e-grocery: Εκρηξη πωλήσεων και νέοι παίκτες στον ορίζοντα

Ανάπτυξη 504% εμφανίζουν τα online supermarket στο πρώτο δίμηνο του 2021. Η ενεργοποίηση του Wolt Market και τα dark stores. Το δέλεαρ της πίτας που μεγαλώνει και οι πληροφορίες για νέους παίκτες που ετοιμάζονται να μπουν στην αγορά.

e-grocery: Εκρηξη πωλήσεων και νέοι παίκτες στον ορίζοντα

Με “ταχύτητα” πάνω από 500% αναπτύσσεται η αγορά του e-grocery στο πρώτο δίμηνο του 2021, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, λίγο πριν ξεσπάσει η υγειονομική κρίση, με υφιστάμενους παίκτες να ανταγωνίζονται για τα χτίσουν μερίδια αλλά και νέους να βολιδοσκοπούν το περιβάλλον για να πάρουν κομμάτι στην πίτα που μεγαλώνει.

Μόλις χθες η Wolt ανακοίνωσε ότι ενεργοποίησε το Wolt Market, ένα concept με το οποίο, όπως είχε προαναγγείλει πριν από περίπου τρεις μήνες, διευρύνει τη δραστηριότητά της κάνοντας είσοδο και στην αγορά των supermarket. Μέσω dark stores σε σημεία κλειδιά ανά την επικράτεια και αξιοποιώντας την τεχνογνωσία και το δίκτυο διανομής που έχει αναπτύξει για τις υπηρεσίες delivery φαγητού (πάνω από 2.000 εστιατόρια και 2.000 διανομείς) θα καλύπτει τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες των Ελλήνων καταναλωτών για άμεση παράδοση προϊόντων supermarket από το πρωί ως αργά το βράδυ και τα Σαββατοκύριακα.

Το εγχείρημα έχει b2c προσέγγιση, απευθύνεται στους καταναλωτές που εργάζονται, έχουν λίγο διαθέσιμο χρόνο ή αποφεύγουν τις επισκέψεις στα φυσικά supermarket επειδή φοβούνται τυχόν μόλυνση από τον ιό.

Το πρώτο dark store λειτουργεί στο κέντρο της Αθήνας ενώ αναζητείται και άλλο ακίνητο. Δεν είναι ακριβώς αποθήκη αλλά ένας χώρος με μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων από ένα mini market, προσβάσιμο μόνο στην ομάδα της Wolt Market. Καλύπτει ήδη σημαντικές περιοχές της Αθήνας και σύντομα θα καλύπτει το λεκανοπέδιο, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, η οποία σημειωτέον έχει αναπτύξει το δικό της δίκτυο απευθείας συνεργασιών με τους μεγάλους προμηθευτές, χωρίς μεσάζοντες, πλην συγκεκριμένων κατηγοριών όπου συνεργάζεται με χονδρεμπόρους.

Το εγχείρημα της Wolt είναι στοίχημα για το επιτελείο του Δημήτρη Καρέλου, που έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη της Wolt σε Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα. Εάν πετύχει το πείραμα στην Ελλάδα, που είναι η πρώτη χώρα εκτός έδρας που δοκιμάζεται το Wolt Market, η ιδέα θα επεκταθεί και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Το μοντέλο διαφέρει από αυτό του e-food, που πέρα από τη συνεργασία με την αλυσίδα Σκλαβενίτης διεκδικεί μερίδιο από την αγορά των minimarket με τα efood market αλλά και από αυτό των Κiosky’s του ομίλου Μούχαλη, που δραστηριοποιείται στο χονδρεμπόριο, ενώ διεισδύει στη συγκεκριμένη αγορά τόσο με δίκτυο φυσικών καταστημάτων (σχεδιάζει διπλασιασμό των Kiosky's Convenience Stores σε όλη την Ελλάδα το 2021 με στόχο τα 100), όσο και μέσω διαδικτυακών πωλήσεων με τις εταιρείες Delivery.gr και E Table.

Το μοντέλο προσομοιάζει με αυτό των αμιγώς ηλεκτρονικών supermarket, όπως το e-fresh, ενώ η Wolt προβάλλει ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα το χρόνο παράδοσης, όπου άλλωστε κρίνεται σε μεγάλο βαθμό το παιχνίδι του ανταγωνισμού και στα e-shop των γνωστών αλυσίδων ΑΒ, ΜyMarket, Σκλαβενίτης, Θανόπουλος, Μασούτης, Bazaar, Κρητικός και MarketIn. Σημειώνεται ότι η Lidl διατηρεί τη στρατηγική αποστασιοποίησης από το συγκεκριμένο κανάλι.

