Το μεγάλο «στοίχημα» για το εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα τα επόμενα χρόνια συνίσταται στην εξυγίανση ή την οριστική διαγραφή οφειλών εκατοντάδων χιλιάδων νοικοκυριών, καθώς και μικρών ή πολύ μικρών επιχειρήσεων, ώστε να καταστούν εκ νέου αξιόχρεα.
Αυτό ήταν το συμπέρασμα της πρώτης θεματικής ενότητας του 11ου Risk Management & Compliance Forum που διενεργείται σήμερα και στο οποίο συμμετείχαν οι επικεφαλής των εσωτερικών διευθύνσεων μη εξυπηρετούμενων δανείων Πειραιώς, Alpha Bank και Εθνικής, καθώς και ο Τ. Πανούσης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας διαχείρισης απαιτήσεων από πιστώσεις FPS, θυγατρικής της Eurobank.
Η κ. Φωτεινή Ιωάννου (Εθνική) και οι κ. Γ. Γεωργακόπουλος (Πειραιώς), Θ. Αθανασόπουλος (Αlpha Βank) και Τ. Πανούσης (Eurobank) συμφώνησαν ότι ο μόνος τρόπος για να επιτευχθούν βιώσιμοι ρυθμοί πιστωτικής επέκτασης είναι να ανοίξει ξανά η πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό για τα νοικοκυριά, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις μικρές επιχειρήσεις που βαρύνονται σήμερα από μη εξυπηρετούμενες οφειλές.
Αυτό θα γίνει αφενός μέσω της αποτελεσματικότερης διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων από τράπεζες και servicers, αφ' ετέρου από την εισαγωγή στο εγχώριο θεσμικό πλαίσιο του θεσμού της καταναλωτικής πτώχευσης, που δίνει δεύτερη ευκαιρία στους ιδιώτες οι οποίοι αποτυγχάνουν να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους είτε ως αυτοαπασχολούμενοι είτε ως νοικοκυριά.
Στο σχετικό θέμα αναφέρθηκε πρόσφατα στο Euro2day.gr ο έμπειρος νομικός Σ. Ποταμίτης, σημειώνοντας ότι η νεότερη τάση, που επικρατεί διεθνώς, είναι η πολύ γρήγορη πτωχευτική απαλλαγή. Δηλαδή, η τήρηση των υποχρεώσεών του για ένα σύντομο χρονικό διάστημα να συνεπάγεται την απαλλαγή του από τα χρέη που συσσώρευσε.
Αναφερόμενοι στο δύσκολο έργο της εξυγίανσης μέσω ρυθμίσεων, τα τραπεζικά στελέχη σημείωσαν ότι υπάρχουν την τελευταία διετία ενδείξεις μείωσης των στρατηγικών κακοπληρωτών, που αποτυπώνονται στα εξής:
-Στη μείωση των αιτήσεων υπαγωγής στο νόμο Κατσέλη,
-Στην οικειοθελή παραίτηση από το καθεστώς προσωρινής προστασίας του ίδιου νόμου και αποδοχή των ρυθμίσεων τύπου split and balance που προσφέρουν οι τράπεζες
- Στην επίδειξη μεγαλύτερης συνεργασίας από πλευράς οφειλετών, όταν έρχεται η ώρα του πλειστηριασμού.
Αναφερόμενα στο σχέδιο «Ηρακλής», τα τραπεζικά στελέχη, αφού σημείωσαν ότι πρόκειται για θετική εξέλιξη, κράτησαν επιφυλακτική στάση, επικεντρώνοντας είτε στη χρησιμότητα γενικότερα του εργαλείου των τιτλοποιήσεων για την εξυγίανση των τραπεζικών ισολογισμών, είτε στη λειτουργικότητα του σχεδίου που θα αρχίσει να φαίνεται από το 2020.
Εμμέσως πλην σαφώς διαφάνηκε ότι τιτλοποιήσεις που έχουν ήδη ολοκληρωθεί όπως το Pillar (τιτλοποίηση στεγαστικών περίπου 2 δισ. από Eurobank) ή δρομολογηθεί όπως το Cairo (τιτλοποίηση καταγγελμένων σε βαθιά καθυστέρηση δανείων ονομαστικής αξίας 7,4 δισ.) δεν θα κάνουν χρήση της κρατικής εγγύησης του σχεδίου «Ηρακλής».
Εχουν ρυθμιστεί δάνεια 7,5 δισ. στο NPL Forum
Σε αντίθεση με τις δυσκολίες που υπάρχουν για την εξυγίανση μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων νοικοκυριών καθώς και μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, οι ρυθμίσεις προχωρούν πλέον ταχύτερα στο σκέλος των μεγάλων εταιρικών NPLs.
Όπως ανακοινώθηκε, οι τράπεζες μέσω του NPL Forum έχουν ήδη συμφωνήσει για ρυθμίσεις δανείων ονομαστικής αξίας 7,5 δισ. επί συνόλου χορηγήσεων που ανήκουν στην περίμετρο του διατραπεζικού οργάνου, ύψους 8,5 δισ. ευρώ. Μέρος των παραπάνω συμφωνιών δεν έχει ακόμη αποτυπωθεί σε συμφωνίες με τις επιχειρήσεις καθώς η σχετική συζήτηση βρίσκεται σε εξέλιξη.
Υπενθυμίζεται ότι το NPL Forum συστήθηκε προκειμένου να υπάρξει διατραπεζική συνεργασία για τα δάνεια των 100 μεγαλύτερων υπερχρεωμένων επιχειρήσεων της χώρας.
Σημειώνεται, τέλος, ότι οι εταιρικές χορηγήσεις αποτελούν την ατμομηχανή των νέων τραπεζικών χορηγήσεων, τάση που εκτιμάται ότι θα παραμείνει για 2-3 χρόνια, μέχρι να εξυγιανθεί ο μεγάλος όγκος των ιδιωτών οφειλετών.
Τέλος ερωτώμενοι για την ανάγκη πλήρους νομικής κάλυψης, οι τραπεζίτες πήραν ελαφρώς αποκλίνουσες θέσεις, με τον Θ. Αθανασόπουλο να σημειώνει ότι ο επικρεμάμενος σήμερα κίνδυνος της αυτεπάγγελτης δίωξης έχει επηρεάσει τις αποφάσεις αναφορικά με το επίπεδο των ρυθμίσεων, όταν αυτές ενέχουν μερική διαγραφή απαίτησης.