Τις πινακίδες κυκλοφορίας των Ι.Χ. τους μπορούν να πάρουν πίσω από τον Ιούλιο οι ιδιοκτήτες οχημάτων οι οποίοι τις έχουν καταθέσει στις Δ.Ο.Υ, μη μπορώντας να «σηκώσουν» τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας.
Η απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή με την οποία ενεργοποιείται η σχετική διάταξη νόμου βρίσκεται στο Εθνικό Τυπογραφείο και για πρώτη φορά φέτος, οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα παίρνουν πίσω τις πινακίδες τους χωρίς «πέναλτι», χωρίς δηλαδή να καταβάλλουν έξτρα χρήματα πέραν των δωδεκατημορίων που αντιστοιχούν στα ετήσια τέλη κυκλοφορίας, σε συνάρτηση με τους μήνες που θέλουν να κυκλοφορούν τα αυτοκίνητά τους.
Η απόφαση δίνει «ανάσες» αλλά θέτει και περιορισμούς. Η ανάκτηση πινακίδων γίνεται μια φορά και δεν μπορούν οι ιδιοκτήτες να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας για ένα μήνα, να τις ξανακαταθέσουν και μετά να τις ξαναπάρουν. Για την ακρίβεια και αυτό γίνεται αλλά κοστίζει…
Αναλυτικά από την απόφαση Πιτσιλή προκύπτει:
1. Στην περίπτωση εκούσιας ακινησίας, οι κάτοχοι δύνανται να άρουν την ακινησία αυτή άπαξ εντός του έτους, καταβάλλοντας τα δωδεκατημόρια των ετήσιων τελών κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στους μήνες της άρσης αυτής. Επομένως, για την άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 1 μηνός, καταβάλλεται το 1/12 των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας, για την άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 2 μηνών, καταβάλλονται τα 2/12 του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας, για την άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 3 μηνών, καταβάλλονται τα 3/12 του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας, κ.ο.κ..
Η ανωτέρω επιλογή χρονικού διαστήματος άρσης, εφόσον γίνει, είναι δεσμευτική και δεν παρέχεται η δυνατότητα εκ νέου, εντός του 2020, άρσης της ακινησίας και κυκλοφορίας του οχήματος με τον ίδιο τρόπο, δηλαδή με αναλογική καταβολή. Εντούτοις, σε περίπτωση που έχει ήδη γίνει άπαξ χρήση του δικαιώματος άρσης και ο κάτοχος, ενώ έχει επιστρέψει εμπρόθεσμα τα στοιχεία κυκλοφορίας στη Δ.Ο.Υ. και έχει θέσει εκ νέου το όχημα σε ακινησία, επιθυμεί να άρει την ακινησία αυτή και πάλι, δύναται να το κάνει μόνο καταβάλλοντας τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας, αφαιρουμένου του ποσού που έχει ήδη καταβληθεί.
Κατ’ αναλογία, οποιοδήποτε νέο αίτημα μετατροπής του αρχικού αιτήματος άρσης της ακινησίας (π.χ. από 1 σε 2 ή 3 μήνες ή για το υπόλοιπο του έτους κ.λπ.), δεν γίνεται δεκτό, καθώς η απαλλαγή χορηγείται άπαξ και για το συγκεκριμένο αρχικό χρονικό διάστημα. Η αλλαγή χρονικού διαστήματος πραγματοποιείται μόνο εφόσον καταβληθούν τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας, αφαιρουμένου του ποσού που αρχικά είχε καταβληθεί. Εξυπακούεται ότι η δυνατότητα αυτή προϋποθέτει μετατροπή του αρχικού αιτήματος, δηλαδή πριν τη λήξη του μήνα για τον οποίο έχουν καταβληθεί αναλογικά τέλη κυκλοφορίας.
