Έως και τριπλάσιους στόχους για την εξοικονόμηση ενέργειας που θα πρέπει να πετύχουν οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών μέχρι το 2030 αναμένει ο Σύνδεσμός τους από το νέο ενεργειακό σχεδιασμό (ΕΣΕΚ) και μετά από συνάντηση που είχαν με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γεράσιμο Θωμά παρουσίασαν δέσμη προτάσεων.
Επιπλέον, ο ΣΕΕΠΕ ζήτησε από την ελληνική κυβέρνηση να μην υιοθετήσει για τον κλάδο τα «καθεστώτα επιβολής», δηλαδή το πλαίσιο που μπορεί να εφαρμόσει ένα κράτος επιβάλλοντας πρόστιμα σε όσους δεν συμμορφώνονται με τους στόχους.
Οι πετρελαϊκές στο προηγούμενο ΕΣΕΚ, το οποίο έθετε ως στόχο τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης κατά 20% έως το 2020, υποχρεώθηκαν να καλύψουν το 10% της συνολικής ενεργειακής απόδοσης όλων των δράσεων. Ή να πετύχουν τη μείωση κατά 202 χιλιάδες τόνους ισοδύναμου πετρελαίου της κατανάλωσης.
Ωστόσο, απειλήθηκαν με πρόστιμα συνολικού ύψους 102 εκατ. ευρώ (500.000 ευρώ ανά χίλιους τόνους πετρελαίου), για δράσεις που θα έπρεπε να αναλάβουν και είχαν να κάνουν με τη συμπεριφορά και την τεχνική βελτίωση εγκαταστάσεων πελατών των βενζινάδικων, και όχι δικών τους.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ Γιάννη Αληγιζάκη, οι εταιρείες εμπορίας υποχρεώθηκαν από το πιο απλό, δηλαδή να μοιράσουν φυλλάδια περιβαλλοντικής οδικής συμπεριφοράς, μέχρι το πιο σύνθετο και παράλογο, να επιδοτούν την αντικατάσταση καυστήρα θέρμανσης ή ακόμη και οχήματος που να καίει φυσικό αέριο… «Δηλαδή να κάνουμε επενδύσεις που δεν είναι ανταποδοτικές για τις επιχειρήσεις μας και σε πελάτες, οι οποίοι δεν είναι δεσμευμένοι έναντι ημών για την παροχή προϊόντων ή υπηρεσιών μας…», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.
Ο κλάδος φαίνεται, τελικά, χάρη στη λήψη άλλων μέτρων όπως πρόσθετα στα καύσιμα κ.λπ. να πετυχαίνει στον στόχο για το 2020, ωστόσο η ανησυχία παραμένει στο ενδεχόμενο επανάληψης τέτοιων μέτρων. Ο ΣΕΕΠΕ σε συνάντηση με τον υφυπουργό ΠΕΝ πρότεινε δέσμη εναλλακτικών μέτρων που εφαρμόζονται και σε άλλα κράτη-μέλη κι έχουν φέρει απτά αποτελέσματα ενεργειακής απόδοσης.
Ανάμεσα σε αυτά και στα οποία έδωσε έμφαση ο Σύνδεσμος είναι και η μείωση των ορίων ταχύτητας στους δρόμους. Πιο συγκεκριμένα στη Σουηδία, στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και στις ΗΠΑ, το ανώτατο όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους από 120 χλμ./ώρα κατέβηκε σε 110 χλμ./ώρα και στις πόλεις από 40 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα. H πλήρης τήρηση του ορίου ταχύτητας και ο έλεγχος της ταχύτητας στα 110 χλμ./ώρα οδηγεί σε σημαντική μείωση της κατανάλωσης καυσίμου (-12% στην περίπτωση ενός πετρελαιοκίνητου οχήματος και -18% στην περίπτωση βενζινοκίνητου οχήματος). Με τον τρόπο αυτό, ο στόχος εξοικονόμησης ενέργειας είναι στις 55.000 τόνους ετησίως.
Επίσης στη Γαλλία, την Ιταλία και την Πολωνία προτείνεται το σύστημα πιστοποίησης εξοικονόμησης ενέργειας. Τα πιστοποιητικά μπορούν να αποκτηθούν από ιδιώτες ή επιχειρήσεις από διαπιστευμένους φορείς, με την εφαρμογή μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας. Η αξία των πιστοποιητικών εξαρτάται από την αναμενόμενη εξοικονόμηση και αποτελεί συνάρτηση των τάσεων της αγοράς.
Οι κύριοι στόχοι είναι να:
* ενισχυθούν δράσεις ενεργειακής απόδοσης στον τομέα των τελικών χρηστών,
* αυξηθεί η εξοικονόμηση ενέργειας στην παραγωγή ενέργειας,
* μειωθούν οι απώλειες στους τομείς της διανομής ενέργειας και της μεταφοράς.
Τα πιστοποιητικά θα διατίθενται μέσω θεσμοθετημένης αγοράς σε υπόχρεους ή θα ανταλλάσσονται με φοροαπαλλαγές ή εκπτώσεις από Πράσινους Φόρους κ.λπ. Ο ενδεικτικός στόχος εξοικονόμησης είναι στις 365.000 τόνους ετησίως.