μέρει το σκηνικό στους δημοφιλείς ορεινούς προορισμούς, οδηγώντας σε μπαράζ ακυρώσεων, οι οποίες στην πλειονότητά τους αναπληρώθηκαν από τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Ως εκ τούτου, η πληρότητα για την Πρωτοχρονιά διαμορφώθηκε σε χαμηλότερα σε σχέση με τα Χριστούγεννα νούμερα, ωστόσο, διατηρήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα δεδομένων των συνθηκών που δημιούργησε η επιδείνωση της υγειονομικής κατάστασης της χώρας.

Συγκεκριμένα, η πληρότητα στο Πήλιο κινήθηκε στο 75% για την Πρωτοχρονιά, ενώ πέριξ του 60%-70% διαμορφώθηκε το αντίστοιχο ποσοστό σε Καλαμπάκα, Περτούλι και Τρίκαλα. Γύρω στο 40%-50% κινήθηκε η πληρότητα στο Καρπενήσι και στα ορεινά χωριά της Ευρυτανίας, ενώ στους κερδισμένους ήταν το Μέτσοβο, η πόλη των Ιωαννίνων και τα Ζαγοροχώρια, όπου οι επιχειρηματίες κατέγραψαν πληρότητα 80%, καθώς και τα Καλάβρυτα με πληρότητα άνω του 90%.

Σε λίγο χαμηλότερα επίπεδα διαμορφώθηκε η ζήτηση για τα Θεοφάνια, με την πληρότητα να κινείται με διαφορετικές ταχύτητες ανάλογα με τον προορισμό. Στο 60% διαμορφώθηκε η πληρότητα στα Ιωάννινα, στο Μέτσοβο και στα Ζαγοροχώρια, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στο Πήλιο, στον Βόλο και στη Μακρινίτσα έφτασε στο 65%. Πάνω από το 90% διαμορφώθηκε το ίδιο νούμερο για τα καταλύματα των Καλαβρύτων, ενώ υψηλή ήταν και η ζήτηση που καταγράφηκε για την Αράχωβα.

Στον αντίποδα, ιδιαίτερα περιορισμένη ήταν η κινητικότητα σε αμιγώς ορεινούς προορισμούς της χώρας, όπως η Νάουσα και η Βέροια, που αν και εξαρτώνται άμεσα από τα χιονοδρομικά κέντρα που βρίσκονται πλησίον τους, δεν κατάφεραν να συγκεντρώσουν το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών. Βέβαια, το χιονοδρομικό κέντρο 3-5 Πηγαδιών παρέμεινε κλειστό και την περίοδο των εορτών, καθώς δεν είχε αναδειχθεί ανάδοχος για τη διαχείρισή του. Στους χαμένους των εορτών συμπεριελήφθησαν και τα ξενοδοχεία στα αστικά κέντρα, όπου η ζήτηση κινήθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά για την εποχή επίπεδα και η πληρότητα δεν κατάφερε να ξεπεράσει το 30%-40%.

«Ταφόπλακα» η Όμικρον

Τον προβληματισμό τους σχετικά με τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους εξέφρασαν την ίδια στιγμή με επιστολές τους οι ξενοδόχοι δημοφιλών ορεινών περιοχών της χώρας που συγκεντρώνουν παραδοσιακά υψηλή ζήτηση, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «ένα και μόνο δεκαήμερο τουριστικής κανονικότητας στο σύνολο της χειμερινής περιόδου, η οποία διαρκεί 120 μέρες, δηλαδή τέσσερις μήνες, αντιστοιχεί σε μόλις 12% μέση πληρότητα».

Μάλιστα, όπως επισημαίνουν οι επιχειρηματίες, το επόμενο τρίμηνο η πανδημία του κορωνοϊού θα περιορίσει στο έλασσον τις αποδράσεις των Ελλήνων, γι’ αυτό και κάποια μεγάλα ξενοδοχεία ή μικρά οικογενειακά καταλύματα έχουν ήδη αναστείλει τη λειτουργία τους. «Δυστυχώς σήμερα, το “success story” του χειμερινού τουρισμού περιορίζεται σε τρεις ή τέσσερις περιοχές στην Ελλάδα οι οποίες είχαν πράγματι 100% πληρότητα μέσα στις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, αλλά μόνο για λίγες μέρες. Και δυστυχώς, από τις 10 Ιανουαρίου 2022, κανείς δεν θα ασχολείται μαζί τους», τονίζουν στις σχετικές επιστολές, χαρακτηρίζοντας την παραλλαγή Όμικρον ως ταφόπλακα του χειμερινού τουρισμού για το σύνολο των επιχειρήσεων της ηπειρωτικής - ορεινής Ελλάδας.

