Σε θετικό έδαφος, παρά την καραντίνα σε αρκετές αγορές του εξωτερικού κατά το πρώτο τετράμηνο του 2020, κινήθηκαν οι εξαγωγές νωπών φρούτων και λαχανικών.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα οποία επεξεργάστηκε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής, Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών INCOFRUIT-HELLAS, η αύξηση των εξαγωγών σε αξία άγγιξε το 26,7% και σε όγκο το 14,8%, σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του περασμένου έτους.
Πιο συγκεκριμένα ο όγκος των εξαγωγών των νωπών οπωροκηπευτικών ανήλθε σε 551.111 τόνους έναντι των 480.231 τόνων το 2019, ενώ η αξία τους σε 418.139.687 ευρώ έναντι 330.123.568 ευρώ τα ίδιο διάστημα το περσινού έτους.
Αυξημένες κατά 10% εμφανίζονται οι αποστολές-εξαγωγές λαχανικών το α' τετράμηνο, ανερχόμενες σε 107.926 τόνους και 11,7% σε αξία, με 84,5 εκατομμύρια ευρώ.
Όπως προκύπτουν από τα στοιχεία, οι εξαγωγές φρούτων το πρώτο τετράμηνο του έτους ανήλθαν σε 443.185 τόνους, 16% αυξημένη από την αντίστοιχη περίοδο του 2019, με μειώσεις στα μήλα (-9,6%), στα μανταρίνια (-5,6%) και αυξήσεις στα πορτοκάλια, τα λεμόνια, τις φράουλες και τα ακτινίδια κατά 26,2%, 26,4%, 14,6% και 11,8% αντίστοιχα. Ενισχυμένη κατά 31,1% είναι η αξία του συνόλου των φρούτων η οποία ανέρχεται σε 333,67 εκατ. ευρώ.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ειδικός σύμβουλος του Συνδέσμου Γιώργος Πολυχρονάκης, «η αύξηση της αξίας των εξαχθέντων φρούτων κατά 31,1% είναι εντυπωσιακή και δείχνει την αυξημένη μεσοσταθμική τιμή μονάδος των προϊόντων μας, οφειλόμενη κυρίως στα πορτοκάλια και τα ακτινίδια».
Σε 202.150 τόνους (+26,2%) ανήλθαν οι εξαγωγές πορτοκαλιών το πρώτο τετράμηνο του έτους έναντι των 160.204 τόνων το ίδιο διάστημα του 2019, με την αξία τους να φτάνει τα 96.204.169 ευρώ (+55,4%) έναντι των 61.912.285 το α' τετράμηνο του περσινού έτους.
Στα νωπά ακτινίδια, ο όγκος των εξαγωγών το α' τετράμηνο του 2010 ανήλθε σε 84.299 τόνους (+11,8%) έναντι 75.417 τόνων το α' τετράμηνο του περασμένου έτους, ενώ η αξία τους έφτασε τα 87.256.067 ευρώ (33,5%) έναντι 65.378.965 ευρώ το πρώτο τετράμηνο του 2019.
Σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονάκη, «η πανδημία λόγω κορονωϊού θα προκαλέσει μια οικονομική κρίση που θα επηρεάσει σημαντικά την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών», συμπληρώνοντας πως «οι καταναλωτές θέλουν να γνωρίζουν από πού προέρχεται το προϊόν, πώς και πού παρήχθη αλλά και τι καλλιεργητικές πρακτικές ακολούθησαν οι καλλιεργητές του. Λόγω της επιδημίας η πιο κατάλληλη υγιεινή συσκευασία καθίσταται όλο και πιο σημαντική καθώς μειώθηκε η ζήτηση για μη τυποποιημένα και συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά».