Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εκρηξη ζήτησης για φυσικό αέριο φέρνει το λουκέτο στις λιγνιτικές

Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι της απολιγνιτοποίησης. Αύξηση από 1 έως 2,5 δισ. κ.μ. της ζήτησης σε αέριο βλέπουν ΔΕΣΦΑ και Gastrade. Έκρηξη ΑΠΕ με έργα 14 δισ. στη δεκαετία. Ο ρόλος των διυλιστηρίων.

Εκρηξη ζήτησης για φυσικό αέριο φέρνει το λουκέτο στις λιγνιτικές

Ανατροπές στο ενεργειακό μείγμα της εγχώριας αγοράς αλλά και επενδυτικές ευκαιρίες φέρνει η κυβερνητική απόφαση για το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας έως το 2028.

Όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς φυσικού αερίου, η ζήτηση τα επόμενα 10 χρόνια αναμένεται να εκτιναχθεί κατά 1 έως 2,5 δισ. κυβικά μέτρα. Ειδικότερα, κι όπως εκτίμησε κατά τη διάρκεια του 2ου Athens Investment Forum ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Nicola Battilana, οι 14 λιγνιτικές μονάδες που θα κλείσουν, παράγουν το 29% της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας 14.907 Γιγαβατώρες ενώ η εγκατεστημένη τους ισχύς στα 3,9 Γιγαβάτ. Η απώλειά τους θα καλυφθεί από τις νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο αλλά και τα έργα ΑΠΕ. Ο ίδιος εκτίμησε ότι η ζήτηση θα ανέβει κατά  τουλάχιστον 1 δισ. κυβικά μέτρα, στα 8 δισ. κυβικά μέτρα.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο γενικός διευθυντής της Gastrade Κωνσταντίνος Σιφναίος. Το στέλεχος της εταιρείας που τρέχει το επενδυτικό σχέδιο του FSRU της Αλεξανδρούπολης υποστήριξε ότι η αύξηση θα είναι της τάξης των 2,5 δισ. κυβικών μέτρων στα επόμενα πέντε με επτά χρόνια.

Η μεγάλη ζήτηση σε φυσικό αέριο ανοίγει τον δρόμο για νέες επενδύσεις. Μάλιστα ο κ. Battilana την άνοδο της κατανάλωσης φυσικού αερίου δεν την απέδωσε μόνο στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής. Μίλησε και για την παροχή (LNG) στα πλοία (με υποδομές στα λιμάνια του Πειραιά, της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας, του Λαυρίου και της Ραφήνας), καθώς και στην ανάπτυξη πρατηρίων φυσικού αερίου (CNG) για τα Ι.Χ. οχήματα.  

«Ο ΔΕΣΦΑ πρέπει να προετοιμάσει τις αναγκαίες επενδύσεις, ώστε να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία που δημιουργείται», είπε και  αναφέρθηκε στα έργα ανάπτυξης του δικτύου που υλοποιεί ο Διαχειριστής, όπως η εγκατάσταση συμπιεστή στους Κήπους, που θα έχει δυνατότητα reverse flow, αλλά και στα έργα ψηφιοποίησης. Πρόσθετα σημείωσε ότι το small scale LNG δεν αφορά μόνο το ΔΕΣΦΑ αλλά όλη την αγορά, εκτιμώντας ότι ο ευρωπαϊκός νότος έχει πλεονέκτημα σε σχέση με τον βορρά, την προοπτική αξιοποίησης του LNG στη ναυτιλία ως εναλλακτική των καυσίμων χαμηλού θείου.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ αναφέρθηκε επίσης στις εργασίες αναβάθμισης της Ρεβυθούσας, που έχουν αυξήσει τον όγκο των πλοίων που φτάνουν στον τερματικό και χαρακτήρισε τον σταθμό ως ζωτικό asset για την ελληνική αγορά.

Το LNG και το FSRU Αλεξανδρούπολης

Ο κ. Σιφναίος, από την πλευρά του, σημείωσε τη ραγδαία αύξηση των εισαγωγών LNG. Σύμφωνα με τον ίδιο, πια αντιστοιχεί στα 2/3 του συνολικού εισαγόμενου αερίου. «Για πρώτη φορά ξεπερνά το αέριο των αγωγών», είπε χαρακτηριστικά.

Στο πλαίσιο αυτό τόνισε τη σημασία των συνεργειών ανάμεσα σε έργα αποθηκευτικά, όπως αυτά της Ρεβυθούσας και του FSRU Αλεξανδρούπολης: «Φέτος ήταν πολύ καλή χρονιά για το LNG στην Ευρώπη και αντίστοιχα για την Ελλάδα και τη Ρεβυθούσα, η οποία τους τελευταίους 4 μήνες είναι γεμάτη και δεν μπορεί να φέρει άλλα φορτία», είπε ο γενικός διευθυντής της Gastrade και συνέχισε: «Εάν υπήρχε το FSRU της Αλεξανδρούπολης, θα μπορούσαμε να φέρουμε και άλλα φορτία, ώστε να μειώσουμε το κόστος για τον καταναλωτή και την ελληνική οικονομία», τόνισε, σημειώνοντας ότι η Ρεβυθούσα και η Αλεξανδρούπολη μπορούν να λειτουργούν ανταγωνιστικά και συμπληρωματικά

Σε ό,τι αφορά την πρόοδο του project της Αλεξανδρούπολης ανέφερε ότι η Gastrade φιλοδοξεί να ξεκινήσει τη δεύτερη δεσμευτική φάση του market test τις επόμενες εβδομάδες, ώστε να ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους και να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση στα μέσα του 2020, προκειμένου η εμπορική λειτουργία να ξεκινήσει το 2022.  

Επενδύσεις σε ΑΠΕ

Το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων ανοίγει, όμως, και τον δρόμο σε επενδύσεις στις ΑΠΕ. Όπως είπε στο ίδιο συνέδριο ο Γιάννης Γιαρέντης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. (Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης), «η Ελλάδα βγαίνει μπροστά από τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στο αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα θέτει δεσμευτικό στόχο για μερίδιο 35% των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας». Σύμφωνα με τον ίδιο, «κάποιοι σπεύδουν να μιλήσουν για φιλόδοξο στόχο. Στην πραγματικότητα όμως δεν είναι παρά ο αναγκαίος στόχος κι είναι ο μονόδρομος στον οποίο όσο πιο γρήγορα πορευτούμε τόσο πιο κερδισμένοι θα βγούμε». 

Τι σημαίνει όμως ο στόχος αυτός, ως προς τις πράσινες επενδύσεις; Κατά τον κ. Γιαρέντη, «θα πρέπει μέχρι το 2030 να εγκατασταθούν 14 Γιγαβάτ ΑΠΕ, που πρακτικά σημαίνει ότι την επόμενη δεκαετία θα πρέπει κάθε χρόνο να κατασκευάζονται 1,4 Γιγαβάτ. Συνολικά μιλάμε για ένα πράσινο επενδυτικό τσουνάμι, με συνολικές επενδύσεις στη δεκαετία που θα ξεπεράσουν τα 12 δισ. ευρώ ή αλλιώς το 1,2 δισ. ευρώ ετησίως».

Ο κ. Γιαρέντης αναφέρθηκε ιδιαίτερα στο ελκυστικό εργαλείο των «πράσινων» ομολόγων ειδικά για την αγορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργεια: «Η παγκόσμια αγορά των πράσινων ομολόγων είναι μια τεράστια αγορά που προσελκύει εντυπωσιακά κεφάλαια. Σύμφωνα με το Climate Bonds Initiative, το 2018 τα πράσινα ομόλογα που εκδόθηκαν συγκέντρωσαν κεφάλαια ύψους 167,3 δισ. ευρώ, ενώ ένα χρόνο πριν, το 2017, συγκέντρωσαν 162,1 δισ. ευρώ».

Τα διυλιστήρια

Για τον ρόλο των διυλιστηρίων αργού πετρελαίου στη μεταβατική εποχή μέχρι την πλήρη απανθρακοποίηση, μίλησε ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Πετρελαίων Ανδρέας Σιάμισιης. «Τα ορυκτά καύσιμα αποτελούν απαραίτητο κομμάτι της αλυσίδας, το να λέμε ότι δεν τα έχουμε ανάγκη είναι υποκριτικό», τόνισε, σημειώνοντας τη μεγάλη εξάρτηση της Ευρώπης σε υγρά καύσιμα. Επισήμανε δε την ανάγκη διενέργειας ερευνών κοιτασμάτων φυσικού αερίου, καθώς το καύσιμο αυτό θα παίξει τον κυρίαρχο ρόλο στη μεταβατική περίοδο μέχρι τη διείσδυση των ΑΠΕ. Ο ίδιος ανέφερε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση για τον κλάδο της διύλισης αφορά στην αλλαγή του κανονισμού για τα καύσιμα της ναυτιλίας. «Τα ΕΛΠΕ είναι σε θέση να παράξουν πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο» τόνισε.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v