Μπροστά στην τέλεια καταιγίδα βρίσκονται τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις, όπως επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία για τον πληθωρισμό που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ.
Οι ανατιμήσεις, μέχρι στιγμής, μπορεί να μην αφορούν το σύνολο των κωδικών που πωλούνται μέσω των σούπερ μάρκετ, που είναι κάποιες χιλιάδες, επηρεάζουν όμως βασικά καταναλωτικά αγαθά, όπως είναι το γάλα, τα τυροκομικά, τα ζυμαρικά, τα λάδια, κ.ά. που συνθέτουν το μέσο καλάθι.
Και αυτό το ανατιμητικό κύμα είναι μόνο η αρχή, εκτιμούν στελέχη από τους κλάδους της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου τροφίμων που μίλησαν στο Εuro2day.gr, τα οποία δεν αναμένουν αποκλιμάκωση των τιμών πριν το τέλος του δεύτερου τριμήνου του 2022.
«Θεωρώ υπερβολικά αισιόδοξο το σενάριο που θέλει να επιστρέφουμε στα προ κρίσης επίπεδα τιμών στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022», λέει στο Εuro2day.gr υψηλόβαθμο στέλεχος γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ που διαθέτει ευρύ πανελλαδικό δίκτυο. Ο ίδιος θεωρεί ως πιο ρεαλιστικό σενάριο, η αποκλιμάκωση να γίνει στο τέλος του πρώτου εξαμήνου της επόμενης χρονιάς.
Στην εκτίμηση αυτή συνηγορούν και άλλα στελέχη από τον κλάδο των σούπερ μάρκετ αλλά και από τη βιομηχανία, που μίλησαν στο Εuro2day.gr. «Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, δεν βλέπω τι μπορεί να αλλάξει τους επόμενους μήνες», δηλώνει στέλεχος από τη βιομηχανία. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η εταιρεία την οποία εκπροσωπεί δεν έχει περάσει στην τελική τιμή των προϊόντων που διαθέτει στην αγορά το σύνολο των αυξήσεων σε ρεύμα, πρώτες και βοηθητικές ύλες, που έχει δεχθεί.
«Φρένο» το οποίο μπήκε τόσο από τις ίδιες τις βιομηχανίες όσο και από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σε μια προσπάθεια να μη χάσουν τους πελάτες τους. Διότι γνωρίζουν καλύτερα απ’ όλους ότι μια εφάπαξ αύξηση 20% ή 30% στον λογαριασμό που θα πλήρωναν οι καταναλωτές, θα γυρίσει μπούμερανγκ.
Για τον λόγο αυτό άλλωστε έχει επιλεγεί η σταδιακή και κατά κύματα μετακύλιση των αυξήσεων και το «κούρεμα», ακόμη και στο μισό, των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών.
Τι δείχνει μέχρι στιγμής ο λογαριασμός
Από τις αρχές του έτους, η μεσοσταθμική αύξηση των τιμών των προϊόντων που πωλούνται μέσω των σούπερ μάρκετ κινείται στα επίπεδα του 2-3%, λένε στο Εuro2day.gr στελέχη από το λιανεμπόριο τροφίμων. Όμως αυτό το χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό αυξήσεων αντανακλά το σύνολο των κωδικών που πωλούνται μέσω του σούπερ μάρκετ, τα οποία όπως αναφέραμε είναι κάποιες χιλιάδες, και αφορά χρονική περίοδο 10 μηνών.
Τι έχει γίνει όμως το τελευταίο δίμηνο; Τι αυξήσεις έχουν ζητήσει οι βιομηχανίες από το λιανεμπόριο; Πόσες εξ αυτών των ανατιμήσεων έχουν περάσει ήδη στην κατανάλωση, ποιες κατηγορίες έχουν επηρεαστεί περισσότερο και ποιο το βάρος αυτών των προϊόντων στο καλάθι;
Από τα στοιχεία που έχει συλλέξει το Εuro2day.gr από πηγές της αγοράς, προκύπτουν τα εξής:
- Στα ζυμαρικά οι ανατιμήσεις που έχει ζητήσει η βιομηχανία από τα σούπερ μάρκετ, είτε πρόκειται για επώνυμο προϊόν είτε για προϊόν ιδιωτικής ετικέτας που παράγει για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ξεκινούν από 10% και ξεπερνούν σε κάποιους κωδικούς το 30%. Μέχρι στιγμής έχει περάσει μέρος αυτών και το δεύτερο κύμα αναμένεται το επόμενο διάστημα.
- Σε δόσεις περνάνε οι ανατιμήσεις 10-15% στα σπορέλαια (κυρίως ηλιέλαιο), στο ελαιόλαδο (8-13%) -οι τιμές παραγωγού έχουν αυξηθεί 40%-, στον καφέ (7-10%), στις κονσέρβες ψαρικών (8-10%), στα όσπρια (6-8%), στα τυροκομικά (4-17%), στα κατεψυγμένα αλιεύματα (10-15%), στα προϊόντα αλουμινίου (10%), στο εισαγόμενο μοσχαρίσιο κρέας (12%) και στη ζάχαρη (6-9%).
- Ήδη έχουν περάσει ανατιμήσεις 5-8% στα άλευρα, 3-6% στα δημητριακά, 5% στις ζωοτροφές, 2-5% στα γαλακτοκομικά, 5% στα κατεψυγμένα λαχανικά και στις κατεψυγμένες ζύμες, 2-5% σε βούτυρα και μαργαρίνες, 10-15% στο κοτόπουλο, 15-20% στο αρνί-κατσίκι, 10% στα λαχανικά και στα φρούτα, 10-15% σε σακούλες, σφουγγαρίστρες κ.ά., 5-9% στα απορρυπαντικά, 5-8% στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης και 5-11% στα χαρτικά.
- Στα αρτοσκευάσματα και κυρίως στο ψωμί του τοστ οι αυξήσεις που έχει ζητήσει η βιομηχανία κυμαίνονται από 5% έως 10% και έχουν περάσει στην κατανάλωση μέσω έμμεσης ανατίμησης, με μείωση των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών.
Οι κατηγορίες αυτές των προϊόντων είναι οι πιο βασικές στο καλάθι του καταναλωτή καθώς αποτελούν το 90% των αγορών του, αναφέρουν πηγές της αγοράς.