Κορυφώνονται σήμερα οι επιθετικές εκπτωτικές προσφορές, με το σύνολο του λιανεμπορίου να κινείται στο πλαίσιο του θεσμού της Black Friday, η οποία κατά πάγια πλέον τακτική αναμένεται να συνενωθεί χρονικά με τη Δευτέρα 30 Νοεμβρίου, τη λεγόμενη Cyber Monday.
Φέτος, εκτός από την πίεση των προηγούμενων πτωτικών μηνών όσον αφορά την κατανάλωση, το λιανεμπόριο αναγκάστηκε να «τεντώσει» χρονικά την εκπτωτική περίοδο καθ' όλη τη διάρκεια του Νοεμβρίου, αυξάνοντας ρυθμούς ήδη από την Παρασκευή 16 Νοεμβρίου, προκειμένου να αντιμετωπίσει τον σκόπελο λειτουργίας μόνο μέσω online καταστημάτων, αλλά και το αγκάθι των παραδόσεων εμπορευμάτων.
Παρά την ένταση, ωστόσο, οι προσδοκίες αναπλήρωσης του τζίρου του Νοεμβρίου διατηρούνται χαμηλές, εξαιτίας τόσο του περιορισμένου διαθέσιμου εισοδήματος όσο και της απουσίας των φυσικών καταστημάτων, τα οποία θα εκτόνωναν μέρος της όποιας ζήτησης.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις εμφανίζονται καλύτερα προετοιμασμένες -σε σχέση με το γενικό απαγορευτικό της άνοιξης- αλλά εξίσου αντιμέτωπες με μεγάλες προκλήσεις στη λειτουργία τους. Οι επενδύσεις σε logistics, αυτοματισμούς, στόλους οχημάτων και εκτεταμένες συνεργασίες με εταιρείες και πλατφόρμες διανομής, θα κρίνουν εν πολλοίς το ποσοστό που θα ρεφάρουν απώλειες.
Ήδη ηλεκτρονικά καταστήματα μεγάλων οργανισμών όπως η Jumbo αλλά και η αλυσίδα επίπλων Jysk, ανακοίνωσαν την αδυναμία τους να δεχτούν νέες παραγγελίες, ειδοποιώντας για καθυστερήσεις στην παράδοση όσων ήδη έχουν υποδεχθεί, καταδεικνύοντας τις δυσκολίες διαχείρισης.
Σύμφωνα με στοιχεία από την αγορά ταχυμεταφορών, η αύξηση της ζήτησης για υπηρεσίες διανομών έχει μέχρι στιγμής ανέλθει στο 45% έναντι του Νοεμβρίου 2019, ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω, δεδομένου ότι μόλις άνοιξε η έντονα εκπτωτική περίοδος της Black Friday και της Cyber Monday, ενώ έπεται και η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων, χωρίς ενδείξεις για το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων.
Είναι χαρακτηριστικό δε πως τον Απρίλιο του 2020, οπότε και καταγράφηκαν σοβαρές δυσκολίες στις παραδόσεις παραγγελιών, η ζήτηση ταχυμεταφορικών υπηρεσιών ήταν αυξημένη κατά 30% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, πριν την εκδήλωση της πανδημίας, η αγορά ταχυμεταφορών διεκπεραίωνε κατά μέσο όρο 315.000 αποστολές ανά εργάσιμη ημέρα, ενώ σήμερα ο αριθμός αυτός ξεπερνά τις 500.000 ανά ημέρα, κυρίως λόγω αύξησης των ηλεκτρονικών αγορών, που προστέθηκαν στις συνήθεις διανομές εγγράφων και δεμάτων.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του ομίλου Quest και διευθύνοντα σύμβουλο τόσο της μητρικής εταιρείας όσο και της ταχυμεταφορικής ACS, πλέον η αγορά διανομών κατά 50% αφορά σε παραδόσεις προς τον τελικό καταναλωτή. Κατά τον ίδιο, η εμπειρία του πρώτου lockdown, αφενός, επηρέασε δραστικά την καταναλωτική συμπεριφορά, διατηρώντας υψηλούς όγκους αγορών από τα ψηφιακά κανάλια ακόμη και όταν το λιανεμπόριο επαναλειτούργησε και αφετέρου, επέσπευσε επενδύσεις.
Τόσο το λιανεμπόριο όσο και οι εταιρείες διανομής, μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, δαπάνησαν κεφάλαια για οργάνωση των αποθηκών και την υιοθέτηση νέων τεχνολογικών εργαλείων, αλλά και για επιπλέον προσωπικό. Δεδομένου ότι απαιτείται ωστόσο περίπου ένας μήνας εκπαίδευσης για να είναι σε θέση να αναλάβει καθήκοντα ένας νεοεισερχόμενος εργαζόμενος στον χώρο των ταχυμεταφορών, οι έκτακτες προσλήψεις της τελευταίας περιόδου αναμένεται να αποδώσουν σε βάθος χρόνου.
Τέλος, σύμφωνα με τα στοιχεία της Skroutz, για τις 3 προηγούμενες εβδομάδες μετά την επιβολή πανελλαδικού απαγορευτικού, δηλαδή από τις 6 έως και τις 22 Νοεμβρίου 2020, και σε σύγκριση με την περίοδο από τις 26 Οκτωβρίου έως τις 5 Νοεμβρίου 2020, η κίνηση που καταγράφεται στην πλατφόρμα είναι αυξημένη κατά 32%. Ειδικότερα, υπολογίζεται ότι οι επισκέψεις ανά ημέρα διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο στο 1,7 εκατομμύριο, όταν πέρυσι ο μέσος όρος της αντίστοιχης περιόδου (δηλ. πριν την εβδομάδα της Black Friday) ήταν 1,1 εκατ. επισκέψεις ανά ημέρα.
Επίσης, οι πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν μέσω του Skroutz αυξήθηκαν κατά 63% και διαμορφώνονται σε περίπου 1,5 εκατ., ενώ οι 65.000 από αυτές έχουν πραγματοποιηθεί από καταστήματα που δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, μέσω του Skroutz marketplace.