Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Καταιγισμός καταγγελιών για τις αυξήσεις του ρεύματος

Σε ποια θέματα εστιάζουν οι καταγγελίες που γίνονται για τα τιμολόγια ρεύματος, εν μέσω αυξήσεων που υπολογίζεται ότι φτάνουν το 170%. Ποιες κινήσεις ετοιμάζει η ΡΑΕ για να απλοποιηθούν οι λογαριασμοί.

Καταιγισμός καταγγελιών για τις αυξήσεις του ρεύματος

Το δίκιο τους αναζητούν οι καταναλωτές σε όλες τις αρμόδιες αρχές για τις δυσθεώρητες αυξήσεις στα τιμολόγια ηλεκτρισμού. Υπουργείο Ανάπτυξης, ΡΑΕ, Συνήγορος του Καταναλωτή και Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. δέχονται καταιγισμό καταγγελιών για θέματα που αφορούν στην έλλειψη διαφάνειας στους λογαριασμούς, στην αδυναμία κατανόησής τους, στις υψηλές χρεώσεις εξαιτίας των Ρητρών Αναπροσαρμογής, καθώς και στις επιβαρύνσεις από τις Ρυθμιζόμενες Χρεώσεις.

Σε αυτό το περιβάλλον και υπό τη σκιά της ενεργειακής κρίσης, η ΡΑΕ έχει δρομολογήσει μια σειρά από αποφάσεις, με κορυφαία την καθιέρωση τυποποιημένων λογαριασμών και έντυπου προσυμβατικής ενημέρωσης από όλους τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, με ορίζοντα εφαρμογής από τον Ιανουάριο του 2022.

Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας χθες στην ημερίδα της ΡΑΕ για τα τιμολόγια και τα δικαιώματα των καταναλωτών, ανέφερε ότι η Γραμματεία γίνεται συχνά αποδέκτης καταγγελιών κατά των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας. Οι καταγγελίες, όπως είπε, εστιάζουν κυρίως στον τρόπο τιμολόγησης της ηλεκτρικής ενέργειας, στο υψηλό ποσοστό συμμετοχής των ρυθμιζόμενων χρεώσεων στο συνολικό τίμημα και στη δυσκολία κατανόησης των λογαριασμών.

Δέκτης ενός μεγάλου και διαρκώς αυξανόμενου αριθμού καταγγελιών που σχετίζονται με τις Ρήτρες Αναπροσαρμογής γίνεται και ο Συνήγορος του Καταναλωτή. Όπως είπε ο Λευτέρης Ζαγορίτης, το πρώτο 10μηνο του έτους οι αναφορές για τον κλάδο της ενέργειας αυξήθηκαν κατά 44,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020. «Στην πραγματικότητα, μιλάμε για εκτόξευση των αναφορών. Αυτό δεν το θεωρούμε καθόλου θετικό. Κι ελπίζω να μείνουμε εδώ, δηλαδή να μην έχουμε ακόμη μεγαλύτερες αυξήσεις στη συνέχεια, κάτι για το οποίο προσωπικά δεν είμαι καθόλου βέβαιος», τόνισε ο ίδιος.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η πρόεδρος της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. Παναγιώτα Καλαποθαράκου, που είπε ότι οι καταγγελίες για θέματα ενέργειας στην Ένωση από την 6η θέση στον πίνακα των καταγγελιών το 2017, έχουν αναρριχηθεί πλέον στη 2η θέση και θεωρείται ζήτημα χρόνου να καταλάβουν την 1η θέση.

Η ΡΑΕ, εντοπίζοντας έγκαιρα το πρόβλημα της απουσίας διαφάνειας στα τιμολόγια ηλεκτρισμού, λόγω καταγγελιών από καταναλωτές που δέχεται και η ίδια, ξεκίνησε από τις αρχές του καλοκαιριού μια σειρά από πρωτοβουλίες, με στόχο την ενδυνάμωση των καταναλωτών και την προστασία των δικαιωμάτων τους. Είχε προηγηθεί από το 2020 η εφαρμογή στην ιστοσελίδα της εργαλείου σύγκρισης τιμών (energycost.gr), ενώ προχώρησε και σε αποφάσεις για τη μείωση του κόστους των Δικτύων, που συνιστούν Ρυθμιζόμενες Χρεώσεις (ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ). Πιο συγκεκριμένα:

  • O Ρυθμιστής απέρριψε την πρόταση του ΔΕΔΔΗΕ για premium WACC 2% σε 13 έργα για διάρκεια επτά ετών, που θα οδηγούσε σε επιπλέον χρέωση των καταναλωτών για τη χρήση του δικτύου διανομής. Αντίθετα, αποφάσισε να περιορίσει το WACC για τέσσερα χρόνια, με αποδόσεις, 1,5% για ένα έργο, 0,5% για τρία έργα και 0% για τα υπόλοιπα.
  • Υιοθέτησε τη μεθοδολογία του ENTSOE (Ευρωπαϊκό Δίκτυο Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρισμού) για την αξιολόγηση του κόστους/οφέλους των διασυνδέσεων των νησιών και κλήθηκε ο ΑΔΜΗΕ να εκπονήσει ανάλογη μελέτη, που αναμένεται να οδηγήσει στη μείωση του premium WACC που ζήτησε (2,5%) για όλες τις διασυνδέσεις.

Τον επόμενο μήνα, η Αρχή προγραμματίζει την έκδοση κατευθυντήριων γραμμών για την εφαρμογή των τυποποιημένων λογαριασμών και του εντύπου προσφοράς προμήθειας, ώστε ο καταναλωτής να είναι διασφαλισμένος πριν από την οποιαδήποτε τροποποίηση όρων του συμβολαίου του και ταυτόχρονα να έχει τη δυνατότητα επιλογής τιμολογίων, με βάση τη διαβάθμιση κινδύνου.

Τον ίδιο μήνα, η ΡΑΕ θα υποβάλει στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας γνωμοδότηση για τις Ρήτρες Πρόωρης Αποχώρησης, ώστε να ενισχυθεί η κινητικότητα των καταναλωτών από προμηθευτή σε προμηθευτή.

Παράλληλα, διερευνάται από την Αρχή ο βαθμός συμμόρφωσης των προμηθευτών σε θέματα διαφάνειας.
Τον Δεκέμβριο θα εκδοθεί απόφαση της ΡΑΕ, με την οποία θα κληθεί ο ΔΕΔΔΗΕ να ολοκληρώσει μέχρι τέλη του 2022 την ενημέρωση του Μητρώου του για την ταυτοποίηση μετρητών και ιδιοκτητών, σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v