Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ολα τα καυτά μέτωπα που αντιμετωπίζει η Εγνατία

Παρωνυχίδα είναι η υπόθεση των νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό, μπροστά στα θέματα συντήρησης, από τις γέφυρες μέχρι τις σήραγγες και τις άλλες εκκρεμότητες που πρέπει να αντιμετωπίσει η νέα διοίκηση.

Ολα τα καυτά μέτωπα που αντιμετωπίζει η Εγνατία

Η λειτουργία πέντε νέων σταθμών μετωπικών διοδίων (που θα προστεθούν στους 12 εν λειτουργία) και 43 πλευρικών δεν είναι ο μοναδικός πονοκέφαλος της νέας διοίκησης της Εγνατία Οδός ΑΕ. Τα ανοικτά μέτωπα που παρέλαβε, όπως λέει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κ. Κουτσούκος, ξεκινούν από την ανάγκη πιστοποίησης των περισσότερων από 30 σηράγγων με βάση τις κοινοτικές απαιτήσεις, την υλοποίηση έργων συντήρησης σε γέφυρες του οδικού άξονα, την προώθηση των έργων για τους τέσσερις Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών που έχουν σταματήσει από το 2010 κ.ά.

Βασικός πονοκέφαλος και η επίλυση της διαμάχης με την Tράπεζα Πειραιώς, η οποία σήμερα λαμβάνει το 100% των εσόδων από τα διόδια (έναντι παλαιότερου δανείου) και, αν δεν υπάρξει συμβιβασμός ή άλλη λύση, θα συνεχίσει να τα εισπράττει μέχρι την Ανοιξη του 2020. Έτσι, η Εγνατία Οδός ΑΕ δεν έχει κονδύλια ούτε για απλές εργασίες συντήρησης, όχι για να κλείσει τις πολλές ανοικτές πληγές στον οδικό άξονα.

Η διαμάχη έχει λάβει και τη δικαστική οδό, με την πλευρά της Εγνατία Οδός ΑΕ να υποστηρίζει πως το δάνειο έχει εξοφληθεί.

Χθες, πάντως, αναβλήθηκε η έναρξη λειτουργίας του νέου μετωπικού σταθμού διοδίων στο Ωραιόκαστρο, ενώ για τις αρχές Δεκεμβρίου έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει ο σταθμός διοδίων στην Ασπροβάλτα και στις αρχές του 2020 στο Στρυμωνικό Σερρών.

Ο κ. Κουτσούκος λέει πως εκτός από τους τρεις συγκεκριμένους μετωπικούς σταθμούς που έχουν ολοκληρωθεί, βρίσκονται υπό κατασκευή δύο άλλοι μετωπικοί σε Σιάτιστα και Καβάλα. Υπό κατασκευή βρίσκονται και οκτώ από τους 43 πλευρικούς σταθμούς διοδίων στον οδικό άξονα, με τη διοίκηση της εταιρείας να έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης των εργασιών τον Ιούνιο του 2020.

Σημαντικά κεφάλαια, εξηγεί ο κ. Κουτσούκος, απαιτούνται και για την προώθηση των απαραίτητων εργασιών, ώστε να πιστοποιηθούν οι σήραγγες της Εγνατίας Οδού από την αρμόδια Διοικητική Αρχή Σηράγγων. Οσο για τα έργα συντήρησης/αναβάθμισης στις γέφυρες του οδικού άξονα, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας επισημαίνει πως έχουν τελειώσει οι απαραίτητοι έλεγχοι, ώστε να υπάρχει μια πρώτη αξιολόγηση της κατάστασης, ενώ θα ακολουθήσουν οι μελέτες για να εντοπιστεί με λεπτομέρεια το εύρος των έργων συντήρησης/αναβάθμισης που πρέπει να γίνουν.

Από το 2010-2011 σέρνεται και η υπόθεση με τα ημιτελή έργα για την κατασκευή των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) Ελευθεροχωρίου, Ωραιοκάστρου, Αρδανίου και Σώστη. Ετσι σήμερα σε ολόκληρη την Εγνατία Οδό των 670 χιλιομέτρων λειτουργεί μόνο ο ΣΕΑ Πλατάνου, ο οποίος είχε παραδοθεί το 2009.

Την απουσία ΣΕΑ και άλλων υποστηρικτικών υπηρεσιών επικαλέστηκε, μεταξύ άλλων, και ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής, όταν δήλωσε πως το κόστος των διοδίων στην Εγνατία Οδό θα παραμείνει στο 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο και δεν θα αυξηθεί στο 0,05 ευρώ ανά χιλιόμετρο, με βάση την τιμολογιακή πολιτική που εγκρίθηκε προ μηνών από την Κομισιόν.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Εγνατία Οδός ΑΕ παραπέμπει στην κυβέρνηση και στο ΤΑΙΠΕΔ, σε ερώτηση για το αν θα κατατεθούν ή όχι δεσμευτικές προσφορές την 21η Φεβρουαρίου 2020, όπως έχει ορίσει το ΤΑΙΠΕΔ που προωθεί τον διαγωνισμό παραχώρησης του οδικού άξονα. Ο διαγωνισμός έχει ήδη αρκετές παρατάσεις και στην αγορά κατασκευών στοιχηματίζουν πως οδεύει προς μια ακόμα αναβολή. Κυρίως γιατί οι εκκρεμότητες είναι δύσκολο να επιλυθούν μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου.

Με τόσα ανοικτά μέτωπα είναι δύσκολο να υπολογίσει κάποιος υποψήφιος το ύψος του τιμήματος που θα προσφέρει. Στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού είχαν περάσει οκτώ σχήματα, σε αρκετά από τα οποία συμμετέχουν ισχυροί διεθνείς όμιλοι.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v