Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μετρό Θεσσαλονίκης: Οι αποζημιώσεις, οι μηνύσεις και το άγνωστο χρονοδιάγραμμα

Παραμένει στον αέρα το χρονοδιάγραμμα του έργου, με σύμβαση που δεν περιλαμβάνει τις αλλαγές στο σταθμό Βενιζέλου. Συμπληρωματική μηνυτήρια αναφορά για τον ρόλο του τεχνικού συμβούλου.

Μετρό Θεσσαλονίκης: Οι αποζημιώσεις, οι μηνύσεις και το άγνωστο χρονοδιάγραμμα

Χάος φαίνεται πως παρέλαβε η νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό στην εργολαβία του μετρό Θεσσαλονίκης καθώς η κοινοπραξία κατασκευής έχει επιφυλαχθεί, με πρόσφατη επιστολή, για τις αποζημιώσεις που ενδέχεται να διεκδικήσει εξαιτίας των καθυστερήσεων στην έγκριση μελετών. Παραμένει άγνωστη η ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου όπως και η ημερομηνία ολοκλήρωσης διαγωνισμών της Αττικό Μετρό για διάφορες εργασίες.

Η κυβέρνηση, δια στόματος του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, επιμένει πως το μετρό θα λειτουργήσει τον Απρίλιο του 2023. Αλλα, βέβαια, αναφέρουν οι επιστολές του αναδόχου προς τη διοίκηση της Αττικό Μετρό, οι οποίες είναι… ευρείας κυκλοφορίας.

Μάλιστα οι διαρροές των επιστολών προκάλεσαν συμπληρωματική μηνυτήρια αναφορά από τον επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων μηχανικών ΟΜΕΚ Κ. Νικητόπουλο. Ο επικεφαλής της ΟΜΕΚ, που είχε διεκδικήσει τη σύμβαση του τεχνικού συμβούλου της Αττικό Μετρό για το μετρό Θεσσαλονίκης, ύψους 18 εκατ. ευρώ (συν ΦΠΑ), αλλά είχε χάσει από μια κοινοπραξία υπό τη Salfo, με πρόσφατη πολυσέλιδη μηνυτήρια αναφορά ζητούσε την παρέμβαση της Δικαιοσύνης. Υποστηρίζει πως η σύμβαση του τεχνικού συμβούλου εκτελείται πλημμελώς, με το δημόσιο να επιβαρύνεται με δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Η πλευρά της Salfo έκανε λόγο για συκοφαντίες, αλλά ο κ. Νικητόπουλος επανέρχεται και σε συμπληρωματική μηνυτήρια αναφορά που καταθέτει σήμερα υποστηρίζει πως «ακριβώς λόγω της όλως ανώμαλης και ως εκ τούτου ελλιπέστατης εφαρμογής της Σύμβασης του υπάρχοντος Τεχνικού "Συμβούλου" από την απελθούσα διοίκηση της Αττικό Μετρό και τους επιβλέποντες αυτήν (…)» υφίσταται τεράστια ζημία η τελευταία και το ελληνικό δημόσιο.

Στην ίδια μηνυτήρια αναφορά επισημαίνεται πως «οι υπηρεσίες της Αττικό Μετρό έχουν αποψιλωθεί από έμπειρα Η/Μ (σ.σ. ηλεκτρολόγους μηχανικούς) στελέχη λόγω συνταξιοδοτήσεων, προσχώρησης προσωπικού στον ιδιωτικό τομέα κ.λπ. Επομένως η υποστήριξη της Αττικό Μετρό από έμπειρο Σύμβουλο είναι περισσότερο από επιτακτική και γι’ αυτόν το λόγο, ο προϋπολογισμός της Σύμβασης του Συμβούλου ανέρχεται στο πολύ υψηλό ποσό των 18 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ».

Όπως εξηγεί στη συμπληρωματική μηνυτήρια αναφορά, «στα τεύχη δημοπράτησης, τα οποία υπερτερούν της προσφοράς του Αναδόχου σύμφωνα με το νόμο, αναφέρονται οι απαιτήσεις της Αττικό Μετρό σε Ηλεκτρολόγους ή Μηχανολόγους (…). Αναφέρομαι στους Ηλεκτρολόγους και Μηχανολόγους, διότι ο "Λογαριασμός" της ΑΚΤΩΡ βασίζεται στην καθυστέρηση της έγκρισης των μελετών εφαρμογής κυρίως στις εργασίες των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων. Οι απαιτήσεις της Σύμβασης Συμβούλου συνίστανται στην ενεργοποίηση δεκαπέντε (15) στελεχών Η/Μ της Ομάδας 1 -Βασική- και στην ενεργοποίηση δεκατριών (13) στελεχών της υποδεέστερης Ομάδας 2 -Υποστηρικτική. Έναντι των ουσιωδών αυτών απαιτήσεων, ο "Σύμβουλος" έχει ενεργοποιήσει μόνον έντεκα (11)!!!! έναντι των είκοσι οκτώ απαιτούμενων (ήτοι ποσοστό μικρότερο του 40%)».

Προ ημερών η εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» αποκάλυψε επιστολή της αναδόχου κοινοπραξίας υπό την ΑΚΤΩΡ στην οποία επισημαίνει τη μεγάλη καθυστέρηση που ισχυρίζεται (ο Ανάδοχος) ότι έχει σημειωθεί έως σήμερα εκ μέρους της Αττικό Μετρό στην έγκριση των μελετών εφαρμογής του έργου. Την καθυστέρηση αυτή υπολογίζει σε περίπου 21 μήνες. Η διοίκηση της Αττικό Μετρό φέρεται να συνδέει τη συγκεκριμένη επισήμανση με τις εργασίες επίστρωσης της σιδηροδρομικής επιδομής και των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, η ολοκλήρωση των οποίων δεν φαίνεται εφικτή πριν από το καλοκαίρι του 2020.

Ο πρόεδρος Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος υποστήριξε σε πρόσφατη ημερίδα στη Θεσσαλονίκη πως ο ανάδοχος έχει υποβάλει αίτημα για παράταση της συνολικής προθεσμίας του έργου μέχρι τον Μάρτιο του 2025 και συγκεκριμένα μέχρι τη 14η Μαρτίου 2025.

* Σε προηγούμενη έκδοση του ρεπορτάζ αναφέρονταν πως η κοινοπραξία κατασκευής υπό την ΑΚΤΩΡ ετοιμάζεται να διεκδικήσει αποζημιώσεις περί τα 60 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v