Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ξεμπλοκάρουν μεγάλα έργα με τροπολογία του Υποδομών

Με την τροπολογία κλείνουν οι «μαύρες τρύπες» στη γνωστή υπόθεση διευθέτησης μεταξύ τεχνικών εταιρειών και Επιτροπής Ανταγωνισμού το 2017, που οδήγησαν σε ένα «βουνό» προσφυγών σε πολλούς διαγωνισμούς δημόσιων έργων.

Ξεμπλοκάρουν μεγάλα έργα με τροπολογία του Υποδομών

Κατατέθηκε από το υπουργείο Υποδομών στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο τροπολογία με την οποία επιχειρείται η απεμπλοκή έργων συνολικού προϋπολογισμού άνω των 2,5 δισ. ευρώ.

Με την τροπολογία κλείνουν οι «μαύρες τρύπες» στη γνωστή υπόθεση διευθέτησης μεταξύ τεχνικών εταιρειών και Επιτροπής Ανταγωνισμού το 2017.

Τα κενά στη συγκεκριμένη συμφωνία διευθέτησης οδήγησαν σε «βουνό» προσφυγών, σχεδόν σε όλους τους διαγωνισμούς μεγάλων δημόσιων έργων αλλά και πολλών μικρότερων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι την τελευταία τετραετία, είχαν προκηρυχθεί μεγάλα έργα συνολικού ύψους 3,2 δισ. ευρώ, από τα οποία έργα συνολικού προϋπολογισμού 2,3 δισ. ευρώ είναι μπλοκαρισμένα λόγω προσφυγών.

Όπως εξηγείται στην αιτιολογική έκθεση, «η προηγούμενη διάταξη αποδείχτηκε ότι γεννά κενά και ασάφειες λόγω της ελλειπτικής της διατύπωσης αναφορικά με το ακριβές εύρος των κινήτρων τα οποία παρέχει στους διευθετήσαντες. Οι ασάφειες αυτές, αφενός, καθιστούν μη ελκυστικούς τους θεσμούς της επιείκειας και της διευθέτησης, αφετέρου, γεννούν αμφισβητήσεις και δικαστικές διενέξεις, στο πλαίσιο διαγωνιστικών διαδικασιών για δημόσιες συμβάσεις ή συμβάσεις παραχώρησης».

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής είχε υποστηρίξει προ εβδομάδων πως το πρόβλημα είχε εντοπιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση η οποία, όμως, απέφυγε να προχωρήσει στην απαραίτητη νομοθετική πρωτοβουλία.

Ο κ. Καραμανλής κατά τη διάρκεια παρέμβασής του την Πέμπτη υποστήριξε πως η τροπολογία, "έρχεται να κάνει δύο πράγματα: Αφενός να αποσαφηνίσει το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο, που είχε θεσπίσει η προηγούμενη κυβέρνηση, σε σημεία που στην πράξη διαπιστώθηκε ότι δημιουργούνται μεγάλα προβλήματα. Και αφετέρου, εκεί που χρειάζεται, να κάνει πολύ πιο αυστηρό το νομοθετικό πλαίσιο της προηγούμενης κυβέρνησης". Πρόσθεσε πως ο προηγούμενος νόμος για τις συμφωνίες διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού είχε διατυπώσεις που δημιούργησαν "σειρά αμφισβητήσεων και παρερμηνειών, που οδήγησαν σε έναν κυκεώνα ενστάσεων".

Ως αποτέλεσμα "έργα πάγωσαν ή έργα μελλοντικά θα μπορούσαν να παγώσουν, εξαιτίας μιας άστοχης, ασαφούς, κακής διατύπωσης. Κι αυτό όπως καταλαβαίνετε δεν δημιουργεί προβλήματα μόνο στις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις, αλλά και σοβαρότατα δυνητικά προβλήματα για ολόκληρη τη χώρα. Όπως είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις σε έργα που έχει ανάγκη ο τόπος. Η συνολική επιβάρυνση ενός κλάδου με 50.000 εργαζόμενους, ακόμα και ο κίνδυνος αφελληνισμού του".

Κατά τον κ. Καραμανλή "με απόλυτο σεβασμό στο ευρωπαϊκό δίκαιο αλλά και στη διάκριση των εξουσιών, ξεκαθαρίζουμε και αποσαφηνίζουμε πλήρως τα πράγματα, ώστε να μην υφίσταται καμία απολύτως παρανόηση. Να μην εμφανιστεί ποτέ ξανά στο μέλλον, παρόμοιο πρόβλημα ερμηνείας. Έτσι θα πάψουν να έχουν και ανασφάλεια όσοι σκέφτονται να υπαχθούν στο Νόμο. Ανασφάλεια που υπάρχει σήμερα και θα καταδίκαζε το θεσμό σε αποτυχία".

Ο υπουργός Υποδομών υποστήριξε πως ταυτόχρονα "θεσπίζουμε μέτρα –ιδιαιτέρως αυστηρά- για όποιον επαναλάβει τις σχετικές παραβάσεις. Κάτι που δεν προβλεπόταν στο Νόμο του ΣΥΡΙΖΑ το 2016. Δεν μπορεί δηλαδή μια εταιρεία κάθε τόσο να κάνει τις ίδιες παραβάσεις και στη συνέχεια να έρχεται και να διευθετεί την υπόθεσή της σαν να μην τρέχει τίποτα. Όχι. Την πρώτη φορά, να τη διευθετήσεις. Αν το κάνεις δεύτερη φορά, όμως, θα αντιμετωπίσεις σοβαρότατες κυρώσεις. Συγκεκριμένα, αν εντός 6 ετών από την προηγούμενη έκδοση της αρχικής διαπιστωτικής απόφασης εκδοθεί νέα, αυτή θεμελιώνει λόγο αποκλεισμού της επιχείρησης από διαγωνισμούς για δημόσιες συμβάσεις ή συμβάσεις παραχωρήσεων. Κι αυτό θα ισχύει από την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου και στο εξής χωρίς να υπάρχει καμία αναδρομική ισχύς για τις υποθέσεις που αυτήν τη στιγμή βρίσκονται ενώπιον του ΣτΕ".

*Δείτε την τροπολογία στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό". 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v