Μερίδιο αγοράς κατά τις 12 εβδομάδες του lockdown κέρδισαν οι τρεις μεγαλύτεροι παίκτες της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, σύμφωνα με την ανάλυση της Nielsen, ενώ την ίδια στιγμή κερδισμένα εμφανίζονται και τα μικρά καταστήματα γειτονιάς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι συνολικές πωλήσεις εν μέσω της πανδημίας (μεταξύ 24 Φεβρουαρίου έως 17 Μαΐου) αυξήθηκαν κατά 19,8% ή κατά 386 εκατ. ευρώ, αγγίζοντας τα 2,335 δισ. ευρώ. Σ’ αυτό το διάστημα, οι τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, ΜyMarket) αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 15,4%, με αποτέλεσμα το μερίδιό τους στη συνολική αγορά να ενισχυθεί στο 65,6% ή 1,3 μονάδες υψηλότερα.
Η ενίσχυσή τους προήλθε, αφενός, από το εκτεταμένο δίκτυό τους, αφετέρου, από τα υπερ-μάρκετ, που λόγω εμβαδού, κέρδισαν στη ροή καταναλωτών και άρα πωλήσεων. Σύμφωνα και πάλι με την καταγραφή της Nielsen, τα μεγάλα καταστήματα των δικτύων λιανικής συνεισέφεραν το 22% των πωλήσεων, παρουσιάζοντας ανάπτυξη κατά 34,9%. Σημειώνεται ότι από τα στοιχεία που συγκεντρώνει η εταιρεία, εξαιρείται η αλυσίδα Lidl.
Πέραν των σούπερ μάρκετ, ανάπτυξη πωλήσεων κατέγραψαν και τα μικρά καταστήματα γειτονιάς, με αύξηση που ανήλθε στο 7,6%. Αντιθέτως τα Cash & Carry κατέγραψαν μείωση πωλήσεων της τάξης του 9,2%, εξαιτίας της απουσίας των πελατών HORECA.
Όσον αφορά τις προμηθευτικές εταιρείες, οι πρώτοι πέντε βασικοί προμηθευτές αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 24,7%, οι προμηθευτές από τη θέση 6 έως 10 ενίσχυσαν τις πωλήσεις τους κατά 23,3%, ενώ οι μικρότεροι παίκτες (από τη θέση 11 έως 30) παρουσίασαν την καλύτερη επίδοση ως συνέπεια του προϊοντικού μείγματος, πετυχαίνοντας αύξηση των πωλήσεών τους κατά 34,7%.
Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα:
- Οι πωλήσεις συσκευασμένων τροφίμων-ποτών αυξήθηκαν 12,5% και συνεισέφεραν 202,2 εκατ. ευρώ την περίοδο των 12 εβδομάδων.
- Τα φρέσκα προϊόντα συνεισέφεραν 69,4 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 9,9%.
- Οι πωλήσεις προϊόντων για το σπίτι αυξήθηκαν 23,1% και συνεισέφεραν 59,4 εκατ. ευρώ.
- Κατά 24,3% αυξήθηκαν οι πωλήσεις του bazaar συνεισφέροντας 34,3 εκατ. ευρώ.
- Κατά 10,4% οι πωλήσεις των προϊόντων προσωπικής φροντίδα και υγιεινής.
- Τα συσκευασμένα φρούτα διπλασίασαν τις πωλήσεις τους.
- Τα συσκευασμένα λαχανικά τις αύξησαν κατά 89,7%.
- Κατά 137,7% ενισχύθηκαν οι πωλήσεις συσκευών προσωπικής φροντίδας, 83,6% των παιχνιδιών, κ.λπ.
Αντιθέτως, η μείωση της αυθόρμητης αγοράς πίεσε τις πωλήσεις των ζαχαρωδών, σνακ και αναψυκτικών. Επίσης υποχώρησαν οι πωλήσεις φρέσκου ψαριού, κατεψυγμένων ψαριών, ετοίμων γευμάτων και ειδών delicatessen. Πτωτικά κινήθηκαν και οι πωλήσεις αντηλιακών, προϊόντων για τη φροντίδα των παπουτσιών και οι πωλήσεις σε πιάτα, μαχαίρια, πιρούνια και ποτήρια μιας χρήσης.
Παρά την αύξηση πωλήσεων και την προσθήκη προϊόντων στο μέσο καλάθι που είχαν αυξημένες τιμές εξαιτίας της υψηλής ζήτησης και της περιορισμένης προσφοράς (όπως αντισηπτικά, καθαριστικά και γάντια), εντούτοις, η Nielsen κατέγραψε αποπληθωρισμό τιμών, καθώς η ένταση των προωθητικών ενεργειών αλλά και η μετατόπιση του καταναλωτή σε βασικά προϊόντα συγκράτησε τον μέσο όρο.
Σε ό,τι αφορά την εκρηκτική ζήτηση μέσω του ηλεκτρονικού καναλιού, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για διατήρηση της τάσης αλλά και ένταση των επενδύσεων εκ μέρους του λιανεμπορίου.