Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Λίφτινγκ οκτώ σημείων στον πτωχευτικό κώδικα

Νομοτεχνικές βελτιώσεις ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών μιλώντας στη Βουλή. Τι αλλάζει στο θέμα του ακατάσχετου μισθών και συντάξεων, τι θα ισχύσει για τη φορολόγηση. Οι περιπτώσεις φοροδιαφυγής και δόλιας πτώχευσης.

Λίφτινγκ οκτώ σημείων στον πτωχευτικό κώδικα

Σε μια σειρά νομοθετικών βελτιώσεων αναφέρθηκε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας για το νέο πτωχευτικό κώδικα που ψηφίζεται την Πέμπτη. Κατά την τοποθέτηση του στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής σημείωσε ότι εκεί που βλέπουμε λογικά επιχειρήματα θα προχωρήσουμε σε νομοθετικές βελτιώσεις. Θα σας πω οκτώ σήμερα:

  1. Περί κατάργησης του ακατάσχετου μισθών και συντάξεων θα διευκρινισθεί ρητά ότι πτωχευμένος οφειλέτης δεν πληρώνει ποσό κάτω του ακατάσχετου οριζόντιου ορίου των 1.250 ευρώ μηνιαίως, όπως ήδη ισχύει στη νομοθεσία, για να μην υπάρχουν αμφισημίες.
  2. Περί φορολόγησης των ποσών που πληρώνει ο πτωχευμένος που δεν απώλεσε περιουσία, θα διευκρινισθεί ρητά ότι τα ποσά δεν φορολογούνται.
  3. Περί της δυνατότητας πληρωμής φόρων και εισφορών που θα πρέπει να πληρώνει ο πτωχευμένος που δεν απώλεσε περιουσία, θα διευκρινισθεί ρητά ότι το εισόδημα είναι το καθαρό, δηλαδή μετά την αφαίρεση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.
  4. Περί φοροδιαφυγής. Θα διευκρινιστεί ρητά ότι ο πτωχευμένος οφειλέτης μπορεί να λάβει απαλλαγή εάν δεν είναι δόλιος παρότι έχει οφειλές στο δημόσιο και ως εκ τούτου εκκρεμεί καταδίκη ή έχει καταδικαστεί. Προφανώς, αν κάποιος έχει προβεί σε δόλιες συμπεριφορές, όπως έκδοση πλαστών εικονικών τιμολογίων, τριγωνικές συναλλαγές και άλλα, δεν θα λαμβάνει απαλλαγή οφειλών.
  5. Περί το αν θεωρούνται ως ευάλωτοι όσοι είναι επιτηδευματίες, δηλαδή έχουν επιχειρηματική δραστηριότητα. Θα διευκρινιστεί ρητά ότι όλα τα φυσικά πρόσωπα ανεξαρτήτως του αν έχουν ή όχι επιχειρηματική δραστηριότητα μπορούν να λάβουν όλες τις προστατευτικές πρόνοιες του νόμου και να συμπεριληφθούν στις πρόνοιες του φορέα απόκτησης ακινήτων σε περίπτωση πτώχευσής τους.
  6. Περί φορέων που δύνανται να υποστηρίζουν τους οφειλέτες στο πλαίσιο του μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης. Θα διευκρινιστεί ρητά ότι συμπεριλαμβάνονται και τα ινστιτούτα των κοινωνικών φορέων.
  7. Περί του ορισμού του οικονομολόγου και του λογιστή. Θα διευκρινιστεί ρητά ότι αφορά σε φυσικά πρόσωπα ενεργά μέλη του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος με συναφή προϋπηρεσία επί τουλάχιστον πέντε έτη ή πιστοποιημένοι λογιστές φοροτεχνικοί με επαγγελματική άδεια α’ τάξης ή νομικά πρόσωπα που παρέχουν λογιστικές, φοροτεχνικές συμβουλευτικές υπηρεσίες.
  8. Περί των ετών που ελέγχονται για δολιότητα τα μέλη διοικητικού συμβουλίου και αντίστοιχα απαλλάσσονται από τις οφειλές του νομικού προσώπου που εκπροσωπούν, αυξάνεται το σχετικό όριο από 1 έτος σε 3 έτη. Συνεπώς, το συνολικό χρονικό διάστημα που δύναται να ελέγξει ο δικαστής, αυξάνεται από τρία σε πέντε έτη πριν την υποβολή αίτησης στο δικαστήριο.

