Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ακτοπλόοι κατά ΣΑΣ για τις δρομολογήσεις πλοίων

Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας θεωρεί ότι ο κανονισμός που προωθείται από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών θέτει ανυπέρβλητα προβλήματα στη δρομολόγηση νέων σκαφών.

Ακτοπλόοι κατά ΣΑΣ για τις δρομολογήσεις πλοίων

Έντονες αντιδράσεις εκφράζει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), που εκπροσωπεί τις ακτοπλοϊκές  επιχειρήσεις, στο περιεχόμενο του Σχεδίου Κανονισμού Αρχών του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), που έχει καταρτίσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας, καθώς εκτιμά ότι θέτει ανυπέρβλητα εμπόδια στην εκπρόθεσμη ετήσια δρομολόγηση νέων πλοίων στην ακτοπλοΐα.

Το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών είναι το όργανο το οποίο γνωμοδοτεί προς τον υπουργό Ναυτιλίας για τη δρομολόγηση των πλοίων της ακτοπλοΐας, στη βάση πάντα της νομοθεσίας. Πολλές φορές στις συνεδριάσεις του είναι έντονες οι διαφωνίες μεταξύ ακτοπλοϊκών εταιρειών για το αν και πότε μπορεί να δρομολογηθεί εκπρόθεσμα, δηλαδή  χωρίς να έχει καταθέσει σχετική αίτηση στην προθεσμία που ορίζει ο νόμος (αρχές Ιανουαρίου κάθε έτους).

Οι διαφωνίες είναι ως ένα βαθμό λογικές, γιατί η έλευση ενός νέου πλοίου σε μία γραμμή ανατρέπει υφιστάμενες επιχειρηματικές ισορροπίες και σχεδιασμούς. Όμως η ανανέωση το στόλου και η επένδυση σε νέα πλοία είναι βασικό στοιχείο μιας ανοικτής και ανταγωνιστικής αγοράς, όπως υποστηρίζεται.

Με το σχέδιο Κανονισμού του ΣΑΣ που προωθεί το Υπουργείο Ναυτιλίας, το στοιχείο αυτό καταργείται καθώς όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά ακτοπλοϊκοί παράγοντες, αν μια εταιρεία αγοράσει ένα πλοίο τον Φεβρουάριο του 2021, θα είναι σίγουρη ότι θα δρομολογηθεί αυτό σε κάποια γραμμή τον Νοέμβριο του 2022 και εάν είναι ταχύπλοο, τον Ιούνιο του 2023.

Και τούτο γιατί η πρόταση του Υπουργείου αναφέρει: «Προκειμένου για εκπρόθεσμη δρομολόγηση πλοίου, εφόσον υπάρχουν αντιρρήσεις από πλοιοκτήτριες εταιρείες πλοίων ανεξαρτήτως τύπου και είδους, που δραστηριοποιούνται ήδη σε κάποια ή στο σύνολο των λιμένων του αιτούμενου δρομολογίου στις ζώνες αυτές, τότε τα δρομολόγια του πλοίου να μετατίθενται σε άλλη ζώνη εξυπηρέτησης (όπως αυτές καθορίζονται στο κεφάλαιο “Ορισμοί”), ή εντός της ίδιας ζώνης, σε ώρες που δεν υφίστανται αντιρρήσεις από τους υπόλοιπους δραστηριοποιούμενους στη ζώνη αυτή».

Η διατύπωση αυτή όμως σε ακραίες περιπτώσεις «στέλνει» το πλοίο για διομολόγηση έπειτα από δύο χρόνια με έναν συνδυασμό διατάξεων του προτεινόμενου κανονισμού, λένε στην αγορά.

Σημειώνεται ότι οι ζώνες στις οποίες αναφέρεται το σχέδιο κανονισμού είναι τρεις και συγκεκριμένα: α) πρωινή από 06:00 έως 13:59, β) απογευματινή από 14:00 έως 21:59 και γ) βραδινή από 22:00 έως 05:59.

