Το ιδιαίτερα χαμηλό ενδιαφέρον των οφειλετών, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για την πλέον ευνοϊκή ρύθμιση οφειλών -με σημαντικά χαμηλό επιτόκιο αλλά και δυνατότητες που οδηγούν ακόμη και σε κούρεμα της αρχικής οφειλής - καθώς και η αυξημένη συμμετοχή κατά τις τελευταίες ημέρες, οδήγησε την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, να αποφασίσει την ολιγοήμερη παράταση της ρύθμισης.
Βέβαια, σε όλους τους τόνους επαναλαμβάνεται ότι πρόκειται για την πρώτη και τελευταία παράταση, ενώ ξεκαθαρίζουν ότι στη συνέχεια θα ενεργοποιηθούν και θα εντατικοποιηθούν τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης.
Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι οι αιτήσεις για το 1 από τα συνολικά 3 δισ. ευρώ οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία που εντάχθηκαν στη ρύθμιση των έως 120 δόσεων πραγματοποιήθηκαν εντός της προηγούμενης εβδομάδας. Όπως άλλωστε δήλωσε και ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης, η ιδιαίτερα μεγάλη συμμετοχή που παρατηρήθηκε τις τελευταίες ημέρες οδήγησε το οικονομικό επιτελείο στην απόφαση να δοθεί η ολιγοήμερη παράταση των 7 ημερών. Σύμφωνα με τον υπουργό, πρόκειται για την πρώτη και μοναδική παράταση, με στόχο να διευκολυνθούν οι οφειλέτες, που έσπευσαν την τελευταία στιγμή να διακανονίσουν το χρέος τους.
Τα συγκεντρωτικά στοιχεία, μέχρι χθες, δείχνουν πως είχαν υποβληθεί πάνω από 370.000 αιτήσεις ρύθμισης οφειλών. Από αυτές, πάνω από 160.000 αιτήσεις έχουν ήδη εγκριθεί, με το συνολικό ρυθμισμένο ποσό να ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι, συνολικά, τα χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία που έχουν βεβαιωθεί στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) έχουν ξεπεράσει τα 35 δισ. ευρώ. Κι όπως ξεκαθάρισε ο κ. Βρούτσης, άλλη παράταση δεν θα υπάρξει. «Η ένταξη των οφειλετών στη ρύθμιση των 120 δόσεων είναι η τελευταία ευκαιρία για όλους να διακανονίσουν τα χρέη τους με τους πλέον ευνοϊκούς όρους», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Βέβαια, ειδικά για τα χρέη των μη μισθωτών, όπου παρατηρούνται σημαντικά προβλήματα στη βεβαίωσή τους, λόγω τεχνικών προβλημάτων, το υπουργείο έχει ξεκαθαρίσει ότι αρκεί η αίτηση προς τον ΕΦΚΑ, ως το πρώτο βήμα στη διαδικασία ένταξης να πραγματοποιηθεί εντός της δεσμευτικής ημερομηνίας, ήτοι τις 7 Οκτωβρίου. Τα υπόλοιπα δύο βήματα μπορούν να γίνουν στη συνέχεια και έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2019.
Στην πράξη, το υπουργείο Εργασίας και ο ΕΦΚΑ προχώρησαν στον διαχωρισμό των σταδίων ένταξης στη ρύθμιση των 120 δόσεων, εξαιτίας των τεχνικών προβλημάτων που οφείλονται κατά κύριο λόγο στην έλλειψη ή την κακή ποιότητα των δεδομένων, που είχε ως αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει ο ορθός επανυπολογισμός ή προσδιορισμός των οφειλών των ασφαλισμένων και συνταξιούχων.
Τα τρία βήματα της διαδικασίας είναι:
1. Είσοδος στην ηλεκτρονική εφαρμογή, επαλήθευση των στοιχείων του ασφαλισμένου/συνταξιούχου και υποβολή αιτήματος προσδιορισμού των οφειλών. Με την ολοκλήρωση αυτού του βήματος έως τις 7 Οκτωβρίου 2019, κατοχυρώνεται το δικαίωμα ένταξης στη ρύθμιση.
2. Προσδιορισμός/επανυπολογισμός των οφειλών. Στην ηλεκτρονική εφαρμογή απεικονίζονται οι οφειλές πριν και μετά τον επανυπολογισμό.
3. Οριστικοποίηση της ρύθμισης. Ο ασφαλισμένος/συνταξιούχος επιλέγει τον τρόπο υπολογισμού των οφειλών που επιθυμεί και αποδέχεται την προώθησή τους στο ΚΕΑΟ για ρύθμιση.
Με ανακοίνωσή τους βέβαια, οι εργαζόμενοι στα ασφαλιστικά ταμεία (ΠΟΠΟΚΠ) ξεκαθαρίζουν ότι και αυτή η διαδικασία έχει προβλήματα. Μάλιστα, η ΠΟΠΟΚΠ επισημαίνει ότι υπάρχουν ασφαλισμένοι που δεν θα καταφέρουν ούτε καν αίτηση να υποβάλουν. Εκφράζουν δε, αμφιβολίες για το αν είναι τεχνικά εφικτό να υποβληθούν αιτήσεις και το σύστημα να διακρίνει ποιες έχουν όντως πρόβλημα και ποιες όχι, χωρίς να δημιουργηθούν περαιτέρω προβλήματα ή αδικίες. Τέλος, υπογραμμίζουν ότι οι υπηρεσίες των Ασφαλιστικών Ταμείων και της μηχανογράφησης (ΗΔΙΚΑ) δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν και να λύσουν τα προβλήματα που υπάρχουν στον υπολογισμό των εισφορών των ασφαλισμένων, με αποτέλεσμα και ο ΕΦΚΑ να μην μπορεί να επιλύσει τις δυσχέρειες στην ερμηνεία των εγκυκλίων.
Ενδεικτικά αναφέρουν τον ΟΓΑ, όπου εκκρεμούν δεκάδες χιλιάδες αιτήσεις διακοπής και διαγραφής εισφορών, από το 2016 ακόμα, οι οποίες είναι αδύνατο να ελεγχθούν από μια «χούφτα» ανθρώπους, ώστε να οριστικοποιηθεί ο χρόνος ασφάλισης των αιτούντων και άρα οι οφειλόμενες εισφορές τους. Σε ασφαλισμένο π.χ. που έκανε αίτηση το 2016 ή 2017 και 2018 και ζητάει διακοπή ασφάλισης αναδρομικά, ο ΕΦΚΑ του ζητά να πληρώσει τις τρέχουσες εισφορές του 2019, προκειμένου να έχει το δικαίωμα να ενταχθεί στις 120 δόσεις με το λάθος ποσό βέβαια, γιατί εκκρεμεί ο έλεγχος της αίτησής του.
Επίσης, αναφέρουν ότι τον Ιούλιο αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ λανθασμένες οφειλές, πολλές εκ των οποίων μάλιστα... τελείως εξωπραγματικές! Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ασφαλισμένος που του γνωστοποιήθηκε ότι είχε οφειλή 90.000 ευρώ, ενώ η πραγματική δεν ξεπερνά τις 8.000… (αφορά το ΕΤΑΑ).
Σύμφωνα με την ΠΟΠΟΚΠ, έχει δημιουργηθεί μια τραγελαφική κατάσταση, όπου, για να γίνει π.χ. ρύθμιση στον ΟΑΕΕ, ο πολίτης πρέπει να μπει σε μια εφαρμογή και να ρυθμίσει οφειλές μέχρι το τέλος του 2016 πληρώνοντας την 1η δόση. Εν συνεχεία, σε άλλη εφαρμογή, με άλλη διαδικασία, να ρυθμίσει οφειλές του 2017-2018 και να πληρώσει άλλη «1η δόση», καταβάλλοντας και ολόκληρο το 2019 (το λιγότερο 1.464,21 ευρώ!). Στη συνέχεια, μετά από τρεις, τέσσερις έως και πέντε εργάσιμες ημέρες (ανάλογα με τον φόρτο εργασιών στο Μηχανογραφικό Σύστημα) θα έχει υπαχθεί στη ρύθμιση.