Κατά την τοποθέτηση του στην επιτροπή της Βουλής ο υπουργός σημείωσε πως «οι στρατηγικοί κακοπληρωτές αξιοποίησαν αδυναμίες του νόμου Κατσέλη, με σκοπό να καθυστερήσουν την πληρωμή». Ανέφερε δε πως «για να αντιμετωπιστούν αυτές οι αδυναμίες η κυβέρνηση εφαρμόζει μέτρα, με σκοπό την επιτάχυνση της εκδίκασης όλων των εκκρεμών υποθέσεων εντός του 2021 με την αξιοποίηση της τεχνολογίας, όπου μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας θα ελεγχθούν όλες οι αιτήσεις και έτσι θα διαπιστωθεί ποιοι είναι επιλέξιμοι και ποιοι όχι».

Όπως είπε «έρχεται η ώρα της κρίσης και για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, οι οποίοι οδηγούνται να πληρώσουν αυτά που χρωστούν και μάλιστα με τόκο, για όσο χρονικό διάστημα απέφευγαν να πληρώσουν. Έτσι, θα τελειώσει οριστικά και αυτή η κοινωνική αδικία. Υπήρχαν προβλήματα καταστρατήγησης στο νόμο Κατσέλη; Έχω πάρα πολλά, αλλά θα πω δύo, που έχουν περιέλθει της προσοχής της Ειδικής Γραμματείας Ιδιωτικού Χρέους». Για να σημειώσει πως «οικογένεια με ένα τέκνο και με εισόδημα 3.000 ευρώ μηνιαίως δηλώνει ότι το τέκνο πηγαίνει σε ιδιωτικό σχολείο επί σειρά ετών και η απομάκρυνσή του από αυτό θα επιφέρει ψυχολογική βλάβη. Ως εκ τούτου, ο οφειλέτης δηλώνει ότι αδυνατεί να πληρώσει πάνω από 50 ευρώ μηνιαίως προς την τράπεζα για το στεγαστικό δάνειο. Δεύτερη περίπτωση, οικογένεια με δύο τέκνα και με εισόδημα 4.000 ευρώ μηνιαίως δηλώνει ότι φιλοξενεί στο σπίτι άνεργο συγγενή, του οποίου καλύπτει τις δαπάνες διαβίωσης. Ως εκ τούτου, ο οφειλέτης δηλώνει ότι αδυνατεί να πληρώσει πάνω από 100 ευρώ μηνιαίως προς την τράπεζα για το στεγαστικό του δάνειο. Αυτά, για το πόσο καλοί ήταν κάποιοι νόμοι που ψηφίσαμε».

Απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης ο Χ. Σταϊκούρας υποστήριξε ότι «ο σκοπός του νομοσχεδίου είναι η αποφυγή της πτώχευσης. Γι’ αυτό περιέχει ειδικά επί τούτου δύο άξονες την πρόληψη με την έγκαιρη προειδοποίηση και την αντιμετώπιση με τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών. Εφόσον κάποιος οφειλέτης θα ρυθμίσει όλες τις οφειλές του σε έως 240 δόσεις τότε διασώζει ολόκληρη την περιουσία του. Ωστόσο, εάν κάποιος οφειλέτης αδυνατεί να εξοφλήσει τα χρέη του ακόμα και με ευνοϊκή ρύθμιση σε έως 20 έτη, τότε στην πράξη έχει ήδη πτωχεύσει. Σε αυτή την περίπτωση ο νόμος προβλέπει την απαλλαγή του από όλες τις οφειλές έτσι ώστε να λάβει μια δεύτερη ευκαιρία. Άρα, λοιπόν ο νόμος στοχεύει στο να δώσει την δυνατότητα στον οφειλέτη να βρει μια οριστική και βιώσιμη λύση για τα χρέη του, έτσι ώστε αυτά να μην μεταφέρονται στις επόμενες γενεές οι οποίες μέχρι σήμερα οδηγούνταν στην αποποίηση κληρονομιάς».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v