Ανεβάζουν ταχύτητες η κυβέρνηση και το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), προκειμένου να ξεκινήσει μέχρι τον Ιούνιο ο διαγωνισμός για την πώληση του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, εν μέσω σοβαρού ενδιαφέροντος από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το Σάββατο βρέθηκαν στην Αλεξανδρούπολη ο βοηθός υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ M. Palmer, ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα G. Pyatt και ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής, με τον τελευταίο να δεσμεύεται πως θα προχωρήσουν γρήγορα τα έργα σύνδεσης του λιμανιού με την Εγνατία Οδό, καθώς και η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού τμήματος μέχρι το Ορμένιο. Πρόκειται για το ελληνικό τμήμα της σύνδεσης με τα βουλγαρικά λιμάνια του Μπουργκάς και της Βάρνας στον Εύξεινο Πόντο.
Οι ΗΠΑ, μετά και τη συμφωνία για τη χρήση του λιμένα Αλεξανδρούπολης από τις αμερικανικές Ενοπλες Δυνάμεις, ενδιαφέρονται για τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Οι πληροφορίες φέρνουν δύο αμερικανικούς ομίλους να εξετάζουν το ενδεχόμενο συμμετοχής. Μάλιστα, ο ένας εξ αυτών, ο όμιλος SSA Marine, προσπαθεί τα τελευταία χρόνια να αναπτύξει και ένα άλλο λιμάνι στην περιοχή και συγκεκριμένα στη Γεωργία, το λιμάνι της Ανάκλειας στη Μαύρη Θάλασσα. Η SSA Marine ανήκει στον όμιλο Carrix στον οποίο συμμετέχουν μεταξύ άλλων η Blackstone, ο Μεξικανός δισεκατομμυριούχος Fernando Chico κ.ά.
Σήμερα έχει παρουσία σε 250 σημεία του πλανήτη (κυρίως στην αμερικανική ήπειρο, αλλά και σε Αφρική και Ασία) και διακινεί 28 εκατ. containers ετησίως, καθώς και 75 εκατ. τόνους ξηρού φορτίου. Ο αμερικανικός όμιλος ελέγχει, επίσης, προβλήτες κρουαζιέρας, καθώς και τερματικούς σιδηροδρομικούς σταθμούς. Στο ίδιο σχήμα διεκδίκησης του λιμανιού Αλεξανδρούπολης αναμένεται να συμμετάσχει και ο ελληνικός όμιλος Goldair.
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να προκηρυχθεί άμεσα ο διαγωνισμός, ώστε να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές στις αρχές του φθινοπώρου. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση βιάζεται να προχωρήσει τα έργα που θα αναβαθμίσουν τον ρόλο του λιμανιού όπως η σύνδεση με τον οδικό άξονα της Εγνατίας.
Το Σάββατο ο κ. Καραμανλής υποστήριξε πως το έργο θα είναι έτοιμο προς δημοπράτηση μέσα στο πρώτο εξάμηνο. Ο υπουργός Υποδομών πρόσθεσε πως το έργο θα χαρακτηριστεί «εθνικής σημασίας» και θα προχωρήσει με το ειδικό καθεστώς των απαλλοτριώσεων, δηλαδή με έγκριση του υπουργικού συμβουλίου ώστε να μη χαθεί χρόνος. Πρόκειται, είπε ο κ. Καραμανλής, για απόφαση που είναι «ενδεικτική της ξεκάθαρης διάθεσης που έχει η κυβέρνηση να ξεμπλοκάρει μεγάλα έργα που έχουν βαλτώσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια».
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, το δεύτερο έργο είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο και αφορά τη σιδηροδρομική σύνδεση και την ηλεκτροκίνηση από την Αλεξανδρούπολη στο Ορμένιο. Οπως εξήγησε, το έργο θα δημοπρατηθεί μέσα στους επόμενους 18 μήνες. «Αυτό όμως που έχουμε κάνει και είναι πολύ σημαντικό είναι ότι έχουμε εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση από το Connecting Europe Facility (CEF)». Στην κυβέρνηση, κατέληξε ο κ. Καραμανλής, «αντιμετωπίζουμε αρκετά ζητήματα γραφειοκρατικά, τα οποία πρέπει να επιλύσουμε, που έχουν να κάνουν και με την κεντρική διοίκηση αλλά και με τις εταιρείες όπως είναι ο ΟΣΕ και η ΓΑΙΟΣΕ, έτσι ώστε η σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού να προχωρήσει το συντομότερο δυνατό».
Κατά τον κ. Palmer, «υπάρχει μεγάλος ενθουσιασμός από την πλευρά των Ηνωμένων Πολιτειών γι' αυτό το πρότζεκτ, για τις ευκαιρίες, για τις προοπτικές να έρθουν εδώ οι αμερικανικές επιχειρήσεις και να επενδύσουν σ' αυτό το λιμάνι, σ' αυτή την περιοχή, να εμβαθύνουν τη συνεργασία που υπάρχει μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ελλάδας τόσο σε εμπορικό επίπεδο όσο και σε στρατηγική βάση».
Στο σχέδιο υλοποίησης του πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) ανοικτά της Αλεξανδρούπολης, «που θα διαδραματίσει τεράστιο ρόλο στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας και της ενεργειακής ανεξαρτησίας των χωρών της ΝΑ Ευρώπης, σε συνδυασμό με την υλοποίηση των αγωγών φυσικού ΤΑΡ και IGB» αναφέρθηκε ο πρέσβης των ΗΠΑ G. Pyatt.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι ένα από τα δέκα περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας και το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά στην παραχώρησή τους με διάφορα μοντέλα. Μετά την Αλεξανδρούπολη αναμένεται να ακολουθήσουν τα λιμάνια της Καβάλας, της Ηγουμενίτσας, της Κέρκυρας και του Ηρακλείου.
Για αρκετά από τα συγκεκριμένα λιμάνια υπάρχει ενδιαφέρον, κυρίως για συγκεκριμένες δραστηριότητες (μαρίνα, προβλήτα ακτοπλοΐας, κ.ά.).