Γρήγορο ρυθμό εμβολιασμού, αυστηρά πρωτόκολλα, σωστή επικοινωνιακή στρατηγική, έμφασης την ποιότητα και όχι στην τιμή, ενίσχυση των εναλλακτικών δικτύων συνιστούν το «περιεχόμενο» ενός αποτελεσματικού «εμβολίου» που θα εκτινάξει το 2021 τον ελληνικό τουρισμό, σύμφωνα με κορυφαίους παράγοντες του κλάδου.
Με την Ελλάδα να είναι ελκυστικός προορισμός, καθώς βρίσκεται στην πέμπτη θέση (πίσω από Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία) των χωρών που θέλουν να ταξιδέψουν οι ευρωπαίοι τους επόμενους έξι μήνες, (ουσιαστικά πριν την έναρξη της θερινής σεζόν) η λήψη άμεσα μιας σειρά μέτρων που θα θωρακίσουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος μπορεί να εξασφαλίσει θεματική επάνοδο αφίξεων και εσόδων τουλάχιστον στο 50-60% των αντίστοιχων μεγεθών του 2019, ίσως και ψηλότερα σύμφωνα με τους ειδικούς.
Με άλλα λόγια καλώς εχόντων των πραγμάτων για το 2021 ο ελληνικός τουρισμός φιλοδοξεί να ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ σε εισπράξεις από 4,03 δισ. ευρώ (δεκάμηνο) του 2020, δίνοντας μεγάλη ώθηση στο ΑΕΠ της χώρας, και να φιλοξενήσει περισσότερους από 18 εκατ. τουρίστες από 7,1 εκατ. (δεκάμηνο) το 2020 και 29,7 εκατ. το 2019.
Όλα αυτά βέβαια υπό ορισμένες προϋποθέσεις τις οποίες περιγράφει αναλυτικά σε ένα tweet ο επίτιμος πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ikos/Sani κ. Ανδρέας Ανδρεάδης.
Όπως γράφει «Το 2021 πρέπει να είναι η χρονιά όχι μόνο επανεκκίνησης αλλά και μίας νέας αρχής του τουρισμού μας. Παραμένω πολύ αισιόδοξος αρκεί όλοι να κάνουν το καθήκον τους. Το κράτος: Γρήγορος ρυθμός εμβολιασμού αντίστοιχος της Γερμανίας, επένδυση σε πολλά τεστ, ραγδαία μείωση κρουσμάτων. Ο ιδιωτικός τομέας: Αυστηρά πρωτόκολλα υγιεινής σε κάθε ξενοδοχείο, εστιατόριο κλπ & ανάλογη προβολή τους. Ποιότητα, ποιότητα, ποιότητα! Επένδυση σε μάρκετινγκ & ανάπτυξη εναλλακτικών δικτύων διάθεσης. Αποφυγή μεγάλων προσφορών! Φέτος η ζήτηση συναρτάται με το αίσθημα ασφάλειας και ποιότητας όχι με την τιμή. Το ξεκίνημα της σαιζόν θα είναι δύσκολο, αλλά με τους φορείς μας μπροστά, αν συμβούν τα παραπάνω πιστεύω ότι από Ιούνιο/Ιούλιο θα δούμε ανάκαμψη σε επίπεδα πάνω από τα 2/3 των εσόδων 2019. Ψυχραιμία, ενότητα & χρόνια πολλά στον τουριστικό μας κόσμο!»
Σε ανάλογο μήκος κύματος κινείται και η Alpha Bank στο τελευταίο report της για το 2020 επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι «η αποτελεσματικότητα του εμβολιαστικού προγράμματος, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις χώρες προέλευσης των τουριστών, θα προσδιορίσει το βαθμό ανάκαμψης της οικονομικής δραστηριότητας και της κινητικότητας του πληθυσμού. Κρίσιμη παράμετρος για τη σταδιακή επάνοδο του τουρισμού είναι η άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών και η υποχώρηση της ανάγκης κοινωνικής αποστασιοποίησης.
Η επάνοδος στην κανονικότητα, σε αυτό το πεδίο, πιθανότατα να απαιτήσει περισσότερο χρόνο. Η επιστροφή των αφίξεων και των εισπράξεων από τον τουρισμό στο 50%-60% των υψηλών επιδόσεων του 2019 θα μπορούσε να θεωρηθεί εφικτός στόχος, εφόσον διαμορφωθούν ευνοϊκές συνθήκες, εξέλιξη που θα βοηθήσει σημαντικά στη σταδιακή εξομάλυνση του ελλείμματος εξωτερικών πληρωμών".
Για τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ Γιάννη Ρέτσο κρίσιμο θέμα, είναι η κατάθεση ρεαλιστικών προτάσεων άμεσης εφαρμογής, με στόχο να στηριχθούν οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι, και φυσικά να προστατευτεί ολόκληρη η ελληνική κοινωνία, που άμεσα ή έμμεσα έχει σχέση με τον τουρισμό. Με την ίδια στρατηγική, ο ΣΕΤΕ προσδιόρισε και της ζωτικής σημασίας προτεραιότητες για την επόμενη μέρα. Μία στρατηγική όπως αναφέρει ο κ. Ρέτσος «που δεν εξαντλείται μόνο στο να βρεθούν τρόποι και εργαλεία επιβίωσης του τομέα, αλλά πάνω από όλα στοχεύει στο μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό προκειμένου να τεθούν οι βάσεις για τη νέα σελίδα του ελληνικού τουρισμού. Έτσι, η συνέχιση των υφιστάμενων μέτρων στήριξης, η στοχευμένη επέκτασή τους για όσο χρειαστεί μέσα στο 2021, η μείωση -έστω και προσωρινά- του ΦΠΑ στη διαμονή και στην παροχή της υπηρεσίας του τουριστικού πακέτου, η αξιοποίηση των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης, η θέσπιση ενιαίων κανόνων ταξιδιού όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, η βιώσιμη ανάπτυξη με διαχείριση προορισμών, αποτελούν πολιτικές καθοριστικής σημασίας για το αύριο του ελληνικού τουρισμού. Ο στόχος είναι ένας. Να επιστρέψουμε ακόμη πιο ανταγωνιστικοί απ’ ότι ήμασταν πριν την κρίση της πανδημίας».
Υπενθυμίζεται ότι σε έρευνα της MRB μεταξύ των μελών του ΣΕΤΕ, που παρουσιάστηκε στο πρόσφατο συνέδριο της Μarketing Greece και του ΣΕΤΕ το 55% των ερωτώμενων εκτιμούν ότι ο τζίρος της αγοράς θα αυξηθεί το 2021 σε σύγκριση με το 2020 και θα ξεπεράσει το 50% του 2019 ενώ το 33% πιστεύει ότι ο τζίρος του 2021 θα είναι κάτω από το 50% του 2019.
Επίσης το 60% των συμμετεχόντων στην έρευνα εκτιμά ότι η αγορά θα ανακάμψει πλήρως μετά το 2023 ενώ το 32% είναι πιο αισιόδοξο και βλέπει ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί από το 2022.