Μειώνονται οι ταρίφες του ΔΕΣΦΑ από τον επόμενο χρόνο. Τα τιμολόγια μεταφοράς και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από 1/1/2022 θα μειωθούν κατά 17-24%, ανάλογα με το σημείο εισόδου του καυσίμου, με σημαντική ανακούφιση για 49 χρήστες του εθνικού συστήματος μεταφοράς αερίου και 33 του τερματικού σταθμού LNG της Ρεβυθούσας.
Αυτό ανακοινώθηκε από τη διευθύνουσα σύμβουλο του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι, κατά τη χθεσινή συνάντηση με εκπροσώπους του Τύπου. Είναι μία εξέλιξη που προκύπτει από τον Κανονισμό Τιμολόγησης που έχει εγκρίνει η ΡΑΕ, σύμφωνα με τον οποίο όταν ο ΔΕΣΦΑ υπερανακτά έσοδα, είναι υποχρεωμένος ένα μέρος αυτών να τα επιστρέφει με μειώσεις στους καταναλωτές.
Ο σχεδιασμός και οι νέες δραστηριότητες του ΔΕΣΦΑ με έμφαση την «πράσινη» μετάβαση παρουσιάστηκαν από την κα Γκάλι και την ομάδα διοίκησης του Διαχειριστή. Όπως τόνισε η κα Γκάλι, η δεκαετία αυτή έως το 2030 αποτελεί σημαντική ευκαιρία για την ανάπτυξη του ΕΣΦΑ, σε συνδυασμό με την περαιτέρω εξωστρεφή δραστηριότητα του ΔΕΣΦΑ. Όπως εκτιμάται, η εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου το 2025 θα γνωρίσει μεγάλη άνθηση και θα φθάσει στα 7 δισ. κ.μ. από 5,6 δισ. κ.μ. το 2020.
Τα έργα ως το 2030 και το ομολογιακό
Στο υπό υλοποίηση 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, 2021-2030, έχουν ενταχθεί 48 έργα, συνολικού προϋπολογισμού 540 εκατ. ευρώ, με υψηλή προστιθέμενη αξία για την περιφερειακή ανάπτυξη και την ελληνική οικονομία συνολικά.
Εμβληματικό έργο θεωρείται ο αγωγός Δυτικής Μακεδονίας, μήκους 155 χλμ., για την κατασκευή του οποίου αναμένεται να ληφθεί στα τέλη του έτους η τελική επενδυτική απόφαση, είπε ο διευθυντής Ανάπτυξης Υποδομών Φυσικού Αερίου Γιάννης Χωματάς. Ήδη βρίσκεται στην τελική φάση του σχεδιασμού του, με πρόβλεψη να στηθούν τα εργοτάξια από το 2022, για να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2023. Από τα 155 χλμ., τα 120 χλμ. θα είναι ο κεντρικός αγωγός και τα υπόλοιπα κλάδοι και διασυνδέσεις.
Σημαντικό έργο, επίσης, θεωρείται ο αγωγός της Δυτικής Ελλάδας, μήκους 130 χλμ., που θα συνδεθεί με το υφιστάμενο δίκτυο της Μεγαλόπολης. Υπό μελέτη είναι η σύνδεση με την Πάτρα και θα προβλεφθούν αναμονές για την Ηλεία και την Αιτωλοακαρνανία. Γι’ αυτό το project, η επενδυτική απόφαση μετατίθεται για αργότερα και ειδικότερα, ως τον Ιανουάριο του 2023. Και οι δύο αγωγοί θα είναι συμβατοί εξαρχής με τη μεταφορά υδρογόνου.
Η προοπτική ενός ακόμη αγωγού εξετάζεται από τον ΔΕΣΦΑ. Πρόκειται για τον αγωγό της Ηπείρου, που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο ως τα Ιωάννινα και για τον οποίο εκπονείται σε αυτή τη φάση μελέτη βιωσιμότητας.
Στο πλαίσιο, εξάλλου, της αναβάθμισης της Ρεβυθούσας, ως το τέλος του έτους θα έχει ολοκληρωθεί ο Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading Station), τα οποία θα μπορούν να μεταφέρουν αέριο σε περιοχές που δεν διαθέτουν σήμερα δίκτυο. Στα τέλη του 2022 θα είναι έτοιμη και η νέα υποδομή Small Scale LNG, που θα πλαισιώσει τον σταθμό Truck Loading, για τον ανεφοδιασμό πλοίων μικρής χωρητικότητας, από 1.000 έως 30.000 κ.μ., τα οποία θα επιλέξουν ως καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο, είτε στο λιμάνι του Πειραιά, είτε στη θάλασσα, είτε για τη μεταφορά του στη νησιωτική Ελλάδα.
