Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στο «κουρείο» οι δαπάνες του προϋπολογισμού

Μίνι «βόμβα» οι υποχρεώσεις ΥΚΩ προς τη ΔΕΗ ύψους 150-200 εκατ. ευρώ. Νέα ανώτατα όρια πραγματικών δαπανών έχει ζητήσει από όλα τα υπουργεία το ΓΛΚ. Οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές.

Στο «κουρείο» οι δαπάνες του προϋπολογισμού

Στο μικροσκόπιο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους μπαίνουν όλες οι δαπάνες των υπουργείων για το 2019 με τον αρμόδιο υφυπουργό Θεόδωρο Σκυλακάκη να έχει ζητήσει εγγράφως από όλους τους συναδέλφους του να αποστείλουν άμεσα τα νέα ανώτατα όρια δαπανών τους, σύμφωνα με πληροφορίες. Αρμόδιες πηγές υποστηρίζουν πως δεν πρόκειται για μειώσεις δαπανών στον προϋπολογισμό, αλλά για μια καλύτερη αποτύπωση της κατάστασης.

Πρακτικά, διευκρινίζουν, αυτό το οποίο έχει ζητηθεί από τα υπουργεία είναι να αποτυπώσουν εγγράφως στην επικοινωνία τους με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το ύψος των δαπανών που προβλέπεται ότι μπορούν να υλοποιήσουν έως το τέλος του έτους.

Η άσκηση αυτή αναμένεται να οδηγήσει σε αναθεώρηση του ανώτατου ύψους δαπανών στον κρατικό προϋπολογισμό φέτος με το ύψος των «εξοικονομήσεων» να συνιστά κρίσιμη παράμετρο για τα φετινά περιθώρια ευελιξίας.

Το υπουργείο Οικονομικών αργά ή γρήγορα θα κληθεί να λάβει αποφάσεις για την κάλυψη παλαιών υποχρεώσεων ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας) προς τη ΔΕΗ, η διοίκηση της οποίας επιστρατεύει όλα τα διαθέσιμα μέσα (μεταξύ των οποίων αυξήσεις τιμολογίων και μείωση της έκπτωσης συνέπειας από το 10% στο 5%) για την άμεση ενίσχυση της ρευστότητας της επιχείρησης. Ένα κονδύλι της τάξεως των 150-200 εκατ. ευρώ από ΥΚΩ δεν αποκλείεται τελικά να κληθεί να καλύψει ο προϋπολογισμός.  

Συστηματική υποεκτέλεση

Τα τελευταία χρόνια, όπως έχουν παρατηρήσει σε αλλεπάλληλες εκθέσεις τους οι θεσμοί καταγράφεται συστηματική υποεκτέλεση των δαπανών του προϋπολογισμού, η οποία με τη σειρά της συνέβαλε στη διόγκωση των πρωτογενών πλεονασμάτων. Μάλιστα οι θεσμοί έχουν αφήσει αιχμές συστηματικής υπερεκτίμησης των δαπανών θέτοντας στο επίκεντρο της προσοχής τους την υποεκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Πέρυσι, οι δαπάνες ήταν τελικά χαμηλότερες κατά 900 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις προϋπολογισμένες, όπως έχουν δείξει τα στοιχεία του ΓΛΚ και φέτος εκτιμάται ότι υπάρχουν περιθώρια «εξοικονομήσεων», αλλά σε χαμηλότερο επίπεδο.  Το υπουργείο Οικονομικών δεν κυνηγά υπερπλεόνασμα, αλλά απόλυτη κάλυψη του στόχου για πρωτογενές αποτέλεσμα 3,5% του ΑΕΠ. Το υπουργείο Οικονομικών επιχειρεί να έχει μέσα στον Σεπτέμβρη μια πιο «καθαρή» εικόνα για τις τελικές επιδόσεις του φετινού προϋπολογισμού αν και ήδη ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας έχει διαβεβαιώσει ότι δεν θα υπάρξουν αποκλίσεις σε σχέση με το στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα.

Πληροφορίες οι οποίες μένει να επιβεβαιωθούν στην πράξη με την επικείμενη (23 Σεπτεμβρίου οι επικεφαλής, 16 Σεπτεμβρίου τα τεχνικά κλιμάκια) άφιξη των θεσμών στο πλαίσιο της τέταρτης μεταμνημονιακής αξιολόγησης αναφέρουν ότι και οι δανειστές εκτιμούν πως φέτος δεν θα υπάρξει δημοσιονομικό κενό.

Κλειδί για την αλλαγή των αρχικών τους εκτιμήσεων («τρύπα» έως και 5,5 δισ. ευρώ τη διετία 2019-20) αποτελεί η πορεία της ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, η οποία, πάντως, μέχρι τώρα δεν επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις μαζικής προσέλευσης.

Η ενεργοποίηση των νέων ευνοϊκών διατάξεων ρύθμισης οφειλών στην εφορία από τον Σεπτέμβρη ενδέχεται να αλλάξει τα δεδομένα. Η «καθαρή» εικόνα για τον φετινό προϋπολογισμό θα διευκολύνει με τη σειρά της τις συζητήσεις για τον προϋπολογισμό του 2020.

Το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να στείλει στις 15 Σεπτεμβρίου το προσχέδιο του επόμενου προϋπολογισμού στην Κομισιόν και το μόνο δεδομένο σήμερα είναι ότι ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα θα είναι 3,5% του ΑΕΠ.

Εάν θα υπάρξει  περιθώριο στο τελικό κείμενο του προϋπολογισμού το πρωτογενές πλεόνασμα να είναι επισήμως και σε συμφωνία με τους δανειστές χαμηλότερο από 3,5% του ΑΕΠ παραμένει ερωτηματικό με περιορισμένες, όμως, πιθανότητες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v