Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εξαγωγές: Τα 100 πιο δημοφιλή ελληνικά προϊόντα φέτος

Αυξημένες οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων και πρώτων υλών. Κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν παραμένουν τα προϊόντα πετρελαίου. Μειωμένες οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων και καυσίμων. Οι σημαντικότεροι προορισμοί.

Εξαγωγές: Τα 100 πιο δημοφιλή ελληνικά προϊόντα φέτος

Σε θετικό έδαφος διατηρείται η πορεία των ελληνικών εξαγωγών κατά το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2019. Ύστερα από την κάμψη που καταγράφηκε τον Αύγουστο, τον Σεπτέμβριο επανεμφανίστηκαν σημάδια δυναμικής, παρά την έντονη αβεβαιότητα και τα εμπόδια που αναδύονται διαρκώς στο παγκόσμιο εμπόριο (Brexit, δασμοί Τραμπ).

Οι Έλληνες εξαγωγείς συνεχίζουν την προσπάθεια να επεκτείνουν το διεθνές αποτύπωμά τους και να διεισδύσουν σε νέες αγορές.

Όπως έχει ήδη επισημάνει ο Πανελλήνιος Συνδέσμος Εξαγωγέων, η μείωση της φορολογίας και των εισφορών, η άρση της γραφειοκρατίας και η αποκατάσταση της χρηματοδότησης κυρίως προς τις μικρομεσαίες εταιρείες αναμένεται να δώσουν νέα δυναμική στις ελληνικές εξαγωγές, οι οποίες βρίσκονται σε κομβικό σημείο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, για το 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2019 αυξάνονται συνολικά κατά 544 εκατ. ευρώ ή κατά 2,2% και ανήλθαν σε 24,93 δισ. ευρώ από 24,39 δισ. ευρώ, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή αυξήθηκαν στα 16,71 δισ. ευρώ από 15,92 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 791,5 εκατ. ευρώ ή κατά 4,97%.

Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά τους πρώτους εννιά μήνες του 2019 να αποτελεί τον σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη δεύτερη θέση έχει ανέλθει η Γερμανία, η οποία βρισκόταν στην 3η θέση στο αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο. Ακολουθεί η Κύπρος, με άνοδο μίας θέσης στη σχετική κατάταξη και μετά η Τουρκία, προς την οποία η σημαντική μείωση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά -19,9%) το πρώτο εννεάμηνο του 2019 οδήγησαν στο να χάσει δύο θέσεις. Ακολουθούν η Βουλγαρία, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 5 έως 7, όλες μία θέση παραπάνω από το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Στην 8η θέση βρίσκεται ο Λίβανος, προς τον οποίο επίσης σημειώθηκε σημαντική μείωση των ελληνικών εξαγωγών (κατά -17,3%) και έτσι υποχώρησε από την 5η θέση που ήταν το 2018. Στην 9η θέση, βρίσκεται η Γαλλία (από 11η) προς την οποία καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (+27,2%), ενώ την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών συμπληρώνει η Ισπανία, η οποία βρισκόταν σε αυτή τη θέση και το πρώτο εννεάμηνο του 2018.

Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το 2018, αξίζει να σημειωθεί η άνοδος στην κατάταξη: της Σλοβενίας (18η θέση από 25η) και της Ιαπωνίας (31η θέση από 58η) σε σχέση με το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2018. Αντίθετα, σημαντική πτώση στη σχετική κατάταξη καταγράφει η Σιγκαπούρη (49η θέση από 22η).

Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 8,1% προς την Ε.Ε., οι αποστολές προς τις 18 χώρες της Ευρωζώνης αυξήθηκαν κατά 9%, ενώ ανοδικά κινήθηκαν οι εξαγωγές προς τις χώρες του ΟΟΣΑ, με αύξηση της τάξης του 6,1% και προς τις χώρες του G7 κατά 9,7%. Οι εξαγωγές προς τις πετρελαιοπαραγωγικές χώρες του OPEC αυξήθηκαν κατά 16,2% και προς τις χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου η αύξηση ήταν 14,8%.

Αντίθετα, πτωτικά κινήθηκαν οι αποστολές ελληνικών προϊόντων προς τις αναδυόμενες BRICS κατά -2,1%, προς τις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας (ΟΣΕΠ) κατά -2,5% και προς τις χώρες της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης κατά -9,5%. Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις χώρες της MERCOSUR μειώθηκαν κατά -7,5%.

Τα πιο σημαντικά προϊόντα

Αντίστοιχα, ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση κατά 2,2% προκύπτει κυρίως από τις ανοδικές τάσεις στις εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 9,3%. Επίσης, ενισχυμένες καταγράφονται οι εξαγωγές πρώτων υλών κατά 8,1%. Αντίθετα, οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων εμφανίζουν μείωση -4%, όπως και οι εξαγωγές καυσίμων κατά -2,9%. Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα μειώθηκαν κατά -10,1%.

Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το εννεάμηνο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2019, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, παρά τη μικρή μείωση που σημείωσαν οι εξαγωγές τους. Στη 2η θέση, με πολύ μεγάλη αύξηση 45,6% ακολουθούν τα φάρμακα, στην 3η θέση παραμένουν τα προϊόντα αλουμινίου, ενώ στην 4η θέση ανέβηκαν τα ιχθυηρά, με άνοδο μίας θέσης στη σχετική λίστα από το αντίστοιχο περσινό διάστημα, παρά την οριακή μείωση των εξαγωγών τους. Στην 5η θέση (από 8η) ανήλθαν οι εξαγωγές άλλων τυριών (των οποίων το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών είναι η φέτα), σημειώνοντας μικρή άνοδο το 2019, ενώ στις θέσεις 6η και 7η παραμένουν –όπως και το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο- οι εξαγωγές μη κατεψυγμένων λαχανικών και σωλήνων από αλουμίνιο, αντίστοιχα.

Στην 8η θέση, με άνοδο κατά δύο θέσεις από το αντίστοιχο διάστημα του 2018, βρίσκονται οι εξαγωγές υπολογιστικών μηχανών και στην 9η θέση (από 14η) ανήλθαν οι εξαγωγές ασφάλτου από πετρέλαιο. Η πρώτη δεκάδα κλείνει με τις εξαγωγές εμπιστευτικών προϊόντων, που στο αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο ήταν στην 9η θέση της σχετικής λίστας.

Οι εξελίξεις κατά γεωγραφικές περιοχές και χώρες

Μικρή αύξηση καταγράφουν οι εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2019. Η άνοδος αυτή οφείλεται στις αυξητικές τάσεις που καταγράφονται στις ελληνικές εξαγωγές προς την ΕΕ ενώ μειωμένες είναι οι εξαγωγικές επιδόσεις προς τις Τρίτες Χώρες. Συγκεκριμένα, η αύξηση προς την ΕΕ, είναι στο 8,1%, ενώ η μείωση προς Τρίτες Χώρες είναι της τάξης του -4,2%. Οι εξαγωγές που κατευθύνονται προς χώρες της ΕΕ είναι πλέον το 55,2% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, έναντι 44,8% που κατευθύνονται προς Τρίτες Χώρες.

Α) Οι εξαγωγές προς την Ευρωπαϊκή Ένωση

Πιο αναλυτικά, οι αποστολές προς την Ε.Ε. διαμορφώθηκαν στα 13.752 εκατ. € το πρώτο εννεάμηνο του 2019, από 12.721,8 εκατ. € κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2018.

Η αύξηση κατά 9% (από 9.017,6 εκατ. € σε 9.827,6 εκατ. €) των εξαγωγών προς την Ευρωζώνη (19), που απορρόφησε το 39,4% των συνολικών εξαγωγών στο εξεταζόμενο εννεάμηνο, προκύπτει μέσα από μια αυξητική τάση προς 9 από τους προορισμούς της Ευρωζώνης και από μια πτωτική τάση για τους υπόλοιπους 4, αναφερόμενοι σε προορισμούς με σημαντική αξία εξαγωγών (άνω των 100 εκατ. ευρώ).

Πιο συγκεκριμένα, εξετάζοντας τους δεκατέσσερις κυριότερους προορισμούς εντός Ευρωζώνης: οι εξαγωγές προς την Ιταλία -κυριότερη χώρα προορισμού ελληνικών εξαγωγών- εμφανίζουν αύξηση κατά 9,9% (από 2.459,3 εκατ. € σε 2.701,6 εκατ. €), προς τη Γερμανία σημειώνεται αύξηση κατά 5,1% (από 1.588,8 εκατ. € σε 1.669,9 εκατ. €) ενώ άνοδος καταγράφεται και προς την Κύπρο +7,1% (από 1.315,9 εκατ. € σε 1.409,7 εκατ. €).

Ακολουθούν στη σειρά -με κριτήριο την αξία εξαγωγών- η Γαλλία με μεγάλη αύξηση εξαγωγών κατά 27,3% (από 717 εκατ. € σε 912,4 εκατ. €), η Ισπανία που εμφανίζει μικρή μείωση στις αποστολές κατά -1,8% (από 810,6 εκατ. € σε 796,2 εκατ. €), η Ολλανδία με μείωση -4,9% (από 514,2 εκατ. € σε 488,8 εκατ. €). Στην 7η θέση στη σχετική λίστα ανέβηκαν οι εξαγωγές προς τη Σλοβενία, οι οποίες σημείωσαν πολύ μεγάλη άνοδο κατά 55,2% (από 255,9 εκατ. € σε 397,1 εκατ. €) και ακολουθούν οι εξαγωγές προς το Βέλγιο, οι οποίες αυξάνονται κατά 13,8% (από 335,7 εκατ. € σε 382 εκατ. €).

Τον κατάλογο με τις κυριότερες αγορές ελληνικών προϊόντων από τις χώρες της Ευρωζώνης συμπληρώνουν έξι ακόμη προορισμοί. Συγκεκριμένα, οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Μάλτα μειώθηκαν κατά -2,6% (από 257,5 εκατ. € σε 250,7 εκατ. €), προς την Αυστρία ενισχύθηκαν κατά 5,8% (από 207 εκατ. € σε 219 εκατ. €), προς την Πορτογαλία ουσιαστικά παρέμειναν στα περσινά επίπεδα (από 149,3 εκατ. € σε 150,7 εκατ. €), προς τη Σλοβακία καταγράφουν μεγάλη άνοδο κατά 42,2% (από 82,6 εκατ. € σε 117,4 εκατ. €), προς την Ιρλανδία ενισχύθηκαν κατά 12,5% (από 103,3 εκατ. € σε 116,1 εκατ. €) και τέλος προς τη Φινλανδία μειώθηκαν κατά -12% (από 131,4 εκατ. € σε 115,7 εκατ. €).

Όσον αφορά στις χώρες-μέλη της Ε.Ε. που δεν ανήκουν στην Ευρωζώνη, οι εξαγωγές κινήθηκαν ανοδικά προς αυτές κατά 5,9% και ανήλθαν στα 3.924,4 εκατ. € από 3.704,2 εκατ. €. Η Βουλγαρία -κυριότερος πελάτης για τα ελληνικά προϊόντα στην εν λόγω κατηγορία χωρών- εμφανίζει άνοδο των εξαγωγών κατά 11,6% (από 1.021,7 εκατ. € σε 1.140 εκατ. €) και ακολουθούν (με βάση το μέγεθος των εξαγωγών), το Ηνωμένο Βασίλειο επίσης με άνοδο κατά 2,3% (από 902,2 εκατ. € σε 922,9 εκατ. €), η Ρουμανία με αύξηση 5% (από 698,9 εκατ. € σε 733,9 εκατ. €), η Πολωνία με μείωση -5% (από 386,7 εκατ. € σε 367,4 εκατ. €), η Τσεχία με οριακή μείωση -0,7% (από 179,68 εκατ. € σε 178,4 εκατ. €) και η Σουηδία με μείωση -3% (από 168,3 εκατ. € σε 163,3 εκατ. €). Τέλος, αξίζει να αναφερθεί η πολύ μεγάλη αύξηση των αποστολών προς την Κροατία (από 72,4 εκατ. € σε 129,4 εκατ. €).

Β) Οι εξαγωγές προς Τρίτες Χώρες (εκτός ΕΕ)

Τα μεγαλύτερα μερίδια ελληνικών εξαγωγών εκτός προορισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αφορούν αποστολές προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής (μερίδιο 14,9% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών) και προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) με μερίδιο 14,8%, αλλά μειωμένες στο πρώτο εννεάμηνο του 2019. Αξιοσημείωτα μερίδια διατηρούν -παρά την επίσης μείωσή τους στο εξεταζόμενο εξάμηνο- οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) (5,9%), ενώ αμετάβλητο παρέμεινε το μερίδιο των εξαγωγών προς τη Β. Αμερική (5%).

Οι ελληνικές εξαγωγές προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής καταγράφουν μείωση κατά -4,7% (από 3.892,8 εκατ. € σε 3.711,1 εκατ. €). Παρά το γεγονός ότι οι εξελίξεις στην πολιτική και οικονομική κατάσταση αρκετών εκ των χωρών της εν λόγω περιοχής παραμένουν έντονες και ασταθείς το τελευταίο χρονικό διάστημα, οι ελληνικές εξαγωγές διατηρούν μεικτές τάσεις, με 5 εκ των 9 κυριότερων προορισμών να καταγράφουν μειώσεις και 4 αυξητικές τάσεις. Αξίζει επίσης να επισημανθεί, ότι ένα σημαντικό μέρος των προϊόντων που κατευθύνονται στις περισσότερες από τις χώρες της εν λόγω περιοχής είναι πετρελαιοειδή.

Πιο αναλυτικά, με κριτήριο την αξία των εξαγωγών κατά το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2019, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων για την περιοχή αναδεικνύεται ο Λίβανος με μείωση -17,3% των αποστολών (στα 925,4 εκ.€ από 1.118,5 εκ.€). Ακολουθεί η Αίγυπτος προς την οποία επίσης καταγράφεται περιορισμός των ελληνικών εξαγωγών κατά -18% (στα 723,3 εκ.€ από 882,2 εκ.€) και στην 3η θέση ακολουθεί η Σ. Αραβία με σημαντική αύξηση 29,2% (στα 610,9 εκ.€ από 473 εκ.€).

Στην 4η θέση της σχετικής λίστας βρίσκεται το Ισραήλ επίσης με σημαντική αύξηση των εξαγωγών 20,2% (στα 378,8 εκ.€ από 315,1 εκ.€), ενώ στην 5η θέση είναι η Λιβύη, με αύξηση της αξίας των εξαγωγών σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο (στα 347,8 εκ.€ από 303,9 εκ.€). Ακουλουθούν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με μείωση -18,3% (στα 178,1 εκ.€ από 218 εκ.€), η Τυνησία προς την οποία οι εξαγωγές σημείωσαν μεγάλη μείωση -29,6% (στα 150,5 εκ.€ από 213,8 εκ.€), η Αλγερία με αύξηση των εξαγωγών κατά 20,8% (στα 145,3 εκ.€ από 120,3 εκ.€) και ο σχετικός κατάλογος των κυριότερων πελατών ελληνικών προϊόντων κλείνει με το Μαρόκο προς το οποίο οι ελληνικές εξαγωγές μειώθηκαν κατά -17,8% κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2019 (στα 74,5 εκ.€ από 90,6 εκ.€).

Οι εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) καταγράφουν μείωση για το πρώτο εννεάμηνο του 2019, της τάξης του -8,2%. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι στους δύο από τους κυριότερους προορισμούς της εν λόγω κατηγορίας χωρών, παρατηρούνται σημαντικές μειώσεις των ελληνικών εξαγωγών. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές προς την Τουρκία συρρικνώθηκαν κατά -19,9% (σε 1.352,5 εκ.€ από 1.689 εκ.€), γεγονός που οδήγησε στην υποχώρηση από τη 2η θέση στην 4η στην κατάταξη των κυριότερων προορισμών ελληνικών προϊόντων. Μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση καταγράφουν οι εξαγωγές προς το Γιβραλτάρ (-31,6%), στα 320,9 εκ.€ από 469,2 εκ.€, οι οποίες στο μεγαλύτερό τους ποσοστό αφορούν πετρελαιοειδή.

Από την άλλη, άνοδος των εξαγωγών καταγράφεται προς τη Βόρεια Μακεδονία κατά 3,6% (σε 586,8 εκ.€ από 566,3 εκ.€) και προς την Αλβανία κατά 21,7% (σε 444,2 εκ.€ από 365,1 εκ.€). Οι αποστολές προς τη Σερβία κινούνται πτωτικά (-7,4%) σε σχέση με το αντίστοιχο πρώτο εννεάμηνο του 2018 (σε 185 εκ.€ από 199,7 εκ.€), ενώ αυτές προς την Ουκρανία εμφανίζουν πολύ μεγάλη άνοδο 46,3% (σε 182 εκ.€ από 124,4 εκ.€). Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι οι αποστολές ελληνικών προϊόντων προς τη Ρωσία εμφανίζονται μειωμένες κατά -10,6% (σε 155,1 εκ.€ από 173,5 εκ.€).

Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2019 εμφάνισαν ποσοστιαία μείωση της τάξης του -7,8% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο. Ανήλθαν στα 1.482,7 εκ.€ από 1.608,1 εκ.€. Για τις χώρες με αξιοσημείωτη αξία εξαγωγών, καταγράφονται αρκετές μεταβολές σε σύγκριση με την εικόνα του αντίστοιχου περσινού διαστήματος.

Πιο αναλυτικά, με σειρά βάσει αξίας εξαγωγών, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων στην εξεταζόμενη περιοχή αναδεικνύεται για το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2019 η Κίνα με αύξηση των εξαγωγών κατά 8% (από 625,7 εκ.€ σε 675,4 εκ.€), επίδοση που την κατατάσσει στη 13η θέση στη λίστα των κυριότερων προορισμών ελληνικών προϊόντων.

Από τις υπόλοιπες χώρες με αξιοσημείωτη αξία εξαγωγών, ανοδικά με υψηλούς ρυθμούς κινήθηκαν οι ελληνικές αποστολές προς την Ιαπωνία, που έφτασαν στα 157,5 εκ.€ από 63,1 εκ.€ το αντίστοιχο περσινό διάστημα και προς τη Ν. Κορέα στα 107,4 εκ.€ από 82,1 εκ.€.

Οι αυξήσεις των εξαγωγών προς τους παραπάνω αναφερόμενους προορισμούς, υπερκαλύφθηκαν το πρώτο εννεάμηνο του 2019, από σημαντικές μειώσεις σε μια σειρά από χώρες. Ξεχωρίζει, η πολύ μεγάλη μείωση των εξαγωγών προς τη Σιγκαπούρη, οι εξαγωγές προς την οποία περιορίστηκαν στα 110,3 εκ.€ από 308,1 εκ.€, γεγονός που οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό σε περιορισμό των εξαγωγών πετρελαιοειδών. Και ακόμα, οι μεγάλες μειώσεις προς την Ινδία από 122,4 εκ.€ στα 61,5 εκ.€, προς τη Γεωργία από 101,1 εκ.€ στα 57,6 εκ.€ αλλά και προς τις Φιλιππίνες από 62,8 εκ.€ στα μόλις 5 εκ.€.

Η αύξηση κατά 3,1% των εξαγωγών προς τη Β. Αμερική (από 1.219,8 εκ.€ σε 1.257,3 εκ.€), οφείλεται κυρίως στην άνοδο των αποστολών προς τον σημαντικότερο πελάτη ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή, τις ΗΠΑ, κατά ποσοστό 3,6% (από 980,9 εκ.€ σε 1.016,4 εκ.€). Οι εξαγωγές προς τον Καναδά μειώθηκαν συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο (από 120,1 εκ.€ στα 113,7 εκ.€) ενώ προς το Μεξικό οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 7% (από 118,9 εκ.€ σε 127,2 εκ.€).

Προκειμένου να ολοκληρωθεί ο χάρτης των προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, παρατίθενται παρακάτω τα στοιχεία για τις αποστολές προς τις υπόλοιπες περιοχές, οι οποίες όμως συγκεντρώνουν πολύ μικρό μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών.

Συγκεκριμένα, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής, αυξήθηκαν ως ποσοστό κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2019 (+12,4%) και ανήλθαν στα 308,2 εκ.€ από 274,2 εκ.€ το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Η άνοδος αυτή οφείλεται στην πολύ μεγάλη αύξηση των αποστολών προς τον Παναμά (από 89,7 εκ.€ στα 141,1 εκ.€) η οποία υπερκάλυψε τόσο τις μεγάλες απώλειες των εξαγωγών προς την Αργεντινή (από 30 εκ.€ στα 3,5 εκ.€) όσο και τον οριακό περιορισμό των αποστολών στο μέχρι πρότινος σημαντικότερο πελάτη ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή, τη Βραζιλία (από 100,4 εκ.€ στα 98,5 εκ.€).

Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Αφρικής (πλην Βόρειας Αφρικής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2019 σημείωσαν αύξηση 13,9% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο αν και παραμένουν πολύ χαμηλές σε αξία, αφού ανήλθαν στα 145,3 εκ.€ από 127,6 εκ.€. Ως προς τους κύριους πελάτες ελληνικών προϊόντων προς την εν λόγω περιοχή, αξίζουν να αναφερθούν οι αυξήσεις των εξαγωγικών επιδόσεων προς τη Δημοκρατία της Ν. Αφρικής (από 54,3 εκ.€ σε 62,6 εκ.€) και προς τη Νιγηρία (από 31 εκ.€ σε 42,5 εκ.€).

Οι, επίσης χαμηλές σε αξία, ελληνικές εξαγωγές προς την Ωκεανία, σημείωσαν αύξηση 19,9% (από 128,6 εκ.€ σε 154,1 εκ.€). Η αύξηση αυτή αφορά, τόσο τις εξαγωγές προς την Αυστραλία κατά 18,2% (από 115,7 εκ.€ σε 136,8 εκ.€), όσο και αυτές προς τη Ν. Ζηλανδία κατά 34,5% (από 12,9 εκ.€ στα 17,4 εκ.€).

*Δείτε αναλυτικά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και τους σημαντικότερους προορισμούς στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό". 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v