Η δυναμική της αγοράς αποτυπώνεται στην αξία των 163,3 εκατ. ευρώ που είχε στο τέλος του 2020 σύμφωνα με στοιχεία της Convert Group μετά από ανάπτυξη 262%. Το “ράλι” ωστόσο συνεχίζεται το 2021, με αύξηση πωλήσεων 504% στο δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου. Ενδεικτικό αυτής της δυναμικής, σύμφωνα με στοιχεία της Convert Group, είναι ότι η Ελλάδα έτρεξε με τέτοιο ρυθμό εν μέσω πανδημίας που κάλυψε σε 16 μήνες την αντίστοιχη ανάπτυξη μιας δεκαετίας στη βρετανική αγορά, η οποία αύξησε την αξία της κατά 30% την περίοδο της πανδημίας. Η βρετανική αγορά e-grocery έχει διεισδύσει στο 16% του κύκλου εργασιών του τοπικού οργανωμένου λιανεμπορίου έναντι 2,5% που είναι η διείσδυση στην Ελλάδα.

Οι νέοι παίκτες

Συνολικά στη χώρα λειτουργούν 30 online supermarket, με μεγαλύτερη δραστηριότητα στην πρωτεύουσα. Ωστόσο, επενδυτική κινητικότητα επικρατεί και σε άλλες περιοχές. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στη Θεσσαλονίκη στήνεται ομάδα από το επιτελείο της IntraShop, του Γιάννη Τσιώρη και της Ιωάννας Αγγελιδάκη, η οποία εξαγοράστηκε πριν από λίγους μήνες από την Delivery Hero για 360 εκατ. δολ..

Όμως υπάρχουν και ξένοι παίκτες που τοποθετούνται στην αγορά. Πληροφορίες αναφέρουν ότι κυοφορούνται διαδικασίες για την ανάπτυξη νέων food aggregators, μεσολαβητών δηλαδή μεταξύ πελατών και καταστημάτων (αλυσίδων εστιατορίων, καφέ, τροφίμων κ.ο.κ.) που προσφέρουν πρόσβαση σε υπηρεσίες μέσω ενός ιστότοπου ή μιας εφαρμογής smartphone, αλλά και νέες πλατφόρμες που παρέχουν επιπλέον εφοδιαστική αλυσίδα.

Στο πλαίσιο αυτό η ιταλική Εverli, που έχει συνεργασία με στελέχη της αγοράς στην Ελλάδα και η οποία πρόσφατα σήκωσε χρηματοδότηση 82,5 εκατ. ευρώ για να αναπτυχθεί περαιτέρω στην Ευρώπη, φέρεται να έχει στο σχέδιό της και την χώρα μας. Έχει συνεργαστεί με μεγάλες αλυσίδες supermarket όπως Lidl, Kaufland και Carrefour σε 70 μεγάλες πόλεις της Ιταλίας, της Πολωνίας και πιο πρόσφατα, της Τσεχικής Δημοκρατίας και της Γαλλίας.

Κι ενώ η ιταλική Everli φέρεται να στήνει ομάδα σε πόλη της Δυτικής Ελλάδας, τα Βόρεια βολιδοσκοπεί η τούρκικη Getir, που ανακοίνωσε μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ότι σήκωσε χρηματοδότηση 255 εκατ. ευρώ. Έκανε ντεμπούτο πριν από δύο μήνες στο Λονδίνο ενώ χρηματοδοτεί ανάπτυξη στην Ευρώπη εγκαινιάζοντας σε λίγους μήνες παρουσία σε Γερμανία, Γαλλία και Ολλανδία.

Η κινέζικη JD, που είχε πρωταγωνιστήσει σε σενάρια για είσοδο στην Ελλάδα, δεν φαίνεται να μελετά άμεσα το ενδεχόμενο. Η βρετανική Ocado, έχει εμπλακεί επίσης σε συζητήσεις, ειδικά μετά την απόκτηση μετοχικής θέσης στην ελληνικών συμφερόντων Myrmex, πέρυσι τον Οκτώβριο, αν και η κίνηση αυτή δεν σχετίζεται με δυνητικά σχέδια στην ελληνική αγορά. Από την άλλη μεριά οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης της ελληνικής αγοράς λόγω πανδημίας, τόσο στο delivery φαγητού όσο στο e-grocery και e-pharmacy φαίνεται να είναι στο ραντάρ της Uber Eats, που ξεκίνησε από υπηρεσία παράδοσης φαγητού και επεκτάθηκε σε supermarket, καθώς και φαρμακεία στην Ιαπωνία ενώ πρόσφατα εγκαινίασε συνεργασία με τη Hasbro στη βρετανική αγορά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v