Μάλιστα, οι κατά τόπους Ενώσεις Ξενοδόχων έκαναν έναν απολογισμό για τις ημέρες των εορτών, αναφέροντας ότι:

  • Στη Μαγνησία, οι πληρότητες κατά το 15νθήμερο της εορταστικής περιόδου του 2019 ήταν 95%, ενώ το αντίστοιχο 15νθήμερο φέτος έκλεισε με 55%.
  • Στην Ορεινή Κορινθία, οι πληρότητες κατά το 15νθήμερο της εορταστικής περιόδου του 2019 ήταν 95%, ενώ το αντίστοιχο 15νθήμερο φέτος έκλεισε με 55%.
  • Στα Καλάβρυτα, οι πληρότητες μετά τις 8/1/2022 δεν ξεπερνούν ούτε το 25% ακόμα και τα Σαββατοκύριακα.
  • Στην Ευρυτανία, οι πληρότητες κατά το 15νθήμερο της εορταστικής περιόδου του 2019 ήταν 95%, ενώ το αντίστοιχο 15νθήμερο φέτος έκλεισε με 50%.
  • Στην Ημαθία, με δύο χιονοδρομικά κέντρα, οι πληρότητες κατά το 15νθήμερο της εορταστικής περιόδου του 2019 ήταν 92%, ενώ το αντίστοιχο 15νθήμερο φέτος έκλεισε με μόλις 34%.
  • Στη Δράμα, οι πληρότητες κατά το 15νθήμερο της εορταστικής περιόδου του 2019 ήταν 85%, ενώ το αντίστοιχο 15νθήμερο φέτος έκλεισε με 35%.
  • Στη Δυτική Μακεδονία, οι πληρότητες κατά το 15νθήμερο της εορταστικής περιόδου του 2019 ήταν 85%, ενώ το αντίστοιχο 15νθήμερο φέτος έκλεισε με 35%.
  • Σε ολόκληρη την Πελοπόννησο, οι πληρότητες κατά το 15νθήμερο της εορταστικής περιόδου του 2019 ήταν 100%, ενώ το αντίστοιχο 15νθήμερο φέτος έκλεισε με μέση πληρότητα 55%.

Τα αιτήματα

Μάλιστα, οι ξενοδόχοι επισημαίνουν ότι η φιλοξενία χρειάζεται τώρα ουσιαστική και στοχευμένη στήριξη για να διασφαλίσει τη συνέχεια ύπαρξής της, τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και τις θέσεις εργασίας, γι’ αυτό και αιτούνται:

  • Αμεση εκταμίευση των ποσών που εκκρεμούν προς πληρωμή στις επιχειρήσεις από τη δράση της «Επιδότησης κεφαλαίου κίνησης πληττόμενων από την πανδημία τουριστικών επιχειρήσεων φιλοξενίας».
  • Αμεση ολοκλήρωση της αποπληρωμής των οφειλόμενων στις επιχειρήσεις ποσών από το πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους» και από το πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΑΕΔ (χωρίς παρακρατήσεις για εξόφληση φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων).
  • Μείωση του ελάχιστου χρόνου απασχόλησης των εργαζομένων που είναι ενταγμένοι στο ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ κάτω του 50% ή αν αυτό δεν είναι εφικτό, εφαρμογή του μέτρου των αναστολών των συμβάσεων εργασίας -οι επιχειρήσεις μας τους προσεχείς τρεις (3) μήνες δεν θα έχουν επί της ουσίας αντικείμενο δραστηριότητας.
  • Παράταση του προγράμματος ΓΕΦΥΡΑ ΙΙ έως την 30-6-2022.
  • Αναστολή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων (περιλαμβανομένων και των δόσεων ρυθμίσεων) έως την 31-3-2022.
  • Ενεργειακή επιδότηση σε πετρέλαιο θέρμανσης.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v