Ανοικτό άφησε το ενδεχόμενο ανάθεσης της λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης σε ιδιώτες, ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής.
Κατά τη διάρκεια της χθεσινής ακρόασης των κ.κ. Νίκου Ταχιάου και Νίκου Κουρέτα για τις θέσεις του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου, αντίστοιχα, στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ο κ. Καραμανλής κλήθηκε να απαντήσει σε σχετική ερώτηση. Η απάντησή του ήταν διπλωματική. Όπως είπε, «θα πρέπει να γίνουν μελέτες για το αν θα πάμε στη λύση της Αθήνας (σ.σ. όπου δημιουργήθηκε νέα κρατική εταιρεία) ή θα πάμε σε κάποια άλλη λύση». Πρόσθεσε πως η τελική απόφαση θα βασιστεί «σε όσα ισχύουν διεθνώς».
Ο υπουργός Υποδομών υποστήριξε πως η απόφαση για αλλαγή του σχεδιασμού στον σταθμό Βενιζέλου, με την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων, στηρίζεται σε τεχνικούς και οικονομικούς λόγους, ενώ θα συμβάλει και στην ανάδειξη των αρχαιοτήτων. Κατά τον κ. Καραμανλή, αν και ο προηγούμενος σχεδιασμός, με την παραμονή των αρχαίων στη θέση τους, είχε οριστικοποιηθεί το 2014, μέχρι σήμερα δεν υπήρχαν οριστικές μελέτες, ενώ το κόστος του μετρό Θεσσαλονίκης θα ήταν πολύ μεγαλύτερο.
Όπως είπε, «μελέτες δεν υπάρχουν. Υπάρχουν προμελέτες που περιμένουν έγκριση. Ο σταθμός Βενιζέλου δεν έχει ξεκινήσει να κατασκευάζεται! Είμαστε στο σημείο μηδέν. Εχει γίνει απλά η οροφή και τίποτα από κάτω! Η άποψη όλων των φορέων είναι πως η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης θα είναι πολύ πιο σύντομη και θα γίνει πολύ φθηνότερα».
Ο υπουργός Υποδομών υποστήριξε πως «το κόστος των ανασκαφών σε όλο το μετρό πλησιάζει τα 135 εκατ. ευρώ! Το Μουσείο της Ακρόπολης έγινε με λιγότερα λεφτά. Εδώ υπάρχει ένα θέμα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε, χωρίς απίστευτες υπερβολές».
Πρόσθεσε πως το έργο θα ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2023 με ενιαία μορφή, δηλαδή με τον σταθμό Βενιζέλου εν λειτουργία. Υπενθυμίζεται πως με βάση τον αρχικό σχεδιασμό, το μετρό θα λειτουργούσε αρχικά χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου και κάποια στιγμή θα έπρεπε να διακοπεί η κυκλοφορία και σε άλλους σταθμούς (π.χ. Αγίας Σοφίας), ώστε να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες.
Το ερώτημα που δεν απάντησε ο κ. Καραμανλής είναι πώς είναι δυνατόν τα ίδια υπηρεσιακά στελέχη της Αττικό Μετρό να στηρίζουν τη λύση που προωθούσε η προηγούμενη κυβέρνηση για τον σταθμό Βενιζέλου και τώρα να στηρίζουν μια εντελώς διαφορετική λύση.
Ειδικά ο βουλευτής Αρκαδίας του ΚΙΝΑΛ Οδ. Κωνσταντινόπουλος αναρωτήθηκε για το πώς ο γενικός διευθυντής του έργου άλλαξε άποψη. Μια έμμεση απάντηση, τόσο για το νέο χρονοδιάγραμμα όσο και για τον σχεδιασμό στον σταθμό Βενιζέλου, έδωσε ο υπουργός, υποστηρίζοντας πως η προηγούμενη ηγεσία της Αττικό Μετρό υποστήριζε πως το μετρό θα λειτουργούσε στο τέλος του 2020, ενώ είχε δώσει μεγάλες παρατάσεις στην ολοκλήρωση τμημάτων του έργου!
Ο νέος πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος θεωρεί πως «η διοίκηση πρέπει να συνδράμει στην αποδραματοποίηση και αποπολιτικοποίηση του έργου και να κατευνάσει αντιδράσεις, ειδικά στη Θεσσαλονίκη, που πολλές φορές είναι υπερβολικές και ενίοτε συνδέονται με τον μικρόκοσμο της πόλης». Νωρίτερα είχε τονίσει πως «στη Θεσσαλονίκη δραματοποιείται πολύ μια συζήτηση που στην πράξη είναι αμιγώς επιστημονική και οι αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται αμιγώς τεχνοκρατικά».
Για το τραμ της Αθήνας, ο κ. Καραμανλής είπε πως σύντομα θα υπάρχει χρονοδιάγραμμα για το πότε θα ξαναλειτουργήσει μέχρι το Σύνταγμα, ενώ για την επέκταση της γραμμής 3 του μετρό μέχρι τον Πειραιά αναφέρθηκε πως οι τρεις πρώτοι σταθμοί θα παραδοθούν στο πρώτο τρίμηνο του 2020.
Για την επέκταση της γραμμής 3 του μετρό στο τμήμα Χαϊδάρι - Πειραιάς, ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό Νίκος Κουρέτας υποστήριξε πως «υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση για τους έξι σταθμούς. Ο στόχος μας είναι οι πρώτοι τρεις σταθμοί να παραδοθούν σε δοκιμές και λειτουργία τον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο του 2020 και οι υπόλοιποι να ακολουθήσουν όσο πιο σύντομα γίνεται».
Ο υπουργός Υποδομών, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, αναφέρθηκε και στα προβλήματα που έχουν προκύψει και έχουν οδηγήσει σε μεγάλες καθυστερήσεις διαγωνισμών, με αποφάσεις του ΣτΕ που αφορούν «απόνερα» της γνωστής υπόθεσης με το καρτέλ στους διαγωνισμούς δημοσίων έργων. Όπως είπε, η προηγούμενη κυβέρνηση είχε τη δυνατότητα να προωθήσει σχετική νομοθετική ρύθμιση αλλά δεν το έπραξε. Η νέα κυβέρνηση προτίθεται, πάντως, να προχωρήσει σε σχετική πρωτοβουλία, ώστε να βγουν αρκετά έργα από τον φαύλο κύκλο πολλών μηνών, αλλά και να προχωρήσουν οι νέοι διαγωνισμοί.