Ομοίως, σε κάθε περίπτωση πρόωρης επιστροφής των στοιχείων κυκλοφορίας, δηλαδή πριν τη συμπλήρωση του χρονικού διαστήματος για το οποίο έχουν καταβληθεί αναλογικά τέλη κυκλοφορίας, δεν παρέχεται δυνατότητα εκ νέου χρήσης του μέτρου της μερικής άρσης. Η μόνη περίπτωση εκ νέου άρσης της ακινησίας γίνεται εφόσον καταβληθούν τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας, αφαιρουμένου του ποσού που έχει ήδη καταβληθεί. Επισημαίνεται ότι διάστημα άρσης ακινησίας μικρότερο του μηνός λογίζεται ως ολόκληρος μήνας και καταβάλλεται γι' αυτό ποσό ίσο με ένα δωδεκατημόριο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.
2. Υπάρχει υποχρέωση για εμπρόθεσμη επιστροφή των στοιχείων κυκλοφορίας στη Δ.Ο.Υ., ήτοι για επιστροφή τους έως την τελευταία ημέρα της περιόδου κυκλοφορίας του οχήματος για την οποία έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας κι εφόσον αυτή είναι μη εργάσιμη ή συμπίπτει με επίσημη αργία, η εν λόγω προθεσμία μετατίθεται έως την επόμενη εργάσιμη, για τη Φορολογική Διοίκηση, ημέρα. Η μη εμπρόθεσμη επιστροφή των στοιχείων κυκλοφορίας επισύρει αυτοτελές πρόστιμο που ισούται με το διπλάσιο των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας.
3. Εφόσον η λήξη της περιόδου κυκλοφορίας του οχήματος συμπίπτει με το τέλος του έτους 2020, δεν απαιτείται επιστροφή των στοιχείων κυκλοφορίας στη Δ.Ο.Υ., υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι έχουν καταβληθεί εμπρόθεσμα τα τέλη κυκλοφορίας του επόμενου έτους (2021).
Παράδειγμα
Έστω Ε.Ι.Χ., με αναλογούντα ετήσια τέλη κυκλοφορίας 120 ευρώ, το οποίο τελεί σε ακινησία. Ο ιδιοκτήτης /κάτοχος αυτού επιθυμεί να άρει την ακινησία του για χρονικό διάστημα τριών μηνών, σύμφωνα με τις κοινοποιούμενες διατάξεις και υποβάλει σχετικό έγγραφο αίτημα προς την αρμόδια Δ.Ο.Υ. στις 6 Ιουλίου 2020. Το ποσό που οφείλει να πληρώσει, πριν την θέση σε κίνηση του οχήματός του, είναι 120 ευρώ x 3/12 =30 ευρώ.
Ο μήνας της αίτησης (Ιούλιος) λογίζεται ως ολόκληρος μήνας για τον υπολογισμό των οφειλόμενων τελών κυκλοφορίας. Ο ιδιοκτήτης του εν λόγω οχήματος, οφείλει να επιστρέψει τα στοιχεία κυκλοφορίας αυτού στην Δ.Ο.Υ. έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Σεπτεμβρίου, ήτοι την Τετάρτη 30.9.2020. Εάν η επιστροφή των στοιχείων κυκλοφορίας συντελεστεί μετά την προθεσμία αυτή, π.χ. την 1η Οκτωβρίου 2020, επιβάλλεται κατά τα ως άνω αυτοτελές πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετησίων τελών κυκλοφορίας δηλ. στην περίπτωσή μας 120 ευρώ x 2 = 240 ευρώ.
Άρση αναγκαστικής ακινησίας
Στην περίπτωση άρσης αναγκαστικής ακινησίας, οι κάτοχοι καταβάλλουν αναλογικά τα τέλη κυκλοφορίας για τους μήνες που υπολείπονται μέχρι το τέλος του έτους 2020. Η καταβολή αυτή για να είναι εμπρόθεσμη πρέπει να γίνει εντός 15 ημερών από την ημερομηνία που έλαβε χώρα το γεγονός που ήρε την ακινησία, ενδεικτικά εντός 15 ημερών από την ημερομηνία απόδοσης του οχήματος στον ιδιοκτήτη ή κάτοχο στην περίπτωση άρσης αναγκαστικής ακινησίας λόγω κλοπής ή υπεξαίρεσης, από την ημερομηνία εισόδου του οχήματος στην Ελλάδα στην περίπτωση άρσης αναγκαστικής ακινησίας λόγω κυκλοφορίας του στο εξωτερικό κ.λπ.
