Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πού ποντάρει τώρα το λιανεμπόριο για τζίρο

Προσδοκίες για ένα «λελογισμένο» κύμα ζήτησης διατηρεί το εγχώριο λιανεμπόριο, μετά το δίμηνο lockdown. Οι ανάγκες που δημιουργήθηκαν, οι «παραδοσιακοί» καταναλωτές των φυσικών δικτύων και η μετακίνηση από τα ράφια του σούπερ μάρκετ.

Πού ποντάρει τώρα το λιανεμπόριο για τζίρο

Οι προσδοκίες από το άνοιγμα του δεύτερου κύματος καταστημάτων παραμένουν συγκρατημένες, ωστόσο αισιόδοξες. Τόσο οι μεγάλες αλυσίδες όσο και οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις λιανεμπορίου εκτιμούν πως -τουλάχιστον σε πρώτη φάση- θα υπάρξει υψηλή επισκεψιμότητα, είτε από «παραδοσιακούς» πελάτες είτε από εκείνους που οι ηλεκτρονικές αγορές τούς «απογοήτευσαν».

Παρά το γεγονός του ότι η «μεγάλη εικόνα» παραμένει εξαιρετικά αβέβαιη όσον αφορά τη μελλοντική κατανάλωση, το λιανεμπόριο «ποντάρει» σε μια σειρά παραδοχών. Κατ’ αρχάς στελέχη επιχειρήσεων και επιχειρηματίες εκτιμούν πως η διεύρυνση του αριθμού και των κλάδων του εμπορίου που θα λειτουργήσουν, θα πάρουν «πίσω» μερίδιο της κατανάλωσης που έως πρότινος κατευθυνόταν στην αγορά του σούπερ μάρκετ, αφού αποτελούσε τη μοναδική λύση. Έτσι, το λιανεμπόριο καλλυντικών, οικιακού εξοπλισμού, ακόμη και της ένδυσης, προσμένει κάποιο τζίρο, εξαιτίας αυτής της δυνατότητας που επιστρέφει στην καθημερινότητα.

Όπως φάνηκε και με σειρά αγορών μέσω διαδικτύου, κάποιοι κλάδοι έχουν μείνει πίσω, αλλά οι ανάγκες παραμένουν για σειρά καταναλωτών μετά το δίμηνο lockdown. Έτσι, στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι από σήμερα ενδέχεται να καταγραφεί έντονη ζήτηση για την κάλυψη αναγκών που δημιουργήθηκε το προηγούμενο διάστημα (από είδη σπιτιού και ηλεκτρικές συσκευές έως ρούχα και παπούτσια της νέας σεζόν).

Μια ακόμη παράμετρος που ενδεχομένως επηρεάσει θετικά τη ζήτηση είναι -κατά την εκτίμηση στελεχών του λιανεμπορίου- το γεγονός ότι μετά από μακρά στέρηση, ο καταναλωτής τείνει να υπεραντιδρά. Ακόμη και με τα «σύννεφα» της ύφεσης να σκιάζουν το οικονομικό μέλλον των οικογενειών, εκτιμάται ότι ενδεχομένως, μερίδα καταναλωτών να σπεύσει να κάνει αγορές, «όσο ακόμη μπορεί», αναφέρουν παράγοντες του κλάδου.

Σημαντικό στοιχείο της «επόμενης» μέρας για το λιανεμπόριο παραμένει σταθερά η τιμή -και για αυτό τον λόγο «τρέχουν» προσφορές- αλλά και το αίσθημα ασφάλειας που θα προσφέρει κάθε αλυσίδα ή μεμονωμένο κατάστημα στους καταναλωτές. Έτσι, ο «συνωστισμός» και η χαλαρή τήρηση μέτρων προστασίας, πέρα από τον κίνδυνο προστίμων, εκτιμάται ότι θα κοστίσει στο λιανεμπόριο, το οποίο έχει προετοιμαστεί ακόμη και για να καθοδηγήσει τους όποιους «απείθαρχους» καταναλωτές.

Τέλος, αρκετές εκτιμήσεις κάνουν λόγο για επαναφορά τόσο της μεγάλης οργανωμένης λιανικής όσο και των περιφερειακών αγορών. Δεδομένου ότι η μετακίνηση των πολιτών -αν και ελεύθερη- εντούτοις παραμένει αρκετά συγκεντρωμένη πέριξ του τόπου κατοικίας ή εργασίας, μερίδα του λιανεμπορίου εκτιμά ότι οι καταναλωτές θα στηρίξουν καταστήματα της «γειτονιάς». Ένα πρώτο τέτοιο δείγμα δόθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, με σειρά τοπικών καταστημάτων (π.χ. ανθοπωλεία ή βιβλιοπωλεία) να καλωσορίζουν καταναλωτές.

Υπενθυμίζεται ότι το δεύτερο «κύμα» ανοίγματος καταστημάτων σήμερα επαναφέρει σε λειτουργία την πλειονότητα των κατηγοριών του λιανικού εμπορίου, εξαιρώντας ωστόσο ακόμη επιχειρήσεις με βάση χαρακτηριστικά που αφορούν τη χωροταξία αλλά και το είδος τους.

Πέραν των παραπάνω, η αγορά -κατά τα πρότυπα που ήδη δοκιμάστηκαν- ετοιμάζεται να επαναλειτουργήσει τηρώντας τον επιτρεπόμενο αριθμό ατόμων (εργαζομένων και πελατών) εντός των καταστημάτων, με υποχρεωτική χρήση μάσκας και προφυλάξεων για τους εργαζόμενους, αλλά και ειδικούς κανόνες όπως π.χ. για την ένδυση.

Επίσης, από τη Δευτέρα επανέρχονται ωράρια λειτουργίας για τα σούπερ μάρκετ, αλλά και για τα φαρμακεία από τις 8 το πρωί έως και το μεσημέρι (Δευτέρες-Τετάρτες) και έως τις 8.30 το βράδυ (Τρίτη-Πέμπτη-Παρασκευή), πέραν όσων λειτουργούν προαιρετικά με επεκταμένο ωράριο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v