Γράφεται και ξαναγράφεται το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης για τις αλλαγές στις δημόσιες προμήθειες, εν μέσω αντιδράσεων για τις προβλέψεις που αφορούν τις απευθείας αναθέσεις αλλά και την έγκαιρη δημοσίευση των συγκεκριμένων αναθέσεων.
Ειδικά στον χώρο των δημόσιων έργων, στην αγορά υποστηρίζουν πως «έχουν κυκλοφορήσει δύο-τρεις εκδόσεις του σχεδίου που καταθέτει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στο υπουργείο Ανάπτυξης», που έχει αναλάβει τη σύνταξη του νομοσχεδίου, με το οποίο θα αλλάξει ο νόμος 4412 του 2016. Ο Ν. 4412 είναι το γνωστό πολυνομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις, το οποίο είχε παρουσιάσει στο παρελθόν δύο φορές, ως υπουργός Ανάπτυξης, ο Κ. Χατζηδάκης, αλλά τελικά σχηματοποιήθηκε και ψηφίστηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Μάλιστα από τότε μέχρι σήμερα χρειάστηκαν περισσότερες από 300 αλλαγές, όπως υποστηρίζει η σημερινή κυβέρνηση, προκειμένου να λειτουργήσει.
Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε τονίσει προ ημερών πως οι αλλαγές στις δημόσιες συμβάσεις, που θα περιλαμβάνουν και το νέο πλαίσιο προκήρυξης και εποπτείας των δημόσιων έργων, θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση στις αρχές Οκτωβρίου. Στόχος είναι να προχωρούν πιο γρήγορα οι διαγωνισμοί δημόσιων έργων, να περιοριστούν οι καθυστερήσεις εξαιτίας των προσφυγών και να υπάρχει ουσιαστικότερη επίβλεψη, ώστε το έργο που παραδίδεται να είναι αυτό για το οποίο έχουν πληρώσει οι φορολογούμενοι.
Οι διαρροές των τελευταίων μηνών για κατάργηση του σημερινού καθεστώτος των κληρώσεων για μελέτες μέχρι 20.000 ευρώ έγιναν δεκτές με θετικά σχόλια. Κυρίως γιατί μέσω του συγκεκριμένου μοντέλου, της απευθείας ανάθεσης μέσω κλήρωσης, το «λαχείο» έπεφτε ενίοτε σε τεχνικό που δεν είχε και πολύ μεγάλη σχέση με το αντικείμενο της μελέτης! Οι τελευταίες πληροφορίες φέρνουν να αυξάνεται το όριο απευθείας αναθέσεων μελετών στις 30.000 ευρώ χωρίς κλήρωση.
Ανησυχία προκαλούν ωστόσο στην αγορά κατασκευών οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες δήμοι και υπουργεία θα μπορούν να αναθέσουν απευθείας έργα μέχρι 60.000 ευρώ. Μάλιστα οι συγκεκριμένες απευθείας αναθέσεις θα συνοδεύονται από εξαιρετικά ασφυκτικά περιθώρια δημοσιότητας αφού π.χ. ένας δήμαρχος θα υποχρεούται να δημοσιεύσει την πρόσκληση για το έργο που θα αναθέσει απευθείας μόλις πέντε ημέρες προ της ανάθεσης!
Στο Υποδομών υπόσχονταν πως οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο παραγωγής των δημόσιων έργων θα είχαν προχωρήσει από την περασμένη Άνοιξη. Τελικά, εξαιτίας της πανδημίας και των αλλαγών που ετοιμάζονται για το ευρύτερο πλαίσιο των κρατικών συμβάσεων, υπήρξε πολύμηνη καθυστέρηση.
Πριν από λίγες εβδομάδες, σε συνάντηση του υπουργού Υποδομών Κ. Καραμανλή με τους δημοσιογράφους αναφέρθηκε πως «στόχος μας είναι να διορθωθούν οι κακές πρακτικές του παρελθόντος, να θεσμοθετηθούν πιο γρήγορες, αξιόπιστες και αμερόληπτες διαδικασίες, τόσο στην ανάθεση όσο και στην εκτέλεση δημόσιων συμβάσεων, που θα βασίζονται στην καλή συνεργασία των δύο πλευρών, ενώ παράλληλα γίνεται προσπάθεια να μειωθούν οι χρόνοι επίλυσης των διαφορών, καθώς και να περιοριστούν οι λόγοι που οδηγούν σε διαφωνίες. Η τροποποίηση του Νόμου θα γίνει σε ένα ενιαίο νομοσχέδιο, που αναμένεται να κατατεθεί προς διαβούλευση μέσα στον Οκτώβριο».