Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τουρισμός: Κινήσεις αφύπνισης της αγοράς Συνεδρίων

Επιστημονικοί και άλλοι φορείς έχουν αρχίσει και ζητούν προσφορές για εκδηλώσεις το 2021 και 2022. Τα νέα δεδομένα και η αυξημένη ζήτηση για ηλεκτρονικές παροχές και υπηρεσίες. Γιατί θεωρούνται «ποιοτικοί τουρίστες» οι σύνεδροι.

Τουρισμός: Κινήσεις αφύπνισης της αγοράς Συνεδρίων

Ο κλάδος των συνεδρίων μπορεί φέτος να δέχθηκε ισχυρό χτύπημα από την πανδημία του κορωνοϊού, αλλά παραμένει «ζωντανός» και από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 αναμένεται να επανέλθει στην κανονικότητα.

Στη εκτίμηση αυτή καταλήγουν κορυφαίοι εκπρόσωποι της ελληνικής και διεθνούς αγοράς συνεδρίων, υποστηρίζοντας παράλληλα ότι τα συνέδρια με φυσική παρουσία είναι ένας θεσμός αναντικατάστατος. Όπως επισημαίνει στο Euro2day.gr η γενική γραμματέας του Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων (HAPCO) Σίσσυ Λυγνού, το 80% των φετινών εκδηλώσεων έχει μεταφερθεί για το 2021, ενώ τον τελευταίο μήνα καταγράφεται μια έντονη κινητικότητα καθώς επιστημονικοί και άλλοι φορείς έχουν αρχίσει και ζητούν προσφορές από εταιρείες διοργάνωσης συνεδρίων για εκδηλώσεις που προγραμματίζουν το 2021 και 2022. Το μόνο που ζητούν να προστεθεί στις προσφορές από τις εταιρείες διοργάνωσης είναι οι ηλεκτρονικές παροχές και υπηρεσίες, καθώς θέλουν, εφόσον κριθεί αναγκαίο, ένα μέρος του κοινού να παρακολουθήσει το συνέδριο διαδικτυακά.

Oπως σημειώνει η κα Λυγνού, η ανθρώπινη επαφή είναι αναντικατάστατη και τα συνέδρια με φυσική παρουσία θα επανέλθουν δυναμικά, όμως, σε κάθε περίπτωση, προσθέτει, οι εταιρείες έχουν εκπαιδευθεί πάρα πολύ καλά στο ηλεκτρονικό στοιχείο και στην παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών, οπότε εφόσον ζητείται κάτι τέτοιο, μπορεί να προσφερθεί στον πελάτη.

Για την κα Λυγνού, η κατάσταση θα παραμείνει πολύ δύσκολη μέχρι και το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2021 και στη συνέχεια ελπίζει ότι σταδιακά θα καταγράφεται μία επιστροφή σε πιο κανονικές συνθήκες, συμμεριζόμενη και την εκτίμηση του Προέδρου της Διεθνούς Ένωσης Οργανωτών Συνεδρίων IAPCO, Ori Lahav, και υπογραμμίζει ότι μια τέτοια εξέλιξη θα συμβάλει στην αύξηση των εσόδων από τον συνεδριακό τουρισμό, η σημασία του οποίου είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Η συμβολή των Συνεδρίων

Όπως εκτιμάται, ένα μέσο συνέδριο περίπου 500-1.000 ατόμων αποφέρει στην τοπική οικονομία 1 εκατ. ευρώ, ενώ ο κάθε σύνεδρος υπολογίζεται ότι ξοδεύει κατά την τριήμερη παραμονή του στη χώρα μας το ποσό των 1.900 ευρώ, δαπάνη πολλαπλάσια από την αντίστοιχη ενός απλού επισκέπτη (690 ευρώ).