Συνεπώς, αν ένας πλοιοκτήτης έχει πλοία και στις τρεις ζώνες και εκφράσει αντιρρήσεις για την εκπρόθεσμη δρομολόγηση του ανταγωνιστικού πλοίου, τότε το πλοίο αυτό θα περιμένει να δρομολογηθεί με το καθεστώς της εμπρόθεσμης δρομολόγησης, δηλαδή να καταθέσει αίτηση που θα εξεταστεί τον Ιανουάριο του επόμενου έτους και θα εγκριθεί η δρομολόγησή του για τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, αν είναι συμβατικό πλοίο, ή την άνοιξη της επόμενης χρονιάς, αν είναι ταχύπλοο.

Οι προτάσεις

Αντίθετα, ο ΣΕΕΝ στην πρότασή του αναφορικά με τις εκπρόθεσμες ετήσιες δρομολογήσεις προτείνει τα αιτήματα να εγκρίνονται όπως αιτούνται, εάν δεν υπάρχουν αντιρρήσεις από τις λιμενικές αρχές ή άλλους ενδιαφερόμενους. Επίσης εγκρίνονται εάν τα αιτήματα δεν συνεξετάζονται με τα δρομολόγια των ήδη δρομολογημένων πλοίων.

Εάν τα αιτήματα συνεξετάζονται, θα ισχύουν τα ακόλουθα ούτως ώστε να εξυπηρετούνται οι συγκοινωνιακές ανάγκες:

  1. Εάν τα αιτήματα συνεξετάζονται και αφορούν ζώνη αναχώρησης στην οποία είναι δρομολογημένο άλλο πλοίο, οι ώρες αναχώρησης να καθορίζονται με απόκλιση τουλάχιστον 60 λεπτών πριν ή μετά τη ζώνη, π.χ. στην πρωινή ζώνη 60 λεπτά πριν από τις 07:00 (δηλ. 06:00) ή 60 λεπτά μετά τις 08:30 (δηλ. 09:30), το ίδιο να εφαρμόζεται και στην απογευματινή ζώνη. Σημειώνεται ότι ο ΣΕΕΝ έχει χωρίσει την ημέρα σε δύο ζώνες εξυπηρέτησης για τα ακτοπλοϊκά πλοία, την πρωινή (07:00-08:30) και την απογευματινή (15:00-18:30), άρα στην πράξη κάθε νέο πλοίο στην ακτοπλοΐα μπορεί να δρομολογηθεί εκπρόθεσμα άμεσα υπό την προϋπόθεση ότι θα αναχωρεί από το κύριο λιμάνι 60 λεπτά πριν από την έναρξη ή τη λήξη της ζώνης.
  2. Τα αιτούμενα δρομολόγια μπορούν να εγκριθούν όπως αιτούνται εάν αφορούν ζώνη αναχώρησης στην οποία το αίτημα δεν συνεξετάζεται με τα ήδη δρομολογημένα πλοία στη ζώνη αυτή.
  3. Εάν τα αιτήματα αφορούν ώρες αναχώρησης εκτός ζώνης, τα ωράρια των δρομολογίων να καθορίζονται με απόκλιση 90 λεπτά πριν/μετά τα ήδη δρομολογημένα πλοία (εάν το 90’ πριν συμπίπτει με την απαγορευμένη ζώνη θα ισχύει μόνο το 90’ μετά ή αντίστροφα).
  4. Οι αρχές του ΣΑΣ εφαρμόζονται από το κύριο (ή πρώτο εάν δεν υπάρχει κύριο) λιμάνι αναχώρησης και στο τελευταίο της επιστροφής (πριν από τον τελικό προορισμό) και όχι στους ενδιάμεσους προορισμούς. Σε δρομολόγια ταχυπλόων με αυθημερόν επιστροφή, οι αρχές εφαρμόζονται μόνο από το κύριο (ή πρώτο εάν δεν υπάρχει κύριο) λιμάνι.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v