Εμπόριο σε νευρική κρίση για το χαμένο Σάββατο

Αιφνιδιασμένη δηλώνει η αγορά μετά τις αποφάσεις για λουκέτο το Σάββατο σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη. Ο φόβος για περισσότερα λουκέτα και οι διαμαρτυρίες για την απόσυρση της πρόβλεψης για click inside σε ένδυση-υπόδηση.

Εμπόριο σε νευρική κρίση για το χαμένο Σάββατο

Τα μέτρα “ακορντεόν” στα οποία καλείται να προσαρμοστεί η αγορά τις τελευταίες εβδομάδες, αρχίζουν να ηχούν “φάλτσα”, όπως αποτυπώθηκε στην δυσκολία σύγκλισης απόψεων μεταξύ επιδημιολόγων και στελεχών της κυβέρνησης πριν τις χθεσινές ανακοινώσεις, που οδήγησαν την αγορά ένα “click" πριν το σκληρό lockdown.

Με τον κίνδυνο για κλιμάκωση των μέτρων μέχρι το άλλο Σαββατοκύριακο και άρα επιστροφή στον εφιάλτη του σκληρού lockdown, οι επιχειρήσεις τελούν σε καθεστώς έντονης αβεβαιότητας, με το σενάριο οριστικής εξόδου από υγειονομική κρίση να φαντάζει απόμακρο.

Οι επιχειρηματίες μέχρι αργά χθες το βράδυ περίμεναν την κοινή υπουργική απόφαση που θα αποσαφηνίζει τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς από σήμερα στις 6.00 το πρωί. Στελέχη μεγάλων αλυσίδων, με τα οποία επικοινώνησε το Euro2day.gr μετέφεραν αγωνία, δυσαρέσκεια και προβληματισμό για την κατάσταση που διαμορφώνεται. Ακόμη και μεγάλοι λιανέμποροι, που έχουν “εκπαιδευτεί” πλέον στο μοντέλο συνεχούς εναλλαγής των περιοριστικών μέτρων (ακορντεόν) και αντιδρούν πιο άμεσα στις αποφάσεις της κυβέρνησης, με έτοιμα μηνύματα και σποτ για τα social media και την τηλεόραση, χθες βρέθηκαν σε δυσχερή θέση.

Οι μεγάλες προκλήσεις για τις εμπορικές επιχειρήσεις ξεκινούν από σήμερα κιόλας, καθώς αναγκάζονται να θέσουν σε αναστολή εργαζόμενους σε συνέχεια της απόφασης για απαγόρευση λειτουργίας των καταστημάτων τους το Σάββατο και της απόσυρσης από τις “κόκκινες περιοχές” του click inside, του μοντέλου αγορών με επίσκεψη στο κατάστημα κατόπιν ραντεβού, ειδικά σε επιχειρήσεις ένδυσης υπόδησης και ειδών βιβλιοχαρτοπωλείου.

Τα καταστήματα στην Αττική και στις άλλες “κόκκινες περιοχές” θα λειτουργούν αποκλειστικά με click away, αγορές μέσω e-shop, ηλεκτρονικά ή τηλεφωνικά με παράδοση εκτός καταστήματος.

Οι επιχειρηματίες θεωρούν ότι για άλλη μια φορά αιφνιδιάστηκαν από τις αποφάσεις και τονίζουν ότι χάνουν άλλη μια μέρα από την εκπτωτική περίοδο, που είναι έτσι κι αλλιώς περιορισμένη. Ορισμένοι δε βλέπουν να επιβεβαιώνεται η πρόβλεψη ότι μία στις δύο επιχειρήσεις του λιανεμπορίου δεν θα καταφέρει να ξανανοίξει...

Οι καταναλωτές

Ταυτόχρονα, το “άνοιξε-κλείσε” της αγοράς επιδρά και στην ψυχολογία των καταναλωτών που αποθαρρύνονται. Τα χαμόγελα επέστρεψαν στην αγορά μόλις για τρεις εβδομάδες, σύμφωνα με τον Σταύρο Καφούνη, πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ), που θεωρεί ότι το λιανεμπόριο καλείται πάλι να “πληρώσει το μάρμαρο”. Χαρακτηρίζει καταστροφικά τα μέτρα για τους κλάδους που αποδεδειγμένα δεν μπορούν να λειτουργήσουν με το μοντέλο click away και βλέπει την αγορά σε χειρότερη θέση από τα Χριστούγεννα. ".…

"Μακάρι την επόμενη εβδομάδα να αποδειχθεί ότι οι δείκτες βελτιώθηκαν, γιατί αλλιώς θα έχουμε κάνει λάθος. Και σίγουρα έπρεπε πριν να παρέμβουμε σε συλλαλητήρια, super market, ανεξέλεγκτες βόλτες…”, δηλώνει στο Euro2day.gr.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, θεωρεί ότι η μερική λειτουργία του λιανεμπορίου, με τη μέθοδο click away, μόνο στις κόκκινες περιοχές, όπως η Αττική, δεν θα συνεισφέρει στη θεαματική μείωση του υιικού φορτίου, γιατί δεν ευθύνεται για την αύξηση του. Σημειώνει επίσης ότι η αυστηροποίηση των μέτρων λειτουργίας της αγοράς στη λιανική, μόνο με click away, εξανέμισε τις πενιχρές ελπίδες για ανάκτηση μέρους του εκπτωτικού τζίρου από τις επιχειρήσεις ένδυσης - υπόδησης. ‘Το "μοναδικό εμβόλιο" για την ανάσχεση της πανδημίας συνεχίζει να είναι η αυστηρή τήρηση των μέτρων και όχι η πρόσθεση νέων. Τα "επιχειρηματικά νοικοκυριά" ήδη βρίσκονται στη δίνη ενός "σπιράλ" από τις επιλογές ακορντεόν”, προσθέτει.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v