Τουρισμός: Ποια μηνύματα στέλνουν οι πέντε βασικές αγορές

Πώς κινούνται τώρα οι μεγάλοι γερμανικοί τουρ οπερέιτορ. Η θετική έκπληξη της Γαλλίας και οι μεγάλες προσδοκίες από τις ΗΠΑ. Οι ακυρώσεις πακέτων και η αγωνία για τη Μεγάλη Βρετανία. «Αγνωστος Χ» η ρωσική αγορά.

Τουρισμός: Ποια μηνύματα στέλνουν οι πέντε βασικές αγορές

Δύο όψεις εμφανίζουν τα μηνύματα που προέρχονται από πέντε βασικές πηγές εισερχόμενων ταξιδιωτών για την Ελλάδα, δύο εβδομάδες μετά το επίσημο restart του ελληνικού τουρισμού.

Ισχυρή ζήτηση καταγράφεται από τη Γερμανία και τη Γαλλία, υψηλά έχει τεθεί ο πήχης των προσδοκιών για την αμερικανική αγορά, ωστόσο, στασιμότητα χαρακτηρίζει δύο μεγάλες δεξαμενές του ελληνικού τουρισμού, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Ρωσία, σε μια χρονιά που θα χαρακτηριστεί, εκτός από τα επιδημιολογικά δεδομένα, από τις κρατήσεις της «τελευταίας στιγμής» και τον υψηλό ανταγωνισμό.

Πρόκειται για πέντε υψηλής στρατηγικής σημασίας αγορές, με δεδομένο ότι το 2019, έτος-ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό, οι πέντε αυτές χώρες τροφοδότησαν την Ελλάδα με περισσότερους από 10 εκατ. ταξιδιώτες, οι οποίοι δαπάνησαν περίπου 9 δισ. ευρώ (46% σε μερίδιο αγοράς).

Η Γερμανία

Το μούδιασμα των προηγούμενων μηνών έδωσε τις τελευταίες δύο εβδομάδες τη θέση του στην κινητικότητα, με τους Γερμανούς να επιδεικνύουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για διακοπές στην Ελλάδα, κυρίως για το δίμηνο Αυγούστου-Σεπτεμβρίου. Με στόχο, μάλιστα, να αντεπεξέλθουν στην ισχυρή ζήτηση που καταγράφεται τις τελευταίες ημέρες, οι μεγάλοι tour operators και οι αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη Γερμανία προσθέτουν πακέτα και πτήσεις με προορισμό δημοφιλή νησιά και περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Η χώρα μας αποτελεί αυτή τη στιγμή τον Νο 2 προορισμό των Γερμανών, μετά την Ισπανία, με τους παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι περίπου 2 εκατ. Γερμανοί τουρίστες θα ταξιδέψουν φέτος στην Ελλάδα, αριθμός που αντιστοιχεί στο 45%-50% των επιπέδων του 2019, αν και οι αρχικές προσδοκίες τοποθετούσαν τον πήχη λίγο παραπάνω, στο 55% του 2019.

Ενδεικτικό της δυναμικής που διαθέτει φέτος η Ελλάδα στη γερμανική αγορά είναι το γεγονός ότι η Eurowings, η οποία το 2019 είχε στον προγραμματισμό της περίπου 520 χιλιάδες αεροπορικές θέσεις με προορισμό δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς, φέτος έχει προγραμματίσει 526 χιλιάδες θέσεις για τη χώρα μας.

Αντίστοιχα, ο γερμανικός ταξιδιωτικός οργανισμός Schauinsland προβλέπει αύξηση 50% σε σχέση με πέρυσι, ενώ η DER Touristik, η οποία πέρυσι κατέγραψε πτώση 60% σε σχέση με το 2019, εκτιμά ότι το 2021 θα κινηθεί στα επίπεδα του 2019 και προσθέτει νέους ελληνικούς προορισμούς όπως η Μυτιλήνη και η Πρέβεζα, για τους Γερμανούς ταξιδιώτες.

