Στα τέλη Αυγούστου μεταφέρεται η ψήφιση του ασφαλιστικού νομοσχεδίου

Τέλη του καλοκαιριού η ψήφιση του σχεδίου νόμου για το νέο κεφαλαιοποιητικό επικουρικό ταμείο. Συνεχίζεται η διαβούλευση με θεσμούς, εταίρους και φορείς. Τι προβλέπει το νέο χρονοδιάγραμμα. Ποια «γκρίζα» σημεία προκαλούν ενστάσεις.

Στα τέλη Αυγούστου μεταφέρεται η ψήφιση του ασφαλιστικού νομοσχεδίου

Συνεχίζεται η δημόσια διαβούλευση για το νέο επικουρικό ταμείο, παρότι η ψήφιση του σχετικού σχεδίου νόμου μετατίθεται για το τέλος Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου.

Το σχέδιο νόμου θα βρίσκεται για 5 ακόμη μέρες σε δημόσια διαβούλευση και σύμφωνα με το νεότερο προγραμματισμό του υπουργείου, αμέσως μετά, θα προχωρήσει η επεξεργασία των σχετικών παρατηρήσεων και το νομοσχέδιο θα κατατεθεί για συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή, πριν από το κλείσιμο της Βουλής τον Αύγουστο. Πρόθεση δε του υπουργείου και της κυβέρνησης είναι, σε κάθε περίπτωση, το νομοσχέδιο να συζητηθεί και στην Ολομέλεια της Βουλής, αμέσως μετά την επαναλειτουργία της, πιθανότατα στις 23 Αυγούστου.

Παράλληλα, δε, συνεχίζεται η διαβούλευση με εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, ο αρμόδιος υφυπουργός Εργασίας Πάνος Τσακλόγου έχει ο ίδιος ενημερώσει τόσο τα ανώτατα στελέχη όσο και τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών για το περιεχόμενο της μεταρρύθμισης αλλά και για τα αποτελέσματα των τριών μελετών που το συνοδεύουν. Εκεί εκφράστηκαν κάποιες ενστάσεις και διαφορετικές εκτιμήσεις, κυρίως ως προς το ύψος του κόστους μετάβασης και την επίδρασή της στο δημόσιο χρέος από πλευράς των Ευρωπαίων εταίρων, όμως συμφώνησαν ότι το κόστος τις δύο πρώτες δεκαετίες είναι μικρό. Κυβερνητικά στελέχη μάλιστα διέψευδαν ότι τέθηκε θέμα ψήφισης νέων εξισορροπητικών μέτρων, προκειμένου να καλυφθεί το κόστος αυτό.

Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με το βασικό σενάριο της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, σημαντική επιπρόσθετη χρηματοδότηση για το ισχύον σύστημα θα απαιτηθεί μετά το 2030, καθώς το ΕΤΕΑΕΠ θα λειτουργεί ως ένα κλειστό σύστημα, που δεν θα δέχεται νέες εισφορές. Συνολικά, η Εθνική Αναλογιστική Αρχή εκτιμά την παρούσα αξία της επιπρόσθετης αυτής χρηματοδότησης -το λεγόμενο κόστος μετάβασης- μεταξύ 49 και 79 δισ. ευρώ. Στο βασικό σενάριο, με επιτόκιο προεξόφλησης 3,5% και παραδοχή ότι στο νέο σύστημα θα ενταχθεί το 20% των νέων έως 35 ετών που βρίσκονται σήμερα ασφαλισμένοι στο ΕΤΕΑΕΠ καθώς και το 5% των ελεύθερων επαγγελματιών που δεν έχει σήμερα υποχρεωτική επικουρική ασφάλιση, το κόστος μετάβασης εκτιμάται σε 56 δισ. ευρώ. Στο βασικό σενάριο της αναλογιστικής μελέτης, το κόστος της μετάβασης για την πρώτη δεκαετία ανέρχεται σωρευτικά σε 3 δισ. ευρώ. Βέβαια, η επιλογή προεξοφλητικού επιτοκίου της τάξης του 3,5% θεωρείται από ειδικούς της κοινωνικής ασφάλισης και αναλογιστές πολύ υψηλό, επισημαίνοντας ότι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί για παράδειγμα, για την επαγγελματική ασφάλιση, δέχονται επιτόκιο κοντά στο 2% και όχι παραπάνω. Να σημειωθεί, δε, ότι στη μελέτη του Νόμου 4670/2020, το προεξοφλητικό επιτόκιο που λήφθηκε υπόψη ήταν 1,1%.

Επίσης, σύμφωνα με ειδικούς, στην αναλογιστική μελέτη δεν έχουν λάβει υπόψη στο κόστος μετάβασης τις εγγυήσεις που παρέχονται μέσω του σχεδίου νόμου για τις συντάξεις χηρείας και αναπηρίας και για την τουλάχιστον επιστροφή των εισφορών.

Οι ειδικοί θεωρούν δεδομένη την ένσταση των Ευρωπαίων, όπως αντίστοιχα θεωρούν δεδομένη και τη διαφορετική προσέγγιση των τεχνικών κλιμακίων ως προς την επίδραση του νέου συστήματος στο δημόσιο χρέος.

Η εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου εκτίμησε ότι η μετάθεση της ψήφισης του νομοσχεδίου για το τέλος Αυγούστου σηματοδοτεί αλλαγή πλεύσης από πλευράς της κυβέρνησης, με το υπουργείο Εργασίας να διερωτάται αν «είναι άραγε σοβαρό για μια αξιωματική αντιπολίτευση να βγάζει πολιτικά συμπεράσματα για το αν ένα νομοσχέδιο θα συζητηθεί 20 ημέρες πριν ή μετά». Σύμφωνα με το υπουργείο, ο ΣΥΡΙΖΑ είναι προφανώς σε απόγνωση, αντιστρατεύεται ένα νομοσχέδιο το οποίο αυξάνει τις επικουρικές συντάξεις των νέων και παράλληλα… βλέπει φαντάσματα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v