Εφόσον η 15η ημέρα είναι μη εργάσιμη ή συμπίπτει με επίσημη αργία, η εν λόγω προθεσμία μετατίθεται έως την επόμενη εργάσιμη, για τη Φορολογική Διοίκηση, ημέρα. Αυτονόητο είναι ότι παρέχεται η δυνατότητα καταβολής των τελών κυκλοφορίας και κατά την ημέρα που έλαβε χώρα το γεγονός που ήρε την αναγκαστική ακινησία. Η εκπρόθεσμη καταβολή των τελών κυκλοφορίας (πέραν των 15 ημερών), στην εν λόγω περίπτωση, επισύρει αυτοτελές πρόστιμο που ισούται με το διπλάσιο των αναλογούντων στο όχημα ετησίων τελών κυκλοφορίας. Η υποχρέωση καταβολής των αναλογικών τελών κυκλοφορίας, στην περίπτωση άρσης της αναγκαστικής ακινησίας, υφίσταται ανεξαρτήτως εάν ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος στη συνέχεια επιλέξει να θέσει το όχημα σε ακινησία.
Οι συνέπειες του προστίμου
Εφόσον επιβλήθηκε και καταβλήθηκε το πρόστιμο λόγω εκπρόθεσμης επιστροφής ή μη επιστροφής των στοιχείων κυκλοφορίας, ο φορολογούμενος:
- Δεν καταβάλλει τα τέλη κυκλοφορίας έτους 2020.
- Δεν έχει υποχρέωση επιστροφής των στοιχείων κυκλοφορίας.
Τι γίνεται με τις μεταβιβάσεις
Εάν εντός της χρονικής περιόδου άρσης της ακινησίας οχήματος κατά τα ανωτέρω, το όχημα μεταβιβαστεί, δεν επέρχεται μεταβίβαση της κυριότητας αυτοκινήτου οχήματος, εάν δεν καταβληθούν προηγουμένως τα τέλη κυκλοφορίας του έτους εντός του οποίου λαμβάνει χώρα η μεταβίβαση. Στην περίπτωση αυτή κατά τον υπολογισμό των οφειλόμενων τελών έτους 2020, θα πρέπει να αφαιρείται το ποσό των τελών κυκλοφορίας που έχουν ήδη καταβληθεί για τις ανάγκες της μερικής (προσωρινής) άρσης.(Υπενθυμίζεται ότι για την μεταβίβαση απαιτείται να καταβληθούν και τα τέλη κυκλοφορίας προηγουμένων ετών, τα οποία τυχόν οφείλονται, για το χρόνο που το όχημα βρισκόταν στην κατοχή του μεταβιβάζοντος, μετά των προβλεπόμενων προστίμων).
Τα παραπάνω ισχύουν και στην περίπτωση που ενώ έχει γίνει άρση της ακινησίας με την καταβολή αναλογικών τελών κυκλοφορίας, και εντός του χρονικού διαστήματος για το οποίο έχουν αυτά καταβληθεί, ζητείται η διαγραφή του οχήματος λόγω εξαγωγής του (εδ. γ' της παρ. 3 του άρθρου 22 του ν. 2367/1953, όπως προστέθηκε με το άρθρο τρίτο υποπαρ. Δ.4 περ. 1 του ν. 4254/2014 (ΦΕΚ Α' 185/7-4-2014). Και στην περίπτωση αυτή δηλαδή απαιτείται ο έλεγχος καταβολής των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, τρέχοντος και παρελθόντων ετών. Σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί μεταβίβαση οχήματος ή διαγραφή του λόγω εξαγωγής, ενόσω έγινε χρήση της ευνοϊκής διάταξης του αρ. 32 του εν λόγω νομοθετήματος, χωρίς να έχουν καταβληθεί τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας, τότε επιβάλλεται το προβλεπόμενο αυτοτελές πρόστιμο (διπλάσιο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας), το οποίο καταχωρείται πάντοτε εις ολόκληρο στον ΚΑΕ 1717 και εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση για τα τέλη κυκλοφορίας έτους 2020.