Πάνω από 1,6 εκατ. θέσεις από και προς την Ελλάδα έχει προγραμματίσει και η αεροπορική εταιρεία Condor -η οποία πριν την πανδημία κατείχε το 26% της γερμανικής αγοράς-, ενώ ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα που προέρχονται από την TUI, η οποία τις τελευταίες ημέρες καταγράφει μεγάλη ζήτηση για τους ελληνικούς προορισμούς, κυρίως από τον Ιούλιο μέχρι τον Οκτώβριο. Μάλιστα, ο tour operator έχει προγραμματίσει για τη χώρα μας το 75% του capacity (της χωρητικότητας) του 2019.

Όπως αναφέρουν, μάλιστα, οι πληροφορίες, τις τελευταίες δύο εβδομάδες έχει παρατηρηθεί αύξηση κρατήσεων και για δύο ακόμη προορισμούς, εκτός από την Ελλάδα, τη Μαγιόρκα και τα Κανάρια Νησιά, ενώ βασικά χαρακτηριστικά της φετινής καλοκαιρινής περιόδου θα είναι οι last minute κρατήσεις, καθώς και η επέκταση της σεζόν προς το φθινόπωρο, ίσως και μέχρι τον Νοέμβριο, δεδομένης της υψηλής ζήτησης.

Το 2019, χρονιά-ρεκόρ για τα τουριστικά μεγέθη της Ελλάδας, στη χώρα μας ταξίδεψαν πάνω από 4 εκατ. Γερμανοί, με τις εισπράξεις να διαμορφώνονται στα 2,95 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε μερίδιο αγοράς 16,7%.

Η Γαλλία

Σε έναν ισχυρό κρίκο της φετινής τουριστικής σεζόν για τη χώρα μας αναδεικνύεται η Γαλλία. Πέρυσι η Ελλάδα βρέθηκε στην πρώτη θέση των προτιμήσεων των Γάλλων ταξιδιωτών, αν και ο απόλυτος αριθμός τους κινήθηκε σε χαμηλά επίπεδα, με τις προβλέψεις για φέτος να είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Αεροπορικές εταιρείες και tour operators διαπιστώνουν ότι η Ελλάδα είναι ο προορισμός που ανακάμπτει με τους πιο ταχείς ρυθμούς, κάτι που αντικατοπτρίζεται και στη ζήτηση.

Η διαθεσιμότητα θέσεων για την Ελλάδα από κάποιες αεροπορικές εταιρείες ξεπερνά ακόμη και τον αριθμό του 2019, με τον ρυθμό των κρατήσεων να είναι διπλάσιος από εκείνον του ίδιου έτους. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Transavia έχει αυξήσει το capacity της κατά 40% (συνολικά 1,1 εκατ. θέσεις) σε σχέση με το 2019. Περισσότερες απευθείας πτήσεις έχει προσθέσει φέτος και η Aegean από τη Γαλλία με προορισμό δημοφιλή ελληνικά νησιά, ενώ και η Air France έχει εντάξει νέους προορισμούς στο πτητικό της έργο, προσφέροντας περίπου 445 χιλιάδες θέσεις για την Ελλάδα, όταν ο αντίστοιχος αριθμός του 2019 κυμαινόταν γύρω στις 300.000. Νέα δρομολόγια έχει προγραμματίσει και η Ryanair, ενώ αύξηση της ζήτησης, και κατά συνέπεια της προσφοράς, σημειώνει η Volotea.

Βέβαια, και για τη γαλλική αγορά το 2021 είναι η χρονιά της τελευταίας στιγμής, ωστόσο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, περίπου 800.000-1.000.000 Γάλλοι αναμένεται να ταξιδέψουν φέτος στην Ελλάδα.

