Την υβριδική λύση του click away φαίνεται να ανασύρει από τα «συρτάρια» το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθώς σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, πρόκειται να παραταθεί η αναστολή λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων επ’ αόριστον, μετά τις σχετικές εισηγήσεις των επιδημιολόγων που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ώρες.
Έτσι, πλην εξαιρέσεων που αφορούν κυρίως σε καταστήματα παροχής υπηρεσιών -όπως τα κομμωτήρια- και ενδεχομένως των βιβλιοπωλείων, στη σημερινή ενημέρωση (στις 11:00) αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο για το «μισάνοιγμα» της λιανικής, η οποία έχει βρεθεί στα όριά της, όσον αφορά την εξυπηρέτηση online παραγγελιών, είτε γιατί η ίδια αδυνατεί να τις υποστηρίξει είτε γιατί αδυνατεί να λάβει το τελικό service από τις εταιρείες διανομής.
Η λύση της παραγγελίας εξ αποστάσεως αλλά με παραλαβή από το φυσικό κατάστημα με οργανωμένο τρόπο αποτέλεσε θεσμικό αίτημα του εμπορίου ήδη από το καλοκαίρι, ωστόσο η εφαρμογή του δεν προχώρησε ούτε κατά τους πρώτους φθινοπωρινούς περιορισμούς που επιβλήθηκαν στη Θεσσαλονίκη, ούτε όταν αυτοί επεκτάθηκαν πανελλαδικά. Παρ' όλα αυτά, έως σήμερα επιτρέπεται η παραλαβή εμπορευμάτων από τα καταστήματα των εταιρειών διανομής, γεγονός που επισημάνθηκε από τις εταιρείες λιανικής ως «στρέβλωση, χωρίς δικαιολογημένη απάντηση». Γι' αυτό και οι έως τώρα κινήσεις της κυβέρνησης καθώς και οι διαρκείς δηλώσεις που συχνά αναιρούνται από άλλες, λίγες ώρες αργότερα, έχουν προκαλέσει εκνευρισμό στις τάξεις των επιχειρήσεων.
Σημειώνεται ότι μετά την εμπειρία της πρώτης δίμηνης καραντίνας και τα stress tests της λειτουργίας μόνο μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων, οι αλυσίδες λιανικής εντόπισαν τις δυσκολίες και ξεκίνησαν προετοιμασία για μια νέα, εντελώς διαφορετική λειτουργία, ιδίως τους χειμερινούς μήνες. Αλυσίδες όπως η Κωτσόβολος είχαν αναπτύξει σύστημα ανέπαφης (και γρήγορης) πληρωμής μέσα στα φυσικά καταστήματα, χωρίς καν αναμονή στα ταμεία, και άμεσης παραλαβής. Πριν το δεύτερο απαγορευτικό, η αλυσίδα Public δημιούργησε την υπηρεσία Drive Up για παραλαβή προϊόντων έξω από τα καταστήματά της.
Αντίστοιχες υπηρεσίες διαθέτουν η Πλαίσιο, η MediaMarkt αλλά και οι αλυσίδες οικιακού εξοπλισμού και οικοδομικών υλικών, όπως η Leroy Merlin και η Praktiker. Για τις μεγάλες αλυσίδες ένδυσης και υπόδησης και τα πολυκαταστήματα, η δυνατότητα άμεσης παραλαβής ηλεκτρονικής παραγγελίας γινόταν μέσα στα καταστήματα, αλλά με ταχείες διαδικασίες, εκτός ουράς στα ταμεία.
Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία του click away, προβλέπει τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων -χωρίς την είσοδο πελατών- ως σημεία παράδοσης εμπορευμάτων σε καταναλωτές που αγοράζουν προϊόντα είτε τηλεφωνικώς είτε μέσω ηλεκτρονικής παραγγελίας. Η παραπάνω εκδοχή -εφόσον υιοθετηθεί- αναμένεται να δημιουργήσει καταναλωτές «δύο ταχυτήτων» καθώς, όπως ήδη έχει γράψει το Εuro2day.gr, έχει επιτραπεί η είσοδος καταναλωτών με επαγγελματικό ΑΦΜ για δια ζώσης αγορές στις αλυσίδες ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών και οικιακού εξοπλισμού. Μένει να φανεί, ως εκ τούτου, πώς θα δικαιολογηθεί η διαφορετική αντιμετώπιση, αλλά και πώς θα διαχειριστούν αυτή τη συνθήκη οι αλυσίδες και τα καταστήματα λιανικής.
Πάντως, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, κάποιοι εκ των οποίων διαθέτουν και τις πλέον οργανωμένες υποδομές παράδοσης προϊόντων, τα διαθέσιμα κανάλια πώλησης (ψηφιακό και οψίμως η «χονδρική») δεν επαρκούν να καλύψουν τη ζήτηση, καθώς διανύουμε την πλέον εμπορική περίοδο της χρονιάς.