Ο ΔΕΣΦΑ, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην ευελιξία του ΕΣΦΑ και την ασφάλεια του εφοδιασμού, έχει προγραμματίσει και μια σειρά έργων για την αύξηση της εισροής φυσικού αερίου, όπως η αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης στη Νέα Μεσημβρία, η κατασκευή νέων Σταθμών Συμπίεσης στην Αμπελιά και στους Κήπους του Έβρου, καθώς και ενός Ρυθμιστικού Σταθμού στην Κομοτηνή.
Για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού πλάνου του, ο ΔΕΣΦΑ έχει αποφασίσει την έκδοση ομολογιακού δανείου, ύψους 400 εκατ. ευρώ. Ήδη στη φάση ολοκλήρωσης βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, Εθνική, Eurobank, Alpha και Πειραιώς. Η συμφωνία αυτή, όπως τονίσθηκε χθες, επισφραγίζει την εμπιστοσύνη που δείχνει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, επιτρέποντας στον ΔΕΣΦΑ να υλοποιήσει το μακροπρόθεσμο επενδυτικό πρόγραμμά του.
FSRU Αλεξανδρούπολης
Mετά από ένα επιτυχημένο δεσμευτικό market test, ο ΔΕΣΦΑ έλαβε θετική απόφαση για την απόκτηση μεριδίου 20% στην Gastrade για το FSRU Αλεξανδρούπολης. Η κα Γκάλι ανέφερε ότι τον Σεπτέμβριο αναμένεται η έγκριση από τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν για την εξαγορά του ποσοστού αυτού, που θα ανάψει το «πράσινο φως» για τη συμμετοχή του ΔΕΣΦΑ στην πλήρη ανάπτυξη του έργου.
Αγωγός Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας
Για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου που θα ενώνει την Ελλάδα με τη Βόρεια Μακεδονία υπάρχει ισχυρή δέσμευση των δύο πλευρών, είπε η κα Γκάλι. Το έργο έχει εξασφαλίσει την υποστήριξη ευρωπαϊκών χρηματοπιστωτικών οργανισμών, με δεδομένο ότι διασφαλίζει τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Για την προώθησή του αναμένεται να οριστικοποιηθεί μέσα στο καλοκαίρι το market test, ώστε να ξεκινήσει αμέσως μετά η κατασκευή του.
ΔΕΣΦΑ και κλιματική ουδετερότητα
Στην πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα, ο ΔΕΣΦΑ επενδύει στην ανάπτυξη νέων τεχνικών και επιχειρησιακών δυνατοτήτων για την ταχύτερη μετάβαση σε μια πιο καθαρή και βιώσιμη ενέργεια, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της υιοθέτησης του υδρογόνου και του βιομεθανίου, μέσω της συμμετοχής του σε πλήθος εγχώριων και διεθνών σχετικών πρωτοβουλιών. Όπως είπε ο διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης Μιχάλης Θωμαδάκης, με τη συμμετοχή του ΔΕΣΦΑ στο project “White Dragon”, που έχει επίκεντρο τη Δυτική Μακεδονία, ο Διαχειριστής επενδύει στο δίκτυό του, προκειμένου αυτό να καταστεί 100% έτοιμο για τη μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου και ενδεχομένως άλλων ανανεώσιμων αερίων στο μέλλον, με την ανάλογη προετοιμασία και προσαρμογή του. Επιπλέον, συμμετέχει, μαζί με άλλους δώδεκα Ευρωπαίους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, στην πρωτοβουλία European Hydrogen Backbone (EHB), η οποία μοιράζεται το όραμα για τη δημιουργία ενός δικτύου αγωγών υδρογόνου μήκους περίπου 40.000 χλμ. σε 21 χώρες έως το 2040.
Πλατφόρμα φυσικού αερίου στο Χρηματιστήριο
Ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει καινοτόμα προϊόντα και εφαρμόζει διαφανείς και αμερόληπτες διαδικασίες για την πρόσβαση τρίτων (Third-Party Access-TPA), ενισχύοντας έτσι τη ρευστότητα της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου. Για τον σκοπό αυτό συνεργάζεται στενά με το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας, για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας συναλλαγών για το φυσικό αέριο, η οποία θα αρχίσει να λειτουργεί έως τα μέσα του φθινοπώρου και θα επιτρέψει τις ανώνυμες συναλλαγές φυσικού αερίου προς όφελος των τελικών καταναλωτών.