Ο αριθμός των Γάλλων που ταξίδεψε στη χώρα μας το 2019 ανήλθε σε 1,5 εκατ. και τα αντίστοιχα έσοδα διαμορφώθηκαν σε περίπου 1,1 δισ. ευρώ (μερίδιο 6,2%).

Οι ΗΠΑ

Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα που έρχονται μέχρι στιγμής από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, καθώς οι τρεις αμερικανικοί αερομεταφορείς, η Delta Airlines, η American Airlines και η United Airlines, καταγράφουν αυξημένες κρατήσεις και εκτιμούν ότι οι απευθείας πτήσεις προς τη χώρα μας θα έχουν πολύ μεγάλη ζήτηση τους επόμενους μήνες.

Στην κατεύθυνση αυτή, μάλιστα, η Delta ξεκινά με τρία δρομολόγια ημερησίως προς την Αθήνα από Νέα Υόρκη και Ατλάντα, η American συνδέει τη χώρα μας με τρία διαφορετικά αεροδρόμια των ΗΠΑ (Νέα Υόρκη, Σικάγο, Φιλαδέλφεια), ενώ μία νέα πτήση εντάσσει η United Airlines κι έτσι, εκτός από το Νιούαρκ-Αθήνα, θα πραγματοποιεί το δρομολόγιο Ουάσιγκτον-Αθήνα.

Το 2019 οι Αμερικανοί που ταξίδεψαν στην Ελλάδα ανήλθαν σε 1,17 εκατ., με τις εισπράξεις από τη συγκεκριμένη αγορά να διαμορφώνονται σε 1,2 δισ. ευρώ περίπου, ποσό που αντιστοιχεί σε μερίδιο 6,7%.

Το Ηνωμένο Βασίλειο

Σε αγορά-βαρόμετρο για την πορεία του ελληνικού τουρισμού αναδεικνύεται φέτος η βρετανική. Το βλέμμα των παραγόντων της αγοράς είναι στραμμένο στην επικείμενη απόφαση της βρετανικής κυβέρνησης για ένταξη ή μη της Ελλάδας στην πολυπόθητη «πράσινη» λίστα, κίνηση από την οποία εξαρτώνται αρκετοί εγχώριοι τουριστικοί προορισμοί.

Την προηγούμενη εβδομάδα, πάντως, η TUI UK ακύρωσε όλα τα πακέτα της σε Κρήτη, Χαλκιδική, Κεφαλονιά, Πρέβεζα, Σάμο, Σαντορίνη, Σκιάθο, Θάσο και Ζάκυνθο μέχρι τις 13 Ιουνίου, εξαιτίας των επιδημιολογικών δεδομένων.

Η σημασία της βρετανικής αγοράς αποτυπώνεται στο γεγονός ότι το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η έτερη βασική πηγή τουρισμού για την Ελλάδα, μετά τη Γερμανία, με τον αριθμό των Βρετανών που ταξίδεψαν σε ελληνικούς προορισμούς το 2019 να ξεπερνά τα 3,5 εκατ. και τις τουριστικές εισπράξεις να υπερβαίνουν τα 2,6 δισ. ευρώ (μερίδιο αγοράς 14,5%).

Η Ρωσία

Στασιμότητα επικρατεί στο μέτωπο της Ρωσίας, μιας αγοράς που το 2013 τροφοδότησε την Ελλάδα με 1,35 εκατ. ταξιδιώτες, οι οποίοι δαπάνησαν πάνω από 1,3 δισ. ευρώ.

Μέχρι στιγμής ελάχιστες πτήσεις συνδέουν την Ελλάδα με τη Ρωσία (2 από Αegean, 2 από Aeroflot και μία από S7), με τους παράγοντες της αγοράς να τηρούν στάση αναμονής μέχρι την έναρξη των δρομολογίων. Μια αισιοδοξία δημιουργεί η χθεσινή απόφαση να προστεθούν άλλες τέσσερις πτήσεις που θα συνδέουν τις δυο χώρες, αν και πολύ λίγες για να καλυφθούν οι ανάγκες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v