Στα 50 εκατ. ευρώ χωρίς τον ΦΠΑ, θα ανέλθει η οικονομική βοήθεια που θα λάβει η ακτοπλοΐα μέχρι τέλους του τρέχοντος μηνός Φεβρουαρίου, από πέρυσι τον Απρίλιο, προκειμένου να αντιμετωπίσει τον αρνητικό αντίκτυπο της πανδημίας στα οικονομικά της αποτελέσματα.
Τα 50 εκατ. ευρώ αφορούν στην έκτακτη οικονομική ενίσχυση που δίνει σχεδόν σε όλες τις γραμμές της χώρας (βασικές ακτοπλοϊκές και πορθμειακές) το Υπουργείο Ναυτιλίας, «με σκοπό τη διασφάλιση της θαλάσσιας συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης νησιωτικών περιοχών και την ανάγκη ανάκτησης του ακτοπλοϊκού δικτύου». Περί τα 40,6 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) δόθηκαν το 2020 ενώ άλλα 9,5 εκατ. ευρώ περίπου θα δοθούν τον τρέχοντα μήνα Φεβρουάριο.
Μπορεί το ποσό να φαίνεται σημαντικό όμως θα πρέπει να επισημανθεί ότι δεν χρηματοδοτεί μόνο συμβατικά πλοία που εξυπηρετούν όλο το χρόνο τις βασικές ακτοπλοϊκές γραμμές και ταχύπλοα που λειτουργούν κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες, συμπληρωματικά και ανταγωνιστικά στα συμβατικά, αλλά και δεκάδες πορθμειακές σε όλη τη χώρα. Έτσι από τα 50 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ότι τα 37,5 εκατ. ευρώ (31 εκατ. ευρώ το 2020 και 6,5 εκατ. ευρώ τον Φεβρουάριο του 2021) αφορούν στις βασικές ακτοπλοϊκές γραμμές του Αιγαίου και Ιουνίου Πελάγους, που εξυπηρετούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που έχασαν το 2020 ένα τζίρο περί τα 300 εκατ. ευρώ.
Από τα 31 εκατ. ευρώ που διατέθηκαν το 2020, ο Όμιλος Attica Group έλαβε 12,1 εκατ. ευρώ η SeaJets 4,7 εκατ. ευρώ, η Minoan Lines 2,8 εκατ. ευρώ η Levante Ferries 2,7 εκατ. ευρώ η ΑΝΕΚ 1,9 εκατ. ευρώ, η Fast Ferries 1,2 εκατ. ευρώ, η Aegean Speed Lines 1 εκατ. ευρώ και η Golden Star Ferries 0,85 εκατ. ευρώ.
Για τον Φεβρουάριο του 2021 αναμένεται η Attica Group να ενισχυθεί με 2.868.000 ευρώ, η SeaJets με 945.000 ευρώ η ANEK με 540.000 ευρώ η Levante Ferries με 450.000 η ANEΣ με 408.000 ευρώ, η Golden Star Ferries με 300.000 ευρώ, η Fast Ferries με 300.000, η MINOAN LINES με 270.000 ευρώ κ.α.
Επισημαίνεται ότι ο όμιλος Attica εξυπηρετεί όλο το χρόνο με συμβατικά πλοία όλες τις βασικές γραμμές του Αιγαίου δηλαδή Πειραιάς-Κυκλάδες, Πειραιάς Δωδεκάνησα, Πειραιάς-Βόρειο Αιγαίου και Πειραιάς-Ικαρία Σάμο ενώ δραστηριοποιείται σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ και τις γραμμές της Κρήτης. Το μεγαλύτερο ημερήσιο μίσθωμα για τον μηνα Φεβρουάριο το λαμβάνει για την γραμμή Πειραιάς-Πάτμος-Λέρος-Κως-Ρόδος και είναι 55000 ευρώ το δρομολόγιο (τρία δρομολόγια την εβδομάδα).
Η Sea Jet είναι η μόνη εταιρεία που θα δραστηριοποιηθεί τον Φεβρουάριο με δυο ταχύπλοα σε δυο γραμμές των Κυκλάδων και μια γραμμή από Ηράκλειο στη Σαντορίνη. Το μεγαλύτερο μίσθωμα για τον Φεβρουάριο είναι 45.000 ευρώ την ημέρα για τρία δρομολόγια την εβδομάδα και αφορά στη γραμμή Πειραιάς-Σύρος-Μύκονος-Νάξος-Θήρα.
Όλες οι υπόλοιπες ακτοπλοϊκές (ANEK, Levante Ferries, ANEΣ, Golden Star Ferries, Fast Ferries, και MINOAN LINES) δραστηριοποιούνται τον Φεβρουάριο με συμβατικά πλοία.
Ο πονοκέφαλος των καυσίμων
Εκτός από το γεγονός ότι η οικονομική στήριξη είναι φειδωλή, προβληματισμό προκαλούν στον κλάδο η εξέλιξη της τιμής των καυσίμων. Φέτος το κόστος καυσίμων κινείται αυξητικά και τον Ιανουάριο κατέγραψε μια αύξηση σε σύγκριση με πέρυσι τον Απρίλιο που ήταν ο μήνας με την χαμηλότερη μέση τιμή του έτους, μια αύξηση κατά 68% η μέση μηνιαία τιμή του καυσίμου IFO 0,5% που χρησιμοποιούν τα συμβατικά επιβατηγά οχηματαγωγά. Ανάλογη άνοδο (κατά 65%) κατέγραψε και η μέση μηνιαία τιμή του GOIL 0,5% που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα επιβατηγά οχηματαγωγά.
Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με υπολογισμούς των ακτοπλόων το συνολικό κόστος καυσίμων ήταν τον προηγούμενο Απρίλιο για τα πλοία ης ακτοπλοΐας στα 8,7 εκατ. ευρώ (μαζί με τις γραμμές της Αδριατικής) φέτος τον Ιανουάριο για τα ίδια δρομολόγια το κόστος εκτοξεύτηκε στα 14,8 εκατ. ευρώ, δηλαδή περισσότερα από 6 εκατ. ευρώ.
Και ενώ πέρυσι τον Απρίλιο η οικονομική στήριξη ήταν της τάξης των 15 εκατ. ευρώ φέτος τον Ιανουάριο δεν υπήρξε καμία βοήθεια στον κλάδο από πλευράς πολιτείας ενώ και η οικονομική στήριξη του Φεβρουαρίου ανέρχεται σε μόλις 12 εκατ. ευρώ.
Όπως εκτιμάται από τους εκπροσώπους του ακτοπλοϊκού κλάδου φέτος θα είναι μία ακόμη δύσκολη χρονιά η οποία εφόσον τα καύσιμα κρατηθούν σε υψηλά επίπεδα μπορεί να αποβεί ακόμη πιο δύσκολη από την περυσινή που ο κλάδος κατέγραψε ζημίες άνω των 120 εκατ. ευρώ και ήδη κάνουν λόγο για την ανάγκη υψηλότερης ενίσχυσης.