Πτώση κατά 40% εκτιμάται ότι θα σημειώσει το 2020 η συνολική αγορά αλκοολούχων στην Ελλάδα, ως αποτέλεσμα των γενικών απαγορευτικών στην εστίαση και τη διασκέδαση και το αδύναμο τουριστικό ρεύμα.
Σύμφωνα με τον Ισίδωρο Ρεβάχ, πρόεδρο της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕνΕΑΠ), στο πλαίσιο διαδικτυακής συζήτησης για τον κλάδο, το σύνολο της αγοράς το 2019 υπολογίζεται σε αξία στο 1 δισ. ευρώ. Η περυσινή χρονιά επρόκειτο κατά τον ίδιο, για την πρώτη με θετική πρόσημο (+8%) κατά την τελευταία δεκαετία, όπου η αγορά αλκοολούχων υπέστη αθροιστικά μείωση κατά 38%-40%.
Παρά το γεγονός του ότι η κατανάλωση αλκοόλ εντός σπιτιού τείνει να αυξάνει, τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου, όσο και δεδομένων σχετικής έρευνας που πραγματοποίησε το ΙΟΒΕ, ο λόγος είναι άνισος, ώστε να υπερκαλύψει τις απώλειες της χρονιάς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 62% της κατανάλωσης αλκοόλ γίνεται σε χώρους εστίασης και διασκέδασης, με το 38% να αφορά στην εντός σπιτιού κατανάλωση. Επίσης σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, από τη συνολική κατανάλωση αλκοόλ, ο τουρισμός καταλαμβάνει μόλις το 7,5%.
Σύμφωνα με τον κ. Ρεβάχ, οι αρχικές προβλέψεις εισαγωγέων αλλά και παραγωγών του ευρύτερου κλάδου τοποθετούσαν την αύξηση της συνολικής αγοράς στο 10% για το 2020. Η επίδραση της πανδημίας οδήγησε σε επανεκτίμηση για πτώση κατά 25% μετά το πρώτο lockdown, ωστόσο, οι εκτιμήσεις για το τελευταίο δίμηνο της χρονιάς οδηγούν την πρόβλεψη στο -40%.
Πέρα από την επίδραση της πανδημίας, τόσο ο κ. Ρεβάχ, εκ μέρους της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕνΕΑΠ), όσο και ο Ν. Καλογιάννης, εκ μέρους του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων & Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ), τόνισαν πως διαχρονικό πρόβλημα για τον κλάδο παραμένει ο ΕΦΚ, ο υψηλός συντελεστής ΦΠΑ που επιβαρύνουν την κατανάλωση και στερούν την εξαγωγική ανταγωνιστικότητα των ελληνικών αποσταγμάτων όπως το ούζο και το τσίπουρο. Κατά τον κ. Καλογιάννη, ακόμη και μέσα στο 2020, ο τομέας των επώνυμων εμφιαλωμένων ελληνικών αποσταγμάτων κινείται θετικά στις ξένες αγορές (όπου σε ετήσια βάση προωθείται το 75% της παραγωγής), ωστόσο, καταγράφει ισχυρές απώλειες στην εσωτερική αγορά, λόγω και της φορολογίας που βαραίνει το προϊόν.
Πέρα από την επίπτωση στους τζίρους των επιχειρήσεων, η πανδημία φέτος θα επηρεάσει και τα δημόσια έσοδα από την πώληση αλκοόλ καθώς σύμφωνα με τον Διοικητή της ΑΑΔΕ κ. Γ. Πιτσιλή, το 2019, στα ταμεία του κράτους εισέρευσαν 745 εκατ. ευρώ (490 εκατ. ευρώ από ΕΦΚ και 255 εκατ. ευρώ από ΦΠΑ), ενώ το 2020 εκτίμησε ότι τα έσοδα θα υποχωρήσουν στα 477 εκατ. ευρώ (317 εκατ. ευρώ από ΕΦΚ και 160 εκατ. ευρώ από ΦΠΑ).