Έκρηξη νέων συνδρομητών e-banking παρατηρείται το τελευταίο δίμηνο, με αποκορύφωμα την περίοδο του «Μένουμε Σπίτι». Τα call centers των τραπεζών έχουν «πάρει φωτιά» στην προσπάθεια εξυπηρέτησης ενός ολοένα αυξανόμενου αριθμού νέων web συνδρομητών, που υπερβαίνει τους 90.000 πελάτες!
Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, το τελευταίο δεκαπενθήμερο η Εθνική είχε 40.000 εγγραφές νέων χρηστών web banking (χαρακτηριστικά είχε 5.000 εγγραφές μέσα σε μία μόλις ημέρα). Η Alpha Bank αριθμεί τουλάχιστον 20.000 νέους συνδρομητές το ίδιο διάστημα. Η Πειραιώς, που λόγω του μεγέθους της έχει το προβάδισμα, είδε για συνεχείς ημέρες το τελευταίο δεκαπενθήμερο, τον ημερήσιο όγκο νέων εγγραφών να υπερβαίνει τις 1.500! Όσο για τη Eurobank ανακοίνωσε επισήμως αύξηση 7.500 νέων χρηστών, τις τελευταίες 10 ημέρες, χωρίς την παρουσία σε κατάστημα.
Τα παραπάνω στοιχεία αντανακλούν την έξαρση και την έντονη ανάγκη τραπεζικών συναλλαγών από το σπίτι. Μέσα σε 15 ημέρες, οι χρήστες του web banking αυξήθηκαν, όπως προαναφέρθηκε, υπερβαίνοντας τους 90.000 πελάτες και υπάρχει προοπτική να χτυπήσουν «νέα ρεκόρ» την επόμενη εβδομάδα. Οι περισσότερες εγγραφές νέων συνδρομητών και με σημαντική διαφορά, έγιναν κατόπιν on line αιτήματος, ενώ υπήρξαν και κάποιες επισκέψεις σε καταστήματα.
Προφανώς, η εντυπωσιακή αυτή άνοδος αφορά ήδη υπάρχοντες πελάτες των τραπεζών, που απλώς αποφάσισαν να εγγραφούν και να κάνουν χρήση της ηλεκτρονικής τραπεζικής, είτε από απόσταση κατεβάζοντας τη σχετική εφαρμογή (όπου διατίθεται), είτε on line, είτε ακόμη -σε περιορισμένο αριθμό - και με φυσική παρουσία.
Πέραν της κίνησης «Μένουμε Σπίτι», ένας άλλος παράγοντας που έδωσε ώθηση στο σύστημα αφορά την κατάργηση χρεώσεων. Σήμερα, η εγγραφή στο e-banking είναι δωρεάν (παλαιότερα προβλεπόταν μια εφάπαξ χρέωση κάτω των 10 ευρώ, που θεωρητικά αντιστοιχούσε σε κόστος από το «μηχανάκι» με τους κωδικούς που λάμβανε ο πελάτης για να μπορεί να πραγματοποιεί τις συναλλαγές- σήμερα αυτό γίνεται με I code μέσω sms).
Για όσους μπορούν και κατεβάζουν τη σχετική εφαρμογή (το application δεν το διαθέτουν όλες οι τράπεζες), τα πράγματα είναι εξαιρετικά απλά και η εγγραφή νέας συνδρομής εκ του μακρόθεν γίνεται σε χρόνο-εξπρές: Ο πελάτης αποκτά κωδικούς χρησιμοποιώντας τα στοιχεία της χρεωστικής του κάρτας και του 4ψήφιου ΡΙΝ του (εννοείται βέβαια ότι πιστοποιεί την ηλεκτρονική του διεύθυνση και το τηλέφωνό του).
Ούτως ή άλλως όμως η διαδικασία εγγραφής και μέσω της συγκεκριμένης ιστοσελίδας της Τράπεζας είναι απλούστατη και δεν χρειάζεται να επισκεφθεί ο πελάτης το τραπεζικό κατάστημα.
«Φωτιά» στα Call centers
Λογικό και επόμενο, να έχουν πάρει «φωτιά» τα τμήματα on line registration και των τεσσάρων ελληνικών τραπεζών. Ασταμάτητα τηλεφωνήματα για έκδοση κωδικών, ερωτήσεις ασφαλείας, διευκρινίσεις αλλά και… απορίες!
Όπως σχολίασε χαριτολογώντας τραπεζικός παράγοντας στο euro2day.gr, «το πρόβλημα τώρα είναι... το εξής... Πολλοί πελάτες μας αποκτούν κωδικούς και πρόσβαση και μετά δεν… γνωρίζουν πώς να το χρησιμοποιήσουν -εξού και η «φωτιά» στα call centers, οι υπάλληλοι των οποίων προσπαθούν να εξηγήσουν και να λύσουν απορίες και ερωτήματα!».
Αυτό ήταν ίσως αναπόφευκτο, καθώς η χώρα υστερεί ακόμη σε μεγάλο βαθμό σε θέματα εκπαίδευσης και χρήσης του on line banking, σε σχέση με άλλες διεθνείς αγορές, ειδικά στις «ευπαθείς ομάδες» των μεγαλύτερων ηλικιών.
Ως προς τη χρήση του web banking, αυτή καθεαυτή, παρουσιάζει στασιμότητα, αν όχι οριακή πτώση. Και αυτό είναι δικαιολογημένο αφού η εμπορική δραστηριότητα έχει σταματήσει. Ειδικά με το lock down των καταστημάτων, οι συναλλαγές στα ηλεκτρονικά δίκτυα περιορίστηκαν στις πάγιες εντολές, στην εξόφληση λογαριασμών και σε μία εκρηκτική άνοδο των χρεώσεων στα super markets!!
Μέχρι και λίγο πριν τα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας, το web banking ανέβαινε πολύ. Είχε παρατηρηθεί έως και 10-15% αύξηση των συναλλαγών σε ηλεκτρονικά δίκτυα την ημέρα! Επίπεδα, στα οποία λογικά θα επιστρέψει η αγορά, καλύπτοντας και το κενό με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όταν επέλθει η κανονικότητα της οικονομικής δραστηριότητας.