Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ευρυζωνικά δίκτυα: Τα 870 εκατ. φέρνουν νέο ενδιαφέρον από ξένους παίκτες

Κρούσεις από ξένους επενδυτές έχουν δεχτεί τα εννέα σχήματα που συμμετέχουν στον μεγαλύτερο διαγωνισμό με ΣΔΙΤ στην Ελλάδα, προϋπολογισμού 870 εκατ. ευρώ. Τα επτά «βαριά ονόματα», η σύμβαση παραχώρησης και το... clawback!

Ευρυζωνικά δίκτυα: Τα 870 εκατ. φέρνουν νέο ενδιαφέρον από ξένους παίκτες

Εν μέσω σοβαρού ενδιαφέροντος από διεθνείς επενδυτικές εταιρείες που επιδιώκουν να συμμετάσχουν σε κάποιο από τα εννέα σχήματα που έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο, αναρτήθηκε στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ) η «Προκήρυξη Ανταγωνιστικού Διαλόγου» για τον μεγαλύτερο διαγωνισμό με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στην Ελλάδα, που αφορά την ανάπτυξη δικτύων ευρυζωνικής σύνδεσης σε πολλές περιοχές της χώρας. Στόχος του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές νωρίτερα από το τέλος του χρόνου.

Με το έργο «Υποδομές Υπερυψηλής Ευρυζωνικότητας ULTRA FAST BROADBAND» (UFBB), προϋπολογισμού 870 εκατ. ευρώ, με τον ΦΠΑ, θα καλυφθούν με δίκτυα οπτικών ινών περιοχές της χώρας που δεν είχαν εμπορικό ενδιαφέρον για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους και δεν εντάχθηκαν στα επενδυτικά τους σχέδια. Όπως είχε ανακοινώσει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το UFBB αφορά 2,4 εκατ. πολίτες και επιχειρήσεις, δημιουργεί περισσότερες από 810.000 συνδέσεις ταχύτητας τουλάχιστον 100 Μbps και περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη δημιουργία της «Κοινωνίας του Gigabit».

Η πρόσκληση σε ανταγωνιστικό διάλογο που απευθύνει το υπουργείο έγινε προς τους ομίλους που έχουν προκριθεί και συγκεκριμένα, με τη σειρά που αναφέρονται στο σχετικό κείμενο, στους Wind Hellas, Vodafone Ελλάδος, ΔΕΗ, ΑΒΑΞ, κοινοπραξία Μυτιληναίος - METKA EGN LTD., Intrakat, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, ΟΤΕ και Grid Telecom (θυγατρική του ΑΔΜΗΕ). Σύμφωνα με πληροφορίες, ορισμένα από τα σχήματα έχουν ήδη δεχθεί κρούσεις από εξειδικευμένους επενδυτικούς ομίλους του εξωτερικού (που τοποθετούνται σε υποδομές τηλεπικοινωνιών) προκειμένου να συμμετάσχουν. Το UFBB είναι και ένα από τα μεγαλύτερα έργα οπτικών ινών που προωθούνται αυτή την περίοδο στην Ευρώπη και γι’ αυτό προσελκύει ενδιαφέρον.

Σημειώνεται πως με βάση το τεύχος προκήρυξης, η Ελλάδα έχει χωριστεί σε επτά περιοχές (LOTs) και ο κάθε υποψήφιος μπορεί να αναλάβει μέχρι τρία LOTs. Συνεπώς στον διαγωνισμό μπορούν να υπάρξουν από τρεις μέχρι επτά ανάδοχοι. Οι υποψήφιοι είτε θα κατασκευάσουν από την αρχή υποδομές οπτικών ινών είτε θα αξιοποιήσουν υφιστάμενες υποδομές με προσθήκες όπου είναι απαραίτητο.

Με την ολοκλήρωση του ανταγωνιστικού διαλόγου, οι εννέα υποψήφιοι θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης θα είναι 26 χρόνια ενώ το κατασκευαστικό στάδιο (πρώτη φάση) «θα έχει μέγιστη διάρκεια 36 μηνών, με ημερομηνία έναρξης την ημερομηνία υπογραφής της Σύμβασης Σύμπραξης».

Η δημόσια χρηματοδότηση ανέρχεται σε 300 εκατ. ευρώ ενώ έχει εγκριθεί η συγχρηματοδότηση του έργου από το ΕΣΠΑ. Το ακριβές ύψος της δημόσιας χρηματοδότησης και η κατανομή της μεταξύ των ταμείων του ΕΣΠΑ θα καθορισθεί στην Πρόσκληση Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών. Η δημόσια χρηματοδότηση ανά LOT υπολογίζεται με βάση συγκεκριμένα στοιχεία, που αναφέρονται στην προκήρυξη, και ξεκινά από τα 40 εκατ. ευρώ ενώ φτάνει τα 45,8 εκατ. ευρώ.

Στην προκήρυξη αναφέρεται, επίσης, πως «κατά τη διάρκεια της Σύμβασης Σύμπραξης θα εφαρμοστεί ένας μηχανισμός ανάκτησης (clawback), έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι η εκμετάλλευση της παραχωρούμενης υποδομής κατά τη διάρκεια της περιόδου λειτουργίας δεν θα οδηγήσει στην αποκόμιση υπερβολικών κερδών από την πλευρά του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης. Ο μηχανισμός ανάκτησης προβλέπεται με σκοπό κάθε δυνητικό κέρδος που υπερβαίνει το μέγιστο επιτρεπόμενο περιθώριο κέρδους να χρησιμοποιηθεί για την περαιτέρω ανάπτυξη της υποδομής, ώστε να αυξηθεί η κάλυψη.

Στην περίπτωση που τα κέρδη μετά τον φόρο υπερβαίνουν το 15% των εσόδων, το 60% του υπερβάλλοντος ποσού θα σχηματίζει ένα ειδικό φορολογηθέν αποθεματικό, το οποίο θα πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο για πρωτοβουλίες εστιασμένες σε ευρυζωνικές συνδέσεις στις καλυπτόμενες περιοχές. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η εξομάλυνση των κερδών (μεταξύ διαφορετικών lots), ενώ το ενδεχόμενο πλεόνασμα κατευθύνεται στην τοπική κοινωνία, αυξάνοντας έτσι τα κοινωνικοοικονομικά οφέλη του έργου. Η ακριβής μέθοδος λειτουργίας του μηχανισμού ανάκτησης θα καθοριστεί στο τεύχος Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών…».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v