Η συνεδριακή αγορά συμβάλλει δυναμικά στην αύξηση θέσεων εργασίας, αφού στη διοργάνωση συνεδρίων εμπλέκονται άμεσα και έμμεσα πάνω από 70 τουλάχιστον επαγγέλματα. Ενισχύει δε και την εγχώρια και τοπική οικονομία μέσα από την είσπραξη άμεσων και έμμεσων φόρων στο κράτος και στην τοπική αυτοδιοίκηση. Στα μεγέθη αυτά δεν συνυπολογίζονται δαπάνες που γίνονται από τα συνοδά μέλη των συνέδρων, που σε ποσοστό περίπου 60% συνοδεύονται από συζύγους συντρόφους κ.λπ.

Πάντως το χτύπημα του κορωνοϊού στην αγορά των συνεδρίων ήταν συντριπτικό. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν στο «The Greek Meetings Industry - Open WebForum Series», που αποτέλεσε κοινή πρωτοβουλία του Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων (HAPCO), του Γραφείου Συνεδρίων και Επισκεπτών του Δήμου Αθηναίων (ACVB) και του Γραφείου Προσέλκυσης Συνεδρίων και Επισκεπτών της Θεσσαλονίκης (TCB), οι οργανωτές συνεδρίων και οι εκπρόσωποι χώρων εκδηλώσεων ανέφεραν μείωση τζίρου για το 2020 άνω του 75%, καθώς και μείωση επισκεπτών/συνέδρων από το εξωτερικό άνω του 90%.

Η έρευνα ήταν πανελλαδική και «έτρεξε» τον Ιούλιο του 2020, με στόχο την αποτύπωση του αντικτύπου της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης στην ελληνική βιομηχανία συνεδρίων, εκθέσεων, εταιρικών εκδηλώσεων και ταξιδιών κινήτρων, ενώ παράλληλα συζητήθηκε και η ανάγκη μετάβασης στη νέα εποχή του κλάδου.

Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, προέκυψαν τα εξής συμπεράσματα:

  • Οργανωτές συνεδρίων και εκπρόσωποι χώρων εκδηλώσεων ανέφεραν μείωση τζίρου για το 2020 άνω του 75%, καθώς και μείωση επισκεπτών/συνέδρων από το εξωτερικό άνω του 90%.
  • Σε απόλυτο αριθμό εκδηλώσεων, 75 εταιρείες δήλωσαν ότι έχασαν τουλάχιστον 1.740 διοργανώσεις για το 2020.
  • 43 εταιρείες από τις συνολικά 122 που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν (έως εκείνη τη στιγμή - Ιούλιος 2020) ζημιές που στο σύνολο άγγιξαν το ύψος των 67 εκατ. ευρώ.
  • Άνω του 60% των ερωτηθέντων έχουν μετατρέψει μέρος των διοργανώσεων σε ψηφιακές.
  • Άνω του 62% των εταιρειών πιστεύει ότι ίσως χρειαστεί να καταφύγει σε μείωση προσωπικού (με τις εταιρείες διοργάνωσης να έχουν υψηλότερο ποσοστό από τους χώρους εκδηλώσεων).
  • Επίσης το 60% των ερωτηθέντων προβλέπουν σημαντική μείωση των διοργανώσεων το επόμενο διάστημα.
  • Άνω του 50% των ερωτηθέντων προβλέπουν ότι οι ψηφιακές διοργανώσεις θα παραμείνουν, με αποτέλεσμα να επενδύουν στον ψηφιακό τους μετασχηματισμό και στην εκπαίδευση των στελεχών τους.
  • Άνω του 50% προβλέπει τη σταδιακή επανεκκίνηση των συνεδρίων με φυσική παρουσία, μετά το καλοκαίρι του 2021.
  • Άνω του 80% των ερωτηθέντων εστιάζει στην ανάγκη περαιτέρω οικονομικών ελαφρύνσεων, με στόχο τη διατήρηση θέσεων εργασίας για την επιβίωση του κλάδου.

