Προσδοκίες για το ελληνικό λιανεμπόριο από το... Brexit

Από την Πρωτοχρονιά οι Βρετανοί αποκτούν δικαίωμα tax free αγορών σε όλη την Ευρώπη. Πώς μπορεί να βοηθήσει η εξέλιξη το ελληνικό λιανεμπόριο.

Προσδοκίες για το ελληνικό λιανεμπόριο από το... Brexit

To Brexit εξακολουθεί να προκαλεί «πονοκέφαλο» στην Ε.Ε. ωστόσο η έξοδος των Βρετανών από την ένωση τους καθιστά αυτόματα και tax free shoppers σε όλη την Ευρώπη, γεγονός που αποτελεί θετική εξέλιξη και για την Ελλάδα και ειδικότερα το λιανικό εμπόριο σε μεσοπρόθεσμη βάση.

Αν και ακόμη η πανδημία δεν έχει επιτρέψει την επανεκκίνηση του τουρισμού, ενώ παραμένει ερωτηματικό το πώς θα επηρεάσει το Brexit το κόστος των ταξιδιών για τους Βρετανούς αλλά και την ισοτιμία λίρας-ευρώ, εν τούτοις δημιουργείται μια νέα συνθήκη προς όφελος του εμπορίου, που ενδεχομένως να φανεί ήδη από το 2021.

Σύμφωνα με ανάλυση της Global Blue, του εξειδικευμένου ομίλου στο Tax Free Shopping, με την τιμή των αγαθών στην Ελλάδα να είναι κατά μέσο όρο 5%-10% χαμηλότερη από ότι στο Ηνωμένο Βασίλειο, σε συνδυασμό με την επιπλέον εξοικονόμηση που προσφέρουν οι tax free αγορές, η αγοραστική δύναμη των επισκεπτών από το Ηνωμένο Βασίλειο στην Ελλάδα αναμένεται να αυξηθεί κατά 20% - 25%, δημιουργώντας μια ισχυρή ευκαιρία αύξησης κερδών για το ελληνικό λιανεμπόριο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου ΣΕΤΕ, το Ηνωμένο Βασίλειο βρέθηκε στη 2η θέση αεροπορικών αφίξεων το 2019 με 4 εκατομμύρια επιβάτες, κατέχοντας το 11% του μεριδίου αγοράς στον εισερχόμενο τουρισμό. Αν και δεν θεωρούνται big spenders, όπως για παράδειγμα οι Ασιάτες και Αμερικανοί επισκέπτες, η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των Βρετανών (ΜΚΔ) τουριστών το 2019 ανήλθε σε περίπου 733 ευρώ, υψηλότερη κατά 30% από τη μέση δαπάνη που καταγράφεται στο σύνολο της χώρας (564 ευρώ).

Σημειώνεται ότι από την 1η Ιανουαρίου 2021, όλοι οι κάτοικοι του Ηνωμένου Βασιλείου από την Αγγλία, τη Σκωτία και την Ουαλία θα μπορούν να ζητήσουν την επιστροφή ΦΠΑ για λιανικές αγορές που πραγματοποιούν στην Ελλάδα. Η δυνατότητα αυτή αφορά βεβαίως και ελληνικής καταγωγής μόνιμους κατοίκους στη Βρετανία, δημιουργώντας έτσι μια ακόμη κρίσιμη μάζα δυνητικών αγοραστών.

Σύμφωνα με ποιοτικά στοιχεία και υπολογισμούς του ΣΕΤΕ, τα τελευταία χρόνια περίπου 6 δισ. ευρώ αφορούσαν σε αγορές καταναλωτικών ειδών από τουρίστες. Για παράδειγμα το εκπτωτικό χωριό της McArthurGlen στα Σπάτα, υπολογίζεται ότι παράγει το 20% του τζίρου του από τουρίστες (‘Ελληνες και ξένους). Επίσης για τα Αττικά Πολυκαταστήματα το 11% των ετήσιων πωλήσεων τους αφορούν σε tax free πωλήσεις (χωρίς ΦΠΑ), χωρίς να υπολογίζονται οι πωλήσεις προς Ευρωπαίους πολίτες.

Το 2019- χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό- η αξία αγορών καταναλωτικών ειδών που πραγματοποίησαν οι ξένοι τουρίστες από τρίτες χώρες (εκτός Ε.Ε.) στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 23%. Από την ανάλυση προκύπτει ότι οι τουρίστες διέθεσαν το 52% του καταναλωτικού τους προυπολογισμού σε ρούχα και προιόντα μόδας. Μόλις το 20% των τουριστικών δαπανών κατευθύνθηκε για αγορά κοσμημάτων και ρολογιών, έναν κλάδο που εν πολλοίς ποντάρει στο τουριστικό συνάλλαγμα. Τα σκήπτρα των big spenders- όταν τουλάχιστον ταξιδεύουν- διατηρούν οι Κινέζοι, αποτελώντας το 32% των αγοραστών στην ελληνική αγορά, ενώ ακολουθούν οι Αμερικανοί (14%) και οι ταξιδιώτες από το Ισραήλ με 6%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v