Ντιλ και τζίροι-μαμούθ στο delivery φαγητού

Πώς η πανδημία αύξησε την προσφορά εκ μέρους της εστίασης αλλά και τη ζήτηση εκ μέρους των καταναλωτών. Στο 1,5 δισ. ευρώ οι παραγγελίες φαγητού στην Ελλάδα. Η απόσυρση του Skroutz food και η ενίσχυση της υπηρεσίας BOX της Cosmote.

Ντιλ και τζίροι-μαμούθ στο delivery φαγητού

Την εποχή που η εστίαση -στη φυσική της μορφή- περνά «μαύρες μέρες», οι παραγγελίες φαγητού ως μια λύση ευκολίας εκτοξεύονται. Πριν καν το ξέσπασμα της πανδημίας, την καραντίνα, την κοινωνική αποστασιοποίηση και όποιες αλλαγές επέφερε στην καθημερινότητα το 2020, η αγορά του delivery, ωστόσο, σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις έφθασε στο 1,5 δισ. ευρώ.

Προς το παρόν τα 2/3 αυτής της δραστηριότητας εκτελείται μέσω τηλεφωνικών παραγγελιών, με 500 εκατ. ευρώ να «περνούν» μέσα από το ψηφιακό κανάλι και τις εξειδικευμένες πλατφόρμες (σύμφωνα με εκτιμήσεις του Eργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου του ΟΠΑ - ELTRUN) ωστόσο, η τάση ενισχύεται γεωμετρικά.

Αν μέχρι πρότινος, οι επιλογές των καταναλωτών όσον αφορά την παραγγελία καφέ ή φαγητού κινούνταν στο πλαίσιο του «γρήγορου φαγητού», το 2020 αναγκάζει ακόμα και το fine dining να ξανασκεφτεί την προσχώρηση του στο delivery. Η τάση προϋπήρχε του κορονοϊού, καθώς στο εξωτερικό ακόμη και «αστεράτα» εστιατόρια υποδέχονταν παραγγελίες για πελάτες εκτός της «σάλας» τους.

Ήδη τα εστιατόρια του ξενοδοχείου Μεγάλη Βρετανία και King George, σχεδιάζουν την είσοδο τους στο delivery, αντίστοιχες κινήσεις σχεδιάζει και το catering Δειπνοσοφιστήριο, ενώ εστιατόρια γνωστών σεφς, όπως του Γιάννη Λουκάκου έχουν ενταχθεί σε ψηφιακές πλατφόρμες.

Την ευκαιρία διείσδυσης ωστόσο είχαν προ πολλού εντοπίσει οι Γερμανοί της Delivery Hero, όταν το 2015 εξαγόρασαν (για ποσό που ξεπέρασε τα 20 εκατ. ευρώ) την ελληνική πλατφόρμα e-food.gr και συνέχισαν με μπαράζ εξαγορών, όπως την τουρκική Yemeksepeti, που είχε στο μεταξύ προσαρτήσει στο χαρτοφυλάκιό της την clickdelivery.gr, αλλά και την deliveras.gr το 2018 έναντι 2,8 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, η πλατφόρμα της e-food.gr έχει περισσότερους από 2 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες, συνεργάζεται με πάνω από 8.000 καταστήματα σε περισσότερες από 90 πόλεις. Η Online Delivery (θυγατρική της Delivery Hero που περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω σήματα και πλατφόρμες) αναπτύσσεται με ρυθμό 50% κλείνοντας το 2019 με συνολικό τζίρο 43,2 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 16,8 εκατ. ευρώ.

H άνθηση της ζήτησης ψηφιακών παραγγελιών οδήγησε και σε άλλες εξαγορές, όπως της Forky από τη Vivartia το 2017, αλλά και του e-table και του delivery.gr από την Μούχαλης ΑΕΕ, εταιρεία που ελέγχει το δίκτυο μικρής λιανικής Kioskys One Stop All.

Θέση στην αγορά είχε αποκτήσει νωρίτερα η φινλανδική Wolt, αλλά και το Skroutz.gr μέσω το Skroutz food και η Cosmote μέσω της υπηρεσίας Box, που χθες ανακοίνωσαν επισήμως της συνεργασία τους, η οποία σηματοδοτεί τη στρατηγική απόφαση απόσυρσης της πρώτης από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.

H υπηρεσία Skroutz Food λανσαρίστηκε μόλις το φθινόπωρο του 2019 και αριθμεί σήμερα 40.000 ενεργούς χρήστες ωστόσο η διοίκηση της εταιρείας εκτίμησε πως η συγκεκριμένη αγορά παρουσιάζει ήδη υψηλή συγκέντρωση, γεγονός που οδήγησε στην απόφαση αποεπένδυσης. Στο πλαίσιο αυτό, από το Νοέμβριο, τα συνεργαζόμενα καταστήματα (περίπου 1.000 σύμφωνα με πηγές εκ μέρους της Skroutz) εφόσον συναινούν μεταφέρονται στην πλατφόρμα Box της Cosmote, ενώ οι 40 περίπου εργαζόμενοι –που απασχολούνταν με το συγκεκριμένο αντικείμενο- παραμένουν στο δυναμικό της εταιρείας, συνεχίζοντας την ανάπτυξη του core business. 

Σημειώνεται ως σήμερα οι χρήστες του BOX μπορούν να παραγγέλνουν φαγητό ή καφέ σε περισσότερα από 5.000 καταστήματα σε 33 πόλεις της Ελλάδας, ενώ στα σχέδια του ΒΟΧ περιλαμβάνεται επίσης και η επέκτασή του σε online delivery προϊόντων super market, σε συνεργασία με τις αλυσίδες Μασούτης και Κρητικός, ακολουθώντας την πρακτική που ήδη ακολούθησε η Σκλαβενίτης σε συνεργασία με την e-food.gr.

Διεθνώς τα έσοδα της online αγοράς delivery τροφίμων ξεπερνά τα 136 δισ. δολ. και με βάση συντηρητικές εκτιμήσεις παρουσιάζει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης πάνω από 7%, με πρόβλεψη να αγγίξει τα 200 δισ. δολ. μέχρι το 2025. Τα περισσότερα έσοδα παράγονται στην Κίνα και ξεπερνούν ήδη τα 50 δισ. δολ. ετησίως.

Ο αριθμός των ατόμων που παραγγέλνουν φαγητό στο διαδίκτυο έχει αυξηθεί παγκοσμίως σε πάνω από 2 δισ., με ολοένα περισσότερους καταναλωτές να κάνουν τη μετάβαση από τις παραδοσιακές υπηρεσίες τηλεφωνικής παραγγελίας στις ψηφιακές.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v