Μέσα στο επόμενο δίμηνο αναμένεται να έχουμε δύο δημόσιες εγγραφές, μέσω των οποίων ιδιώτες και θεσμικοί επενδυτές θα κληθούν να συμμετάσχουν στις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου της Entersoft (από 3 έως και 5 Μαρτίου) και της Epsilon Net, προκειμένου αυτές να μεταταχθούν από την Εναλλακτική στην Κύρια Αγορά του ΧΑ. Παράλληλα, η Profile προχώρησε κατά τους τελευταίους μήνες σε δύο placements, διαθέτοντας πακέτα ιδίων μετοχών της σε ισχυρά ξένα και εγχώρια θεσμικά χαρτοφυλάκια.
Όσο και αν η τρέχουσα χρηματιστηριακή -και γενικότερα η οικονομική- επικαιρότητα κυριαρχείται από την παγκόσμια εξάπλωση του κορωναϊού και του μεγέθους της αρνητικής επίδρασης που θα έχει αυτή στην οικονομία, παράγοντες της αγοράς συμφωνούν πως η πληροφορική έχει μπει σε μια νέα φάση, προσφέροντας μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης σε όσες εταιρείες του κλάδου καταφέρουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που δημιουργούνται.
Χαρακτηριστική είναι η επισήμανση γνωστού παράγοντα του κλάδου: «Στην αγορά πληροφορικής έχουμε δει έντονες ανακατατάξεις κατά τα τελευταία χρόνια. Πολλές εταιρείες οδηγήθηκαν σε λουκέτο, ή σε δραστική συρρίκνωση, ενώ αντίθετα άλλες κατάφεραν να αναπτυχθούν δραστικά ακόμη και μέσα στην κρίση. Νομίζω, πως η τάση αυτή θα συνεχιστεί και κατά τα επόμενα χρόνια. Η αγορά θα συγκεντρωθεί σε λιγότερους ομίλους και θα ζήσουμε την ανάδειξη νέων μεγάλων δυνάμεων στον κλάδο».
Γενικότερα πάντως, η αγορά πληροφορικής έχει μπει σε μια νέα φάση, με τα επόμενα χρόνια να αναμένονται πολύ ενδιαφέροντα, κυρίως για επτά λόγους.
Η ανάκαμψη της οικονομίας: Μια πρώτη διαπίστωση είναι ότι σε μια οικονομία που εξέρχεται από μακρόχρονη κρίση, οι δαπάνες των επιχειρήσεων για προϊόντα τεχνολογίας, δεν μπορεί παρά να αυξηθούν: «Τα προηγούμενα χρόνια σημειώναμε διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης σε μια μάλλον σταθερή εγχώρια αγορά. Στο μέλλον, ευελπιστούμε ότι η αγορά αυτή θα ανεβεί» σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Entersoft Αντώνης Κοτζαμανίδης, συμφωνώντας με την άποψη ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις που έμειναν λόγω της κρίσης πίσω στις τεχνολογικές τους επενδύσεις, θα πρέπει να καλύψουν το κενό προκειμένου να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους.
Η ολοκλήρωση του ΕΣΠΑ: Πέρα όμως από τη θετική σχέση μεταξύ ΑΕΠ και ζήτησης για έργα, υπηρεσίες και προϊόντα πληροφορικής, ο κλάδος αναμένεται να ενισχυθεί κατά τη διετία 2020-2021 και από τον τομέα των δημόσιων συμβάσεων, καθώς μέσα σε χρόνο ρεκόρ θα πρέπει να απορροφηθούν τα κοινοτικά κονδύλια του ΕΣΠΑ 2014-2020. Έτσι, σε αντίθεση με την… ξηρασία των δημόσιων έργων έως και το 2018, σήμερα τα ανεκτέλεστα υπόλοιπα συμβάσεων των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο τομέα (π.χ. Space Hellas, Βyte Computers), είναι σαφώς υψηλότερα σε σχέση με το παρελθόν.