Μιλώντας στην εκδήλωση για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας η Ειρήνη Τόλη, πρόεδρος της HAPCO, τόνισε μεταξύ άλλων ότι «η πανδημία βρήκε τη χώρα μας σε μία ανοδική τροχιά και σε θέσεις που όχι μόνο της αξίζουν στην παγκόσμια και ευρωπαϊκή κατάταξη συνεδριακών προορισμών αλλά και αποδεικνύουν τη δυναμική του προορισμού και την ικανότητα στη διαχείριση κρίσεων των Ελλήνων επαγγελματιών του κλάδου».

«Είναι ανάγκη», πρόσθεσε, «να ενωθούν όλες οι δυνάμεις των τουριστικών φορέων της χώρας: ΣΕΤΕ, ΕΟΤ, Υπουργείο Τουρισμού, ACVB, TCB, ΗΑΤΤΑ, FEDHATTA, MARKETING GREECE, ΕΞΑΑ, ΠΟΞ κ.ά. προκειμένου να σχεδιάσουμε από κοινού τη στρατηγική για την ανάπτυξη της αγοράς συνεδρίων και εκδηλώσεων. Γιατί μόνο μαζί μπορούμε να κάνουμε θαύματα».

Η Μελίνα Δασκαλάκη, πρόεδρος Εταιρείας Ανάπτυξης & Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ), υπογράμμισε ότι «επανασχεδιάζουμε και δημιουργούμε νέα μέσα προβολής, προσαρμόζουμε το αφήγημα και τη στρατηγική της πόλης με άξονα την ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητα. Προσανατολιζόμαστε τον επόμενο χρόνο στη διοργάνωση μιας σειράς ταξιδιών εξοικείωσης (FAM Trips) και της καθιερωμένης εκδήλωσης Travel Trade Athens για την αποτελεσματική προβολή της πόλης μας σε επαγγελματίες της τουριστικής και συνεδριακής αγοράς. Παράλληλα, θέτουμε τις βάσεις για τη δημιουργία «Παρατηρητηρίου Τουρισμού», που θα συλλέγει πληροφορίες και δεδομένα γύρω από το τουριστικό προϊόν της Αθήνας. Φιλοδοξούμε ότι αυτό θα αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο για τη χάραξη στρατηγικής του προορισμού αλλά και για την αποτύπωση του οικονομικού αντίκτυπου για την πόλη».

Από την πλευρά του, ο Πρόδρομος Μοναστηρίδης, αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Thessaloniki Convention Bureau (TCB), τόνισε ότι «η έρευνα αυτή σηματοδοτεί την αρχή μιας ευρύτερης συνεργασίας για τη συνεδριακή αγορά σε εθνικό επίπεδο και είναι αποφασιστικής σημασίας για τη στήριξη και την προώθηση των προορισμών και των επιχειρήσεων, στη νέα εποχή. Μια ευρύτερη συνεργασία που θα βοηθήσει την ελληνική συνεδριακή αγορά να επανακτήσει τη δυναμική που τόσο ξεκάθαρα είχε αποτυπωθεί στα αποτελέσματα του 2019».

Η παρέμβαση του προέδρου της Διεθνούς Ένωσης Οργανωτών Συνεδρίων IAPCO, Ori Lahav, έδωσε το στίγμα της κατάστασης που επικρατεί στη Διεθνή Κοινότητα των Οργανωτών Συνεδρίων, τονίζοντας τη σημασία της συνεργασίας και της εξωστρέφειας, κάνοντας αναφορά στην Global Task Force με τη συμμετοχή 11 εθνικών ενώσεων PCO υπό την «ομπρέλα» της IAPCO.

Την εκδήλωση χαιρέτισε η Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Βίκυ Λοΐζου, η οποία επιβεβαίωσε την υποστήριξη του Υπουργείου Τουρισμού σε όλες τις ενέργειες των φορέων για την αντιμετώπιση του «σήμερα» και για τον σχεδιασμό του «αύριο».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v