Μείωση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων από το 28% στο 24% για τα κέρδη του 2019 έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με τους δανειστές, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες.
Η κίνηση αυτή θα συνοδεύεται από παράλληλη μείωση του φόρου μερισμάτων στο 5%, ενώ το πακέτο μέτρων κοστολογείται στην ζώνη των 500 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αρμοδίων πηγών, το δημοσιονομικό κόστος αναμένεται να είναι τελικά μικρότερο, εφόσον επαληθευτούν οι εκτιμήσεις για ισχυρή ανάσα στο ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Οι μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις αναμένονταν σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό από το 2020. Οι πληροφορίες όμως αναφέρουν πως ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας έχει αποσπάσει τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών για εμπροσθοβαρή εφαρμογή των φοροελαφρύνσεων από τα κέρδη του 2019. Η κίνηση αυτή έρχεται μετά την πρόσφατη μείωση του ΕΝΦΙΑ μεσοσταθμικά κατά 22% για όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων η οποία θα φανεί στα υπό έκδοση έως το τέλος Αυγούστου εκκαθαριστικά.
Με τα μέτρα αυτά, κλείνει προς το παρόν το κεφάλαιο «αλλαγές στη φορολογία». Όλες οι προεκλογικές δεσμεύσεις για εισαγωγικό συντελεστή φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων στο 9% με παράλληλη μείωση του ανώτερου συντελεστή 45%, για περαιτέρω μείωση στον ΕΝΦΙΑ , σταδιακή κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και έκπτωση φόρου στο 40% των δαπανών ενεργειακής, λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης ακινήτων παραμένουν στο τραπέζι και επεξεργάζονται από ομάδες εργασίας της ΑΑΔΕ και του υπουργείου Οικονομικών, ώστε να λάβουν τη μορφή διατάξεων και να τεθούν υπόψη των θεσμών τις επόμενες εβδομάδες.
Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής τους όμως ( ορισμένα και το 2020) δεν πρόκειται να ξεκαθαρίσει πριν το οικονομικό επιτελείο αποκτήσει ξεκάθαρη εικόνα για την εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού και τα πραγματικά δημοσιονομικά περιθώρια του επόμενου σε συνεννόηση με τους θεσμούς. Κρίσιμη παράμετρο στην όλη «άσκηση» συνιστά το θέμα των πρωτογενών πλεονασμάτων σε περιβάλλον έντονων υφεσιακών πιέσεων στην παγκόσμια οικονομία.
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως στις Βρυξέλλες «ζυμώνονται» σενάρια τα 1,2 δισ. ευρώ κερδών από SMPs και ANFΑs, (αποδίδονται στην Ελλάδα με βάση τα συμφωνηθέντα σε δύο εξάμηνες δόσεις υπό την προϋπόθεση ικανοποίησης των μεταμνημονιακών δεσμεύσεων ) να μετρούν ως έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και ως εκ τούτου να συνυπολογίζονται στο κατά πρόγραμμα πρωτογενές πλεόνασμα.
Εάν το Eurogroup σφράγιζε μια τέτοια απόφαση, τυπικά ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2020 θα παρέμενε στο 3,5% του ΑΕΠ, αλλά ουσιαστικά το οικονομικό επιτελείο θα «κυνηγούσε» πλεόνασμα 2,9% του ΑΕΠ , ανοίγοντας τον δρόμο για περαιτέρω ελαφρύνσεις το επόμενο έτος . Απαραίτητη προϋπόθεση θα ήταν παράλληλα οι θεσμοί στους νέους τους λογαριασμούς από Σεπτέμβρη να διαπιστώσουν ότι δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό το 2020, όπως μέχρι πρότινος εκτιμούσαν.
Για το 2019, οι εκτιμήσεις περί κενού, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ήδη εξαλειφθεί.