Τράπεζες-Fintech: Ένα άλλο στοιχείο που πιθανόν να επηρεάσει θετικά τη ζήτηση για υπηρεσίες πληροφορικής, είναι η απαιτούμενη προσαρμογή των τραπεζών σε ένα περιβάλλον που θα είναι περισσότερο ψηφιοποιημένο, θα έχει λιγότερα φυσικά καταστήματα, μικρότερο αριθμό εργαζομένων και επιπλέον θα πρέπει να οδηγεί σε χαμηλότερο κόστος έτσι ώστε να μπορούν να ανταγωνιστούν τις εταιρείες fintech. Όλα αυτά, πιθανολογείται βάσιμα ότι θα απαιτήσουν κατά τα επόμενα χρόνια σημαντικές επενδύσεις από τις τράπεζες σε πληροφορική και τηλεπικοινωνίες.
Ηλεκτρονικά λογιστικά βιβλία: Στα πλαίσια του γενικότερου εκσυγχρονισμού της οικονομίας, δρομολογείται ήδη η υποχρεωτική τήρηση ηλεκτρονικών λογιστικών βιβλίων (ξεκινά πιλοτικά κάπου τον Ιούνιο και προβλέπεται να καταστεί υποχρεωτικό το 2021), γεγονός που, μεταξύ πολλών άλλων: α) Θα αναγκάσει πολλές μικρές επιχειρήσεις να αποκτήσουν για πρώτη φορά λογιστικά προγράμματα β) Θα επιφέρει ενδεχομένως ανακατατάξεις στην συγκεκριμένη αγορά, ανάλογα με το ποιες εταιρείες πληροφορικής καταφέρουν να προσφέρουν τις απαιτούμενες λύσεις στους πελάτες τους.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Απώτερος στόχος της ΑΑΔΕ είναι η πλήρης ψηφιοποίηση των λογιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, γεγονός που περιλαμβάνει τα ηλεκτρονικά βιβλία, την ηλεκτρονική τιμολόγηση και τις on line ταμειακές μηχανές. Όλα αυτά σχεδιάζεται να ξεκινήσουν -έστω σταδιακά- μέσα στο 2020, με ό,τι αυτό μπορεί να σημάνει για τις εργασίες εταιρειών πληροφορικής που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο χώρο.
Εργασίες εξωτερικού: Ιδίως μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, σειρά ελληνικών εταιρειών αναγκάστηκε να αναζητήσει εργασίες στο εξωτερικό, προκειμένου να αναπληρώσει το κενό της εγχώριας αγοράς (π.χ. Unisystems, Profile, Space Hellas, Entersoft). Μετά από μια επίπονη περίοδο αναζήτησης πελατών και απόκτησης references, αρκετές ελληνικές εταιρείες σήμερα μπορούν να προσβλέπουν σε ουσιαστική περαιτέρω ανάπτυξη των επιδόσεών τους και στο εξωτερικό.
Η υπόθεση SingularLogic: Μπορεί ακόμη να μην έχει εκδηλωθεί επίσημο ενδιαφέρον από την πλευρά της MIG να πουλήσει τη θυγατρική της SingularLogic, ωστόσο πολλές είναι οι εταιρείες του κλάδου που είτε μόνες τους, είτε σε συνεργασία με άλλους επενδυτές δηλώνουν -υπό προϋποθέσεις- πως θα ήταν πρόθυμες να εκδηλώσουν το σχετικό ενδιαφέρον τους.
Με την SingularLogic να κατέχει μεγάλα μερίδια αγοράς, να σημειώνει λειτουργική κερδοφορία και να έχει ενισχυθεί κεφαλαιακά στις αρχές του 2020, είναι εύλογο ότι πολλές εταιρείες θα επιθυμούσαν μέσω της εξαγοράς της: α) Να «ανεβούν κατηγορία» σε ότι αφορά τα μερίδια αγοράς και την παρουσία τους στον κλάδο β) Να εκμεταλλευθούν ισχυρές οικονομίες κλίμακας και συνέργειες, όπως π.χ. η δυνατότητα πρόσβασης σε νέο πελατολόγιο μέσω σταυροειδών πωλήσεων (cross selling).