Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τράπεζες: Κατεβαίνει ο πήχης για να μπουν στον Ηρακλή

Δεν επιβάλλεται η πώληση τουλάχιστον του 50% συν μία μετοχή των ομολογιών ενδιάμεσης διαβάθμισης. Η ευέλικτη διατύπωση της διάταξης και η «ντρίπλα» με τη δωρεάν απόδοση ομολογιών ενδιάμεσης διαβάθμισης στους μετόχους των τραπεζών. Μπροστά όλο το κόστος των προμηθειών.

Τράπεζες: Κατεβαίνει ο πήχης για να μπουν στον Ηρακλή

Περισσότερο ευέλικτη, σε σχέση με το ιταλικό πρωτότυπο, θα είναι η ελληνική εκδοχή του Asset Protection Scheme με την επωνυμία «Ηρακλής» καθώς παρέχεται, σύμφωνα με πληροφορίες, η δυνατότητα αίτησης κρατικής εγγύησης, ακόμη και αν πωληθεί σε επενδυτή ποσοστό χαμηλότερο του 50% συν μία από τις ομολογίες ενδιάμεσης διαβάθμισης.

Για να τύχουν κρατικής εγγύησης οι τίτλοι πρώτης διαβάθμισης (senior note) μιας τιτλοποίησης μη εξυπηρετούμενων δανείων θα πρέπει, σύμφωνα με όσους έχουν γνώση του τελευταίου draft του σχεδίου νόμου, να συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:

Α) Μεταβίβαση, έναντι ανταλλάγματος, τουλάχιστον του 50% συν μία από τις ομολογίες μειωμένης εξασφάλισης (junior note) καθώς και αριθμού ομολογιών ενδιάμεσης διαβάθμισης (mezzanine note), ώστε να επιτυγχάνονται οι προϋποθέσεις μη ενοποίησης των τιτλοποιημένων απαιτήσεων στις οικονομικές καταστάσεις της τράπεζας ή του ομίλου στον οποίο ανήκει.

Σύμφωνα με την αγορά, με την παραπάνω διατύπωση ανοίγει ο δρόμος των κρατικών εγγυήσεων και για τιτλοποιήσεις στις οποίες επιτυγχάνεται η διάθεση ικανοποιητικού αριθμού ομολογιών ενδιάμεσης διαβάθμισης, μέσω συνδυασμού πώλησης του 20% της έκδοσης και της δωρεάν απόδοσης στους μετόχους του τραπεζικού ομίλου ενός τουλάχιστον 31%, επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις που είχε καταγράψει νωρίς το Euro2day. gr.

Την παραπάνω αντίληψη επιβεβαίωσε χθες και η διοίκηση της Eurobank. Η τράπεζα ανέφερε στους αναλυτές ότι από όσα αντιλαμβάνεται, το σχέδιο νόμου επιβάλλει μόνο την πώληση του 50% συν μία από τις ομολογίες χαμηλής διαβάθμισης (junior note), ενώ ζητά την πώληση/διάθεση ικανοποιητικού αριθμού ομολογιών ενδιάμεσης διαβάθμισης (mezzanine note).

Έτσι, η τιτλοποίηση Cairo θα διενεργηθεί, όπως είχε σχεδιαστεί, με πώληση του 20% των mezzanine note στον προτιμητέο επενδυτή και διάθεση σε τρίτους ή δωρεάν απόδοση στους μετόχους της Holding του 75%. Το μόνο που αλλάζει είναι ότι θα πωληθεί στον επενδυτή το 50% συν μία από τις ομολογίες χαμηλής διαβάθμισης, έναντι συμβολικού τιμήματος.

Γίνεται αντιληπτό ότι η διατύπωση της διάταξης χαρίζει ευελιξία στις μεγάλες τιτλοποιήσεις με καταγγελμένα δάνεια που ολοκληρώνουην (Eurobank) ή δρομολογούν (Alpha Bank) εγχώριες τράπεζες.

Β) Ένας εγκεκριμένος από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ανεξάρτητος οργανισμός αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας θα καθορίζει την πιστοληπτική διαβάθμιση των τίτλων υψηλής εξασφάλισης (senior note). Η κρατική εγγύηση θα χορηγείται, εφόσον η διαβάθμιση είναι ίση ή υψηλότερη της βαθμίδας «ΒΒ-» (Ba3, BBL).

Γ) Το Δημόσιο και τα ΝΠΔΔ, καθώς και οι φορείς που υπάγονται στη γενική κυβέρνηση, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών που ελέγχονται άμεσα ή έμμεσα από το Δημόσιο, δεν επιτρέπεται να αποκτούν junior και mezzanine note ομολογίες, εφόσον έχει παρασχεθεί στους senior note τίτλους κρατική εγγύηση. Σημειώνεται ότι το ΤΧΣ, που αποτελεί μέτοχο όλων των συστημικών μετοχών, λειτουργεί ως ΝΠΙΔ.

Προϋπολογίζονται οι προμήθειες για την κρατική εγγύηση

Στα σημεία του σχεδίου νόμου στα οποία είχαν επικεντρώσει την προσοχή τους οι τράπεζες, λόγω της αύξησης του κόστους, δεν προκύπτουν σημαντικές τροποποιήσεις.

Έτσι, παραμένει η υποχρέωση οι προμήθειες που θα καταβληθούν στο Δημόσιο από τις εταιρείες ειδικού σκοπού (SPVs) για τις κρατικές εγγυήσεις, να υπολογίζονται, πριν το rating, στις εκτιμώμενες εισροές - εκροές της έκδοσης. Επομένως το συνολικό κόστος προϋπολογίζεται και η τράπεζα εγγράφει το σύνολο της -λογιστικής- ζημιάς, παρότι το SPV θα καταβάλλει ετησίως την αναλογούσα προμήθεια.

Αμετάβλητο έμεινε το σχέδιο νόμου και ως προς την επίτευξη ελάχιστων στόχων ανάκτησης από τους ανεξάρτητους διαχειριστές, που θα αναλάβουν τη διαχείριση των τιτλοποιήσεων με κρατική εγγύηση για τους τίτλους πρώτης διαβάθμισης. Ο κίνδυνος να απολέσουν τη διαχείριση οι servicers αυξάνει το ρίσκο της συναλλαγής για τους επενδυτές. Η αγορά, πάντως, κρίνει λογικές τις δικλίδες που θέτει το σχέδιο νόμου καθώς πρόκειται για διαχείριση καλυμμάτων, μέρος των οποίων θα φέρει κρατικές εγγυήσεις.

Όπως έγραψε το Euro2day.gr, κλιμάκιο στελεχών της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Comp) βρέθηκε στην Αθήνα για επαφές με τις διοικήσεις των τραπεζών και το υπουργείο Οικονομικών, Δευτέρα και Τρίτη. Το κλιμάκιο εξέτασε το τελευταίο draft του σχεδίου νόμου και επομένως από πλευράς DG Comp η έγκριση αναμένεται σύντομα.

Αντίθετα, ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός (SSM) ή/και η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή (European Banking Authority - EBA) δεν έχουν τοποθετηθεί γραπτώς επί της αναγνώρισης των senior note ομολογιών με μηδενικό συντελεστή στάθμισης, όπως ζητά η Ελληνική Δημοκρατία. Η αίσθηση που υπάρχει, όμως, είναι ότι θα αποδεχθούν τους senior note τίτλους ως μηδενικού ρίσκου, ζητώντας πιθανότατα να ενισχυθεί περαιτέρω η κρατική εγγύηση, όχι όμως με δέσμευση καταθέσεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v