Ανάκαμψη της ζήτησης και σταθεροποίηση της αξίας της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών πάνω από το φράγμα των 2 δισ. ευρώ καταδεικνύουν τα στοιχεία της GfK για το 2019.
Η σύγκριση των στοιχείων πωλήσεων της συγκεκριμένης λιανικής αγοράς σε διαχρονική βάση δεκαετίας αποδεικνύει τη σταδιακή αύξηση της ζήτησης από το 2017 και μετά φθάνοντας το 2019, η συνολική αξία να αγγίζει τα 2,23 δισ. ευρώ, αυξημένη κατά 2% έναντι του 2018. Σημειώνεται ότι στην τριετία 2017-2019 η αγορά κατέγραψε θετικό ρυθμό πωλήσεων κατά 7,7%, μετά από σειρά χρήσεων κατά τις οποίες υπέστη σημαντική υποχώρηση. Παρόλα αυτά το σύνολο της αγοράς απέχει από τα 2,6 δισ. ευρώ που αποτελούν το ιστορικό υψηλό τζίρου που καταγράφηκε το 2010.
Σημειώνεται πως στη δεκαετία 2010-2019, η υποχώρηση των πωλήσεων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών οδήγησε μοιραία σε συγκέντρωση και ανακατατάξεις όσον αφορά τους εγχώριους παίκτες. Το 2020 δε μετά την ενεργοποίηση μη παραδοσιακών παικτών -όπως το Πλαίσιο και η Public μετά τη συμφωνία με την Media Markt – στην αγορά λευκών συσκευών- αναμένεται να αναδιαμορφωθεί το τοπίο και τα μερίδια.
Αναλυτικότερα και σε ότι αφορά τις συνολικές λιανικές πωλήσεις ηλεκτρικών – ηλεκτρονικών ειδών το 2019, η κατηγορία των smart phones κατέκτησε την πρώτη θέση με τζίρο της τάξης των 659 εκατ. ευρώ, οι οποίες ωστόσο εμφάνισαν πτώση κατά 1% σε σχέση με το 2018. Στη δεύτερη θέση από άποψη τζίρου και στην πρώτη από άποψη θετικής ποσοστιαίας μεταβολής βρίσκονται οι λευκές οικιακές συσκευές, καθώς οι πωλήσεις της κατηγορίας αυξήθηκαν κατά 10,6% στα 531 εκατ. ευρώ
Στην τρίτη θέση με τζίρο 477 εκατ. ευρώ και ποσοστιαία αύξηση 0,2% βρίσκονται τα προϊόντα πληροφορικής και ακολουθούν τα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά με τζίρο 343 εκατ. ευρώ (-2,7%), οι μικρές οικιακές συσκευές με τζίρο 170 εκατ. ευρώ (+7% το 2019 και +10,5% το τέταρτο τρίμηνο), τα είδη εξοπλισμού γραφείου 29 εκατ. ευρώ (-7,9%) και τα φωτογραφικά είδη με τζίρο 27 εκατ. ευρώ (-4,1%).
Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία της GfK, σημαντικός όγκος πωλήσεων πραγματοποιείται πλέον στο δ’ τρίμηνο κάθε χρονιάς, γεγονός που αποδίδεται τόσο στην υιοθέτηση της Black Friday από το εγχώριο λιανεμπόριο όσο και από την παραδοσιακή αύξηση της ζήτησης κατά την χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο. Συγκεκριμένα το 2019 από τζίρο 501 εκατ. ευρώ στο α’ τρίμηνο, 483 εκατ. ευρώ στο β’ τρίμηνο και 550 εκατ. ευρώ στο γ΄ τρίμηνο, το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς οι πωλήσεις ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών ανήλθαν στα 703 εκατ. ευρώ, 2,2% υψηλότερες σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018. Αποτέλεσε δε το καλύτερο τέταρτο τρίμηνο για τη συγκεκριμένη αγορά σε βάθος δεκαετίας.