Οι δύο ενστάσεις της αγοράς για τις 120 δόσεις στα Ταμεία

Την εξαίρεση των εισφορών υγείας από τις οφειλές ζητούν εκπρόσωποι των ελεύθερων επαγγελματιών. Αντιδρούν και στην εξαίρεση των ασφαλισμένων που έχουν προσφύγει στη δικαιοσύνη, αμφισβητώντας τα χρέη.

Οι δύο ενστάσεις της αγοράς για τις 120 δόσεις στα Ταμεία

Η ένταξη των εισφορών υγείας στις οφειλές των ελεύθερων επαγγελματιών και η εξαίρεση όσων έχουν προσφύγει στη δικαιοσύνη αμφισβητώντας τα χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία από τη ρύθμιση των έως 120 δόσεων, προκαλεί ενστάσεις από ομάδα ασφαλισμένων.

Αν και στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι εκπρόσωποι των φορέων της αγοράς χαιρετίζουν τις προωθούμενες διατάξεις ως μια ρεαλιστική λύση για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία, αντιδρούν σε επιμέρους προβλέψεις του σχεδίου νόμου. Όσο δε αυτό καθυστερεί να κατατεθεί στη Βουλή, τόσο ελπίζουν ότι κάποιες από τις επισημάνσεις τους μπορεί να εισακουστούν.

Η κριτική στην προωθούμενη ευνοϊκή ρύθμιση οφειλών αφορά κατά κύριο λόγο την υποχρέωση των μη μισθωτών για καταβολή των ληξιπρόθεσμων οφειλών που αφορούν την ιατροφαρμακευτική κάλυψη, αλλά και την εξαίρεση από τη ρύθμιση των αμφισβητούμενων οφειλών, για τις οποίες ο ασφαλισμένος έχει προσφύγει στη δικαιοσύνη.

Οι εκπρόσωποι των ασφαλισμένων, κυρίως, δε, των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων που βρέθηκαν αντιμέτωποι με οικονομικά και κοινωνικά αδιέξοδα λόγω της βαθιάς οικονομικής κρίσης και των περιοριστικών πολιτικών που υιοθετήθηκαν, ζητούν έστω και την τελευταία στιγμή, και όσο το σχέδιο νόμου δεν κατατίθεται στη Βουλή, να ληφθούν υπόψη οι ενστάσεις τους.

Επισημαίνουν ότι όσοι όφειλαν στον ΟΑΕΕ, δεν μπορούσαν να απολαύσουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Παρά το γεγονός αυτό, ο ΟΑΕΕ καταχρηστικά τους χρέωνε με εισφορές υπέρ ΕΟΠΥΥ. Οι εκπρόσωποι των ασφαλισμένων ζητούν στην πράξη να αφαιρεθούν οι εισφορές ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης από το ύψος της οφειλής, όπως και η εισφορά υπέρ ανέργων, καθώς εξαιτίας αυτών των χρεών είχαν απολέσει την ασφαλιστική ικανότητα και ήταν πλήρως αποκλεισμένοι από πρόσβαση σε δωρεάν παροχές υγείας. Κάτι που, όπως επισημαίνουν, έχει αναγνωριστεί από την πολιτεία, με το νόμο 4486/2017 (άρθρο 73).

Σημαντικές ενστάσεις εκφράζονται και για τη διάταξη που προβλέπει ότι οφειλές που έχουν δημιουργηθεί έως και το τέλος του 2018 και τελούν σε δικαστική ή εκ του νόμου αναστολή είσπραξης κατόπιν άσκησης ένδικου μέσου ή προσφυγής, μπορούν να υπαχθούν στη ρύθμιση μόνο μετά από παραίτηση του οφειλέτη από τις δικαστικές του διεκδικήσεις. Μάλιστα, ξεκαθαρίζεται πως υποθέσεις που εκκρεμούν ενώπιον των δικαστηρίων πρέπει να μην έχουν συζητηθεί και να μην εκκρεμεί η έκδοση δικαστικής απόφασης.

Στην αιτιολογική έκθεση της σχετικής διάταξης επισημαίνεται ότι σε τέτοιους είδους ρυθμίσεις εντάσσονται μη αμφισβητούμενες οφειλές, ενώ κρίνεται αντιφατικό να παρέχεται η δυνατότητα ρύθμισης οφειλών για τα οποία μπορεί να ευδοκιμήσει η προσβολή τους από τον οφειλέτη. Για τον λόγο αυτό, εναπόκειται στον οφειλέτη να σταθμίσει τις επιλογές του και να προχωρήσει στην πλέον συμφέρουσα για τον ίδιο επιλογή.

Ειδικοί εκτιμούν, βέβαια, ότι το γεγονός ότι κάποιος αμφισβητεί το ύψος της οφειλής του δεν μπορεί να τον αποκλείσει από τη δυνατότητα να είναι ασφαλιστικά ενήμερος, ρυθμίζοντάς τα, μέχρι η δικαιοσύνη να αποφασίσει για το πραγματικό ύψος τους.

Στο υπουργείο Εργασίας έχουν υποβληθεί επίσης ενστάσεις και για το γεγονός ότι ο επανυπολογισμός των εισφορών συνδέεται με τη ρύθμιση και την εξόφλησή τους και κατά συνέπεια, αν η ρύθμιση χαθεί, το ύψος των οφειλών επανέρχεται στα προγενέστερα επίπεδα, καθώς και για το επιτόκιο που ανακοινώθηκε και κρίνεται εξαιρετικά υψηλό (5%).

Να σημειωθεί ότι πρόσφατα η ΓΣΕΒΕΕ με ανακοίνωσή της επεσήμανε πως η ρύθμιση που προωθείται για τις ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές εισφορές έχει ενσωματώσει πολλές από τις προτάσεις της, δημιουργώντας προϋποθέσεις οριστικής επίλυσης του ζητήματος, όπως ότι:

* Αφορά οφειλές που έχουν δημιουργηθεί έως και 31/12/2018.

* Περιλαμβάνει οφειλές που έχουν δημιουργηθεί από 1/1/2002. Προβλέπει επανυπολογισμό των οφειλών που υφίστανται από 1/1/2002 έως και 31/12/2016, με το νέο σύστημα υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών των μη μισθωτών.

* Προβλέπει έκπτωση 85% επί των προσαυξήσεων, προστίμων κ.λπ.

* Είναι μέχρι 120 δόσεις, με ελάχιστη δόση τα 50 ευρώ.

* Για την υπαγωγή στη νέα ρύθμιση θα πρέπει να έχουν καταβληθεί οι εισφορές από 1/1/2019 και εφεξής.

* Προβλέπει επίσης ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών και προς το πρώην ΙΚΑ, με τις ίδιες προϋποθέσεις. Ως προς αυτές, η εφάπαξ καταβολή του οφειλόμενου ποσού θα έχει έκπτωση 100% επί των προστίμων, προσαυξήσεων κ.λπ., ενώ για την τμηματική καταβολή θα προβλέπεται έκπτωση 50% επί των σχετικών προστίμων, προσαυξήσεων κ.λπ.

Να σημειωθεί, τέλος, ότι η υπαγωγή στις νέες ρυθμίσεις θα ισχύσει μέχρι τις 30/9/2019.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v