Ένα δυνατό χτύπημα στο λαθρεμπόριο και στις τελωνειακές παραβάσεις επιδιώκει να δώσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, με τον Διοικητή Γιώργο Πιτσιλή να έχει υπογράψει ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, απόφαση για τη ριζική αναδόμηση των τελωνειακών ελέγχων.
Το σύνθημα «έρχεται η ΕΛΥΤ» φιλοδοξεί να γίνει αντίστοιχο της απειλής «έρχεται το ΣΔΟΕ» των χρόνων όπου οι ελεγκτές του Σώματος Διώξης Οικονομικού Εγκλήματος με τις στολές εργασίας τους αποτελούσαν τον φόβο και τον τρόμο των παραβατών της φορολογικής νομοθεσίας.
Τα προηγούμενα χρόνια, ο ελεγκτικός μηχανισμός στο πεδίο των φορολογικών παραβάσεων αναδιαρθρώθηκε ριζικά. Στους τελωνειακούς ελέγχους όμως λίγα άλλαξαν. Από τις 15 Οκτωβρίου μπαίνει σε εφαρμογή το νέο σχέδιο. Το σχήμα των σημερινών 10 κινητών μονάδων ελέγχου, οι οποίες υπάγονται απευθείας στα τελωνεία, εκτιμήθηκε από τη διοίκηση της ΑΑΔΕ πως οδηγεί σε πολυδιάσπαση.
Έτσι, από το φθινόπωρο θα ενεργοποιηθούν δύο κεντρικές Ελεγκτικές Υπηρεσίες Τελωνείων, μία στην Αττική και μία στη Θεσσαλονίκη, οι οποίες θα τελούν υπό τις οδηγίες της υπό δημιουργία Επιτελικής Υπηρεσίας Τελωνειακών Ελέγχων. Η τελευταία θα λειτουργεί σε επίπεδο Διεύθυνσης και θα έχει την ευθύνη του κεντρικού σχεδιασμού, εφαρμόζοντας ανάλογα εργαλεία με τη Διεύθυνση Φορολογικών Ελέγχων. Προληπτικοί έλεγχοι, στοχευμένοι έλεγχοι, έλεγχοι οι οποίοι θα προκύπτουν στη βάση κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου, αξιοποίηση καταγγελιών και κυρίως έλεγχοι στη... μέση του δρόμου, εκεί που κανείς δεν τους περιμένει.
Οι σημερινές δέκα ομάδες οι οποίες θα δρουν επιχειρησιακά, θα συντονίζονται από τις δύο ΕΛΥΤ, οι οποίες με τη σειρά τους θα παίρνουν κεντρικά οδηγίες από την Επιτελική Υπηρεσία Τελωνειακών Ελέγχων.
Φιλοδοξία της ΑΑΔΕ είναι οι «Ράμπο» των τελωνείων να κάνουν παραπάνω από αισθητή την παρουσία τους σε κάθε σημείο διακίνησης εμπορευμάτων, ακόμα και εάν αυτό σημαίνει ότι θα σταματούν φορτηγά στις εθνικές οδούς και θα ανεβαίνουν σε βυτιοφόρα για επιτόπιους ελέγχους.
Η παρουσία τους σχεδιάζεται να γίνει περισσότερο «απειλητική» για τους παραβάτες της τελωνειακής νομοθεσίας με την πάγια χρήση επιχειρησιακών στολών και οπλισμού (και σήμερα οπλοφορούν).
Το πεδίο των τελωνειακών ελέγχων εκτιμάται από αρμόδιες πηγές της ΑΑΔΕ πως έχει αρκετό «ψαχνό». Πριν από λίγες ημέρες, οι ελεγκτές της έβαλαν στο στόχαστρό τους 374 πρατήρια διάθεσης υγραερίου. Έψαχναν εάν υπάρχει διασύνδεση των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (Φ.Η.Μ.) των πρατηρίων καυσίμων με τις αντλίες διάθεσης υγραερίου κίνησης ή πεπιεσμένου φυσικού αερίου και εάν διαβιβάζονται -όπως υπάρχει υποχρέωση- δεδομένα των παραστατικών πωλήσεων, που εκδίδονται από τους Φ.Η.Μ. προς τη βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ.
Μέσα σε τρεις ημέρες ελέγχθηκαν 276 πρατήρια και τα πρώτα ευρήματα έδειξαν 123 περιπτώσεις μη συμμόρφωσης. Τα 77 πρατήρια δεν είχαν συνδέσει τις αντλίες τους με τις ταμειακές ενώ επιπλέον 39 πρατήρια, παρόλο που είχαν διασυνδεθεί, δεν διαβίβαζαν δεδομένα προς την ΑΑΔΕ. Δεσμεύθηκαν παράλληλα 7.700 λίτρα προπάνιο.
Τώρα η ΑΑΔΕ, συνεχίζοντας την αξιολόγηση των ευρημάτων, επιχειρεί να διαπιστώσει εάν υπάρχει διασύνδεση και με παλαιότερες υποθέσεις φοροδιαφυγής ή λαθρεμπορίας και δεν αποκλείεται τις επόμενες ημέρες να προκύψουν